Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes...suck...!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har en liten fråga.
Är helt ny med iTunes och vet därför inte allt. Jag märkte att iTunes ville organisera om i min mapp med album i, så jag lät det göra det. Men när jag sen gått in och skrivit in årtalen på skivorna igen (som det var innan iTunes började härja runt) så gick de albumen inte att spela upp i programmet. Det står att originalfilen inte kunde hittas.

Går detta att lösa? Gillar iTunes mycket, men måste samtidigt kunna ha årtalen utskrivna på skivorna, annars blir det olidligt jobbigt.
Tacksam för svar!

Var det möjligtivis så att du skrev in årtalet i själva namnet på filen? Så att till exempel bramusik.m4a blev bramusik2005.m4a? Om det var så du gjorde så kan inte iTunes hitta filen eftersom den har bytt namn (och detta gäller alla datorprogram vad jag vet). Så det allra bästa sättet att ändra en fil på utan att programmet förlorar kontakten är att ändra den inifrån programmet. Om du högerklickar på en låt i iTunes och väljer "visa info" (eller använder äppleknappen och trycker på i om du har mac) så kan du skriva in en massa olika saker om låten under info-fliken. Såsom årtal, kompositör och allmänna kommentarer. Däremot så syns inte den informationen när låten spelas, hur man skulle lyckas med det har jag absolut ingen aning om dessvärre.

Hoppas att mina gissningar kunde hjälpa dig något åtminstone.

Haa ja gjorde typ samma sak..

ändra inställningar i Itunes dum som man är. Så den gjorde min MP3 katalogg som hem Itunes katalog.

Hade alla album mm fint sorterat i kataloger under de olika artisterna.. Nu är ALLT FUCKED UP :(.

M

Tack för svar! Jag har dock lyckats lösa problemet genom att i iTunes>inställningar>Avancerat ta bort bocken "Ordna mappen iTunes Music". Anledningen till att jag vill ha sådan ordning i mappen är att jag även har en flash-spelare som jag laddar genom att kopiera och klistra in album

Lösningen till sorteringsproblem i Itunes:

Om man låter Itunes göra jobbet och om man samtidigt är noggrann med id3-taggarna så blir sorteringen 01 Låtnamn.mp3/Album/Artist i en snygg mappstruktur i den mapp som man anger som Itunes-mapp i inställningarna. Så enkelt - vad vill man annorlunda egentligen? Sen är det ju bara att plocka ut låtar och album ur denna fina mappstruktur och kopiera hur man vill till vilken mp3-spelare som helst.

Vill man av någon anledning gå utanför Itunes egen sorteringsordning så kan man ju t.ex. även ange årtalet i samma ruta som albumnamnet så blir katalogens namn t.ex. "Album [2003]". Eller i kolumnen för låtnamnet kan man ju om man vill även lägga till artistnamnet så blir filnamnet t.ex. "05 The race - Yello.m4a". Kort sagt så är det denna kolumn i Itunes som skapar filnamnet. Det är ju bara att fylla i som man vill egentligen.

Vill man inte ha med låtens numrering kan man kryssa bort det i inställningarna.

Enkelt va?

1
Bevaka tråden