Jag ägnar mitt 2.500:e inlägg till att diskutera mobiltelefoni i USA. Som ni säkert vet så ligger dom ungefär 12-18 månader efter Sverige vad gäller utbyggnad, användning osv. Man "känner det" i marknadsföringen dom använder.

Flera olika nät & standarder
Precis som här i Sverige så finns det en mängd olika mobiltelefonnät man kan ansluta sig till. Den stora skillnaden är att dom använder olika standarder som inte är kompatibla. Det ställer naturligtvis till det en hel del. Såvitt jag vet så används GSM, CDMA och TDMA - det finns säkert fler nättyper.

Vi använde Voicestream som är det enda GSM nät som är aktivt i USA och det fungerade felfritt precis som hemma.

När man köper sin telefon så kan det med andra ord vara en poäng att kolla upp hur uppbyggnaden av nätet ser ut.

Skillnad i användning
Jänkarna använder mobiltelefonen lite annorlunda än vad vi gör här i Sverige. Mobiltelefoner får samma riktnummer som lokala telefonnummer så det går inte att veta om man ringer till en mobil eller inte (det kostar inte mer att ringa till mobil - mer om detta senare).

Mobiltelefonerna har ett "Home calling Area" som oftast består av den ort man bor i och ibland intill-liggande områden. Inom detta område ringer man billigt. Med den operatör vi kollade med så kostade det 69 cent per minut extra när man ringde utanför "Home calling Area".

Det finns undantag ifrån detta med abbonemang "plans" som Cingular Nation där hela USA är samma område.

Andra stora skillnader
- I USA betalar mobiltelefonanvändare både för inkommande och utgående samtal! Det gör att det inte är så roligt att ta emot samtal...

- I USA betalar man en avgift för kopplingen till det markbundna nätet på ca 15 kronor i månaden (för att dom ska kunna ringa till mobilen)

- Eftersom USA har en mängd olika leverantörer av telefoni så kan vissa samtal dröja upp till sex månader (!) innan dom kommer på räkningen...hmm...

- Observarade samtal som vara längre än 30 sekunder debiteras med en minutkostnad.

- Alla samtal avrundas uppåt till hela minuter

Priser
Det här är väl det mest intressanta. I stort sett alla abonnemang innebär att man köper minuter i förskott. Man väljer en nivå som verkar vettig och får därefter en månadskostnad. Det går INTE att flytta oanvända minuter till nästa månad.

Exempelpriser (dollar = 10kr):
399kr per månad ger sex timmar dagtid och sextio timmar kväll/helg.

699kr per månad ger 15 timmar dagtid och sextio timmar kväll/helg.

1999kr per månad ger 50 timmar dagtid och sextio timmar kväll/helg.

- Samtal utöver ovanstående "plans" kostar 4 respektive 3,50 resp 2,50 kronor per minut

Priset om man väljer det dyraste abbonemanget är alltså ca 67 öre per minut plus att man ringer gratis kvällar och helger. Helt ok, eller hur? Men då räknar man inte in att man betalar för ingående samtal! Jag uppskattar att 2/3 av mina samtal är ingående och då blir kostnaden cirka 2 kronor per minut för utgående samtal (snittsiffra).

Slutsats: It is the same - but different. Jag vet inte riktigt vad poängen med detta inlägg är, men nu vet ni hur det fungerar "over there" iallafall!