begränsningar i iPod?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-16 04:30

Jag står i valet och kvalet mellan olika mp3-spelare i 20G-klassen. Jag har en powerbook och spelaren måste därför funka med mac. Ett givet val med en iPod kan kanske tyckas, men jag har blivit tveksam efter att ha sett folk ha problem med sina spelare som verkar underliga. Är det så att musiken på iPoden bara kan ändras från en och samma dator? När mina vänner stoppar in sin ipod i min dator kommer det upp en fråga om de vill radera alla sina filer och koppla ipoden till mitt iTunes istället. Betyder det här att om jag köper en ipod så kan jag inte spela mina låtar på nån annans dator, och inte heller lägga in låtar på min iPod från någon annans dator utan att radera allt som redan finns där? Det här verkar helt skruvat tycker jag, kan nån förklara vilken tanke som ligger bakom, exakt hur det fungerar och om det finns sätt att kringgå det?

Undrar dessutom om någon har erfarenhet av att använda hårddiskspelare som funkar som USB mass storage med iTunes? Vill oavsett mp3-spelare organisera och spela min musik med iTunes på datorn.

/Andie

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-07-16 10:57
Ursprungligen av lost:

Är det så att musiken på iPoden bara kan ändras från en och samma dator? När mina vänner stoppar in sin ipod i min dator kommer det upp en fråga om de vill radera alla sina filer och koppla ipoden till mitt iTunes istället. Betyder det här att om jag köper en ipod så kan jag inte spela mina låtar på nån annans dator, och inte heller lägga in låtar på min iPod från någon annans dator utan att radera allt som redan finns där? Det här verkar helt skruvat tycker jag, kan nån förklara vilken tanke som ligger bakom, exakt hur det fungerar och om det finns sätt att kringgå det?

då svarar man "nej" och tar bort automatisk bibliotekssynkning.

• Oregistrerad
  • 2005-07-16 12:02
Ursprungligen av erik:

då svarar man "nej" och tar bort automatisk bibliotekssynkning.

Åh, tack för en så utförlig förklaring.. *ironi* *Är det ingen som kan förklara hur det fungerar med iPod och det här med koppling till ett visst iTunes-bibliotek så att jag kan avgöra hur bra eller dåligt det är för mina behov?

Vad som hände med min kompis iPod Shuffle var att den bara försvann ur iTunes när han svarade "nej". Händer det med de stora spelarna också? Eller gjorde vi nåt fel? Och kan man alltså flytta låtar från en annan dator till min iPod?

/A

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-07-17 10:38

Det du får göra är att stänga av autosynkningsfunktionen, så kommer inte iTunes att ställa frågan längre, och du kan använda iPoden på hur många datorer som helst. Inställningen görs i iPoden (via iTunes) så det följer den.

• Oregistrerad
  • 2005-07-26 04:35
Ursprungligen av Spyder:

Det du får göra är att stänga av autosynkningsfunktionen, så kommer inte iTunes att ställa frågan längre, och du kan använda iPoden på hur många datorer som helst. Inställningen görs i iPoden (via iTunes) så det följer den.

Men kan jag t ex flytta musik till och från iPoden utan att använda iTunes?

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-07-26 05:44
Ursprungligen av lost:

Men kan jag t ex flytta musik till och från iPoden utan att använda iTunes?

jadå, och sånt har det skrivits mycket om. sök i forumet.
http://www.ipod.se/forum/search.php?

1
Bevaka tråden