Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HiPod? Apple & HP i samarbete om iTunes MS och iPod

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 19:00
Ursprungligen av henrrrik:

... men vem vill ha en iPod med HP-logga på?

hmm... du är inte bjuden på min nästa födelsedag!!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 00:19
Ursprungligen av stma:

hmm... du är inte bjuden på min nästa födelsedag!!

enkelt svar, HP är sämst, Apple äger (det kallas logik)

och att "rippa" en underbar produkt och sätta egen logga är bara så B

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 16:55
Ursprungligen av Archduk3:

enkelt svar, HP är sämst, Apple äger (det kallas logik)

och att "rippa" en underbar produkt och sätta egen logga är bara så B

//C

Som att inte Apple kör OEM produkter..

Det märks att du är PC-användare då du använder dig av ordet rippa. Har du ngn icke-MP3 på din iPod?

Kan detta tilltag bero på att Microsoft nyligen meddelade att de kommer börja sälja operativsystem för mobila musikspelare?

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 01:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
... men vem vill ha en iPod med HP-logga på?

HP ligger väl ganska bra till när det gäller datorförsäljning på pc-sidan, både bärbart och stationärt. Kan de få kunderna att köpa en MP3-spelare till sitt datorpaket så är det ju en vinst både för HP och Apple.

Jag undrar hur mycket Apple tjänar per enhet som de säljer till HP. Om de skall kunna hålla samma pris som Apple måste de ju köpa in dem snorbilligt. HP kanske inte ställer lika höga krav på marginaler som Apple gör med tanke på högre försäljningssiffror(?).

En annan fråga man kan ställa sig är hur Hp-aktig enheten kommer se ut efter ett par versioner. Kommer man ens se att den härstammar från Apple, och kommer Apple ens kunna vinna kunder på detta utöver den vinst de gör genom att sälja enheter till HP?

Hur mycket tjänar Apple per såld låt i iTunes egentligen?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 02:56

Men är det riktigt klart än vad det är för spelare som HP kommer att sälja? De kanske tillverkar hela eller delar av hårdvaran själva, och bara kör mjukvara från Apple.

Det har sagts förr (orkar tyvärr inte leta efter uppgiften, men jag tror att Jobs har sagt det själv) att Apple inte tjänar alls på spåren de säljer i iTMS. Tanken var nog snarare att ta in slantarna på iPods. Och det låter väl rätt likt Apples strategi för datorer också: det är på hårdvaran de drar in mest slantar, och "mjukvaran" finns där och skapar värde för konsumenten.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 04:41

Det är en blå iPod. När du startar den kommer Äpple-siluetten fram. Enligt Phil Schiller.

Stackars Napster med flera. Med HP och Compaq som motor för iTMS blir det kärvt för dessa nedladdningshandlare. Som om det inte varit det tidigare! Hell froze over again! Dom kör med flytande kväve där nere numera.

If you can't beat them - join them

Någon siffernisse här som kan marknadsandelarna för Apple, HP/Compaq så att man kan sätta affären i någon sorts relation till hela marknaden ?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 10:34

Siffror har jag inte men npg är väl HP dom som har den största marknadsandelen på datorer, tror jag. Det lär ju vara grymt många fler sålda enheter än Apple iaf.

SJ uttalade sig tidigare i en intervju att man inte tjänar speciellt mycket pengar på iTMS, utan att det är precis som någon annan skrev det är på iPods och annat som drar in förtjänsten. Blir nu iTMS en jättesuccé och säljer ohyggliga mängder låtar måste det väl generera en vinst också, men framförallt genererar det en stor omsättning.

Gissningsvis sänder den även signaler till andra datortillverkare som inte kommer tycka sig ha råd att stå utanför iTMS & iTunes. 2004 års bästa julklapp

En lyckad marknadssatsning på iTMS ger så mycket mer än iTMS-vinster i form av pengar. Poddarna ger pengar, AAC får bättre fäste, Apple får mer goodwill, folk som inte vanligtvis har kommit i närheten av Apple-grejor får i alla fall testa något, en del kommer att vilja testa the real thing och en del skaffar det till och med, QT sprids, bla bla...

Jag tror att Dell är störst men HP är nästan lika stora på drygt 15%. Om jag inte minns fel!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 14:15

Samarbetet känns både bra och obehagligt. Klart är att Apple har gjort ett smart (kanske jättesmart) drag i kampen om musik-via-nätet-branschen.

Vet dock inte om jag tycker att det känns bäst då Apple expanderar och utvecklas företagsmässigt med världsherravälde i sikte eller när Apple står stagnerande nära ett avgrundsdjupt hål med världsherravälde i sikte.

Klart vi vill att Apple ska bli världsledande?

(Gärna inom allt, jag skulle gärna städa golvet med en garanterat användarvänlig äpple-märkt dammsugare. )

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 15:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av jonny R
Klart vi vill att Apple ska bli världsledande?

Bli? Det är de ju redan. Jag tror faktiskt inte det är någon risk att Apple sluta vara inovativa även om de skulle få väldigt stor marknadsandel. Inte så länge Jobs styr skutan iallafall. "I'm #1 so why try harder"-fällan tror jag knappast Apple tänker ramla ner i.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 19:40
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-09 22:59

HP-iPod. Fiorina debuts HP-branded iPod: http://news.com.com/1601-2-5138506.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-10 00:11

bilder, om ni inte orkar kolla filmen.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 01:11

Kul. Men Carly Fiorina verkar mer än lovligt överspänd. Jösses vad spattig hon var i videon.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 01:21

Exclusive: HP Working to Get WMA on iPod
HP's blockbuster deal with Apple will have one exciting side effect, I discovered today. The company will be working with Apple to add support for Microsoft's superior Windows Media Audio (WMA) format to the iPod by mid-year. You heard it here first.

Står att läsa i en liten blurb här.

WTF...?

Jag har ingen aning om hur trovärdig blaskan är förstås.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 01:28

Skitsnack.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 01:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
[B]The company will be working with Apple to add support for Microsoft's superior Windows Media Audio (WMA) format to the iPod by mid-year. You heard it here first.

Står att läsa i en liten blurb här.

WTF...?

Jo tjena.. Paul Thurrott har ju dillat rätt rejält förut, men det här tog nog priset.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 03:10

Och varför skulle HP ge sig in på något sådant? Rätta mig om jag har fel, men HP utvecklar väl uteslutande hårdvara, och stöd för WMA handlar om mjukvaruutveckling.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 03:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Jo tjena.. Paul Thurrott har ju dillat rätt rejält förut, men det här tog nog priset.

Läste lite mer karln har skrivit och det vänligaste man kan säga om honom är väl att han har livlig fantasi.

Går bra att ignorera det inlägget.
Sorry.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 12:38

I filmen säger hon (HP:s vd) något om att HP:s music player kommer att säljas för ett helt annat pris. Hörde jag rätt? Kan man vänta sig en rejäl prissänkning på iPoden i juni kanske.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 13:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Och varför skulle HP ge sig in på något sådant? Rätta mig om jag har fel, men HP utvecklar väl uteslutande hårdvara, och stöd för WMA handlar om mjukvaruutveckling.

Lustigkurre! HP är ett företag som faktiskt utvecklat ett eget UNIX-operativ (HP-UX) så att påstå att dom bara sysslar med hårdvara var inte snällt.;)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 13:50

"HP's digital music player is expected to become available this summer and be priced competitively to other digital music players currently available."

Saxat från
HP:s hemsida

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 13:52

Jo, undrar om HP kommer kunna/få sälja den till ett annat pris... I och för sig såg HP Music Player:n väldigt ful ut jämfört med iPoden.

Något jag tycker är lite märkligt att MiniPod:s pris.

4GB MiniPod - 249 dollar
15 GB iPod - 299 dollar
20 GB iPod - 399 dollar

MiniPoden "borde" kostat c:a 199 dollar ev. 229 doller... För 50 dollar får man 11 GB på fickan. Dessa mini-diskar är nog dyra till en början. Time will tell.

Jag hade hellre sett en 1Gb eller 2Gb MiniPod för 99-200 dollar... Men men...

WMA på iPod vore bara bra för kunden, men Apple lär aldrig fixa det. Om HP skulle fixa det skulle Apple säkert förlora många PC-kunder som vill ha WMA. Apple tillåter nog inte HP att ändra stöder på maskinen (antar jag).

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 13:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Jo, undrar om HP kommer kunna/få sälja den till ett annat pris... I och för sig såg HP Music Player:n väldigt ful ut jämfört med iPoden.

Utseendet är ju detsamma förutom skalet och loggan. Tycker man inte om logotypen får man väl skrapa bort den. Det går väl dessutom och köpa skins till iPod? Jag är helt klart intresserad av en iPod till ett lägre pris – även om det råkar stå HP på den.
Undrar just om det kommer att bli någon mac-spärr på apparaten så att om den nu blir billigare stänger ute alla rika macägare? Hade nog inte varit helt oväntat...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 14:06

Fast den var en "slemmig blå färg" (om nu en färg kan vara slemmig ).

Loggan tror jag är "engraved" i metallen. Såg ut som det på filmen. Du lär behöva starka nypor för att skrapa bort den

Bevaka tråden