Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

egna eq-inställningar i iPod

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

är lite besviken på att man inte kan importera egna eq-inställningar från iTunes till iPod...

Tyckte det var dåligt ljud i iPoden när jag först fick den och undrade om det var för jag rippat i 160 eller vad...men när jag ställde om eq till Rock så blev det en dramatisk förbättring...

hade varit perfekt om man hade kunnat finslipa detta med egna eq-inställningar ju...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-06 19:32

Om du inte redan gjort det så prova med ett par stora hörlurar. Det är mumma för ljudkvaliteten, man får liksom "svikt" i basen som inte går att få med små lurar.

Annars är det ju synd att man inte kan göra egna inställningar, som sagt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-06 22:36

Ipodens eq låter så pass illa att det bästa. precis som arru skriver, är att använda ett par hörlurar som uppfyller dina ljudönskemål.

mm..men ibland har man inte plats...eller så (kör med ganska bra sånna små pluggar, inte apples). men ska inhandla något nytt...

men det är konstigt att det är så kasst när man har eq avslagen helt....använder ju aldrig eq i iTunes...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-07 20:02

Default i iTunes är ju den där förhatliga "enhancern" påslagen. Finns månne en liknande värdelös funktion i iPod? Och jag skulle undvika att använda equalizern överhuvudtaget....

meh....det blir ju klart bättre.....faktiskt......även om det inte blir bra.

gillar verkligen inte grundinställningen iaf...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 01:09

Med bra hörlurar borde du inte behöva använda equalisern. Vill du ha bashöjning? Satsa isf på ett par lurar ,ed bashöjning (tex Koss PortaPro - inte världens mest neutrala och högupplösande lur, men bra i sådana här sammanhang).

Enhancern i iTunes? Hemsk!

hmm..vet inte riktigt vad jag vill ha. mer av allt..bas o diskant....

men ska inskaffa ett nytt par porta pro.....eller sporta pro eller vad som heter. porta pro bara faller sönder....men är iof snyggare....

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 18:13

Stora hörlurar är absolut bästa lösningen! Jag kan rekommendera Sennheiser HD433 (299:- på Teknikmagasinet)

Stora, lätta, kanonbra ljud (jämn frekvenskurva) och med viss genomhörning som kan vara bra när man är ute i trafiken etc.

Annars tycker jag enhancern i iTunes klart fyller en funktion. Bra är att man kan variera mängden, funkar ungefär som loudness men med mer subtil verkan. Samma sak där, större högtalare ger förstås bättre ljud men i brist på klöver... Den funkar också lite som en masteringeffekt när man spelar in blandband!

ah har slutna sennheiser redan (HD 210)..men ah...letar efter nåt halvslutet isåfall, eller halvöppet kanske det heter.

ska kolla upp. taack.

fast porta pro är snyggare...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-18 09:47

Har ett par såna här

http://www.minidisco.com/mdr-d66slb.html

på ingång, riktigt bra lurar, och dessutom lagom små. Säljes tyvär bara i asien, men den här firman importerar dem och säljer vidare.

shit dom va ju skitsnygga...är dom slutna eller? små?

hmmm....så du har köpt dom från den sidan?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-19 14:32

Köpte precis ett par sennheiser HD 200, mycket nöjd! Snygga, sitter bra, mycket lätta och man kan byta sladd vilket är bra om den man får med är för lång. Finns för 561:- på det där internet.

Sennheiser på pricerunner

Hade ett par Philips SBCHS900 förut men maken till bräckligare hörlurar har jag inte varit med om.
Sennheiser kommer med 2 års garanti vilket känns tryggt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel R
Köpte precis ett par sennheiser HD 200, mycket nöjd! Snygga, sitter bra, mycket lätta och man kan byta sladd vilket är bra om den man får med är för lång. Finns för 561:- på det där internet.

Sennheiser på pricerunner

Hade ett par Philips SBCHS900 förut men maken till bräckligare hörlurar har jag inte varit med om.
Sennheiser kommer med 2 års garanti vilket känns tryggt.

hmm...HD 200....ser precis ut som mina HD 210 (förtom att mina är helsvarta)..är det någon annan skillnad? ..

  • Oregistrerad
  • 2003-07-19 18:52

Ah´, nu när jag läser lite längre upp i tråden såg att du vill ha halvslutna... då är inte HD 200 något för dig.

Vet inte alls vad det är för skillnande på 200 och 210 faktiskt.

dom sony som det snackades om längre upp verkar ju skitsnygga....

men..som sagt så finns dom inte här....

nån som vet om dom är slutna eller halvslutna?

tycker bara HD 210 är så stora......

Vill du ha små pluggar med mycket bra ljud kan jag rekommendera Koss The Plugg. Enda nackdelen är väl att de funkar som öronproppar också, så det kan vara lite svårt att uppfatta vad folk säger, även om man inte har någon musik på.
Själv använder jag mina när jag kör vespa. Dämpar vindbruset bra och gör att jag inte behöver spela särskilt högt.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-19 23:40

HD 200 är små och mycket lätta.. fast själva bågen, eller vad man ska kalla det, är lite stor och går inte att vika ner men det upplever inte jag som något problem.

ja jo....lätta är dom.

det är nog bågen jag menar.....

kanske bara jag som ser ut som en tönt i dom.

kanske bara jag som bryr mig. hah.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-20 08:51

Att ha stora hörlurar slår små alla gånger, även stilmässigt. Att vara tönt är ju inget negativt dessa dagar!

Glöm inte att skaffa ett par lurar med så låg impedans som möjligt. Koss Porta Pro ligger på 16ohm (tror jag?) vilket får anses vara lågt. Ett par Sennheiser HD580 på 300ohm låter fantastiskt i alla lägen, men drar ur iPod:ens batteri på en dryg halvtimma.
Jag har själv Koss Porta Pro till iPod:en och är helt nöjd. Visst, de överdriver lite, men med tanke på omgivningsljud och musikval spelar det ingen som helst roll för mig

Vill du ha riktigt bra "proppar" i öronen skall du titta på Etymotic

  • Oregistrerad
  • 2003-07-20 12:38

När det kommer till pluggar, är de sämre för hörseln? Jag vet inte om det är så, bara känns som att de kommer lite närmare liksom.

Vad räknas som hög impendans? Påverkar det verkligen batteritiden så drastiskt som Schuckert säger?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel R
Vad räknas som hög impendans? Påverkar det verkligen batteritiden så drastiskt som Schuckert säger?

16 ohm verkar ge "normal" batteritid. 300 ohm gör det inte. Det är bara välja något värde däremellan
Batteritiden påverkas drastiskt till den milda grad att iPod:en tar slut på en dryg halvtimma och dessutom blir rejält varm. Det känns inte som en nyttig kur för batterierna eller slutsteget i iPod:en, för att jag skall köra vidare på den lösningen.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-20 16:30

De hörlurar som följer med är på 32 ohm, de jag köpt precis (sennheiser hd 200) är på 64 ohm. Det borde väl knappast påverka batteritiden?

300 ohm låter väldigt mycket faktiskt... de kanske inte är avsedda för mobila produkter måhända?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel R
300 ohm låter väldigt mycket faktiskt... de kanske inte är avsedda för mobila produkter måhända?

Helt rätt. Avsedda för HiFi-b*gar med medelkrav. Nyfiken som man är, vill man ju testa ändå.
Mycket trevliga i hemmaanläggningen dock.

1
Bevaka tråden