Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport basstation på halv duplex?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej jag tyckte att min BBB uppkoppling gick långsammare än förra stället jag hade BBB på. Jag ringde idag till supporten och jag fick riktigt bra hjälp.
De lyckades ta reda på att min Airport basstation var inställd på halv Duplex.
Argh! Va fasen - kör den på halv duplex?
Eller hur ändrar jag det?
Jag vill ha full!

Hur ändrar jag så att basstationen kör full duplex?
Det finns ju inget i Airport Admin som skulle kunna ta hand om detta så var? Basstationen vägrar access via telnet eller ssh.

[ 06 Maj 2002, 21:16: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

TYvärr vet jag inte hur man skall kunna "tvinga" AP-basen till Full Duplex. Den är antagligen satt till att förhandla med switchen. Jag vet att det kan finnas fall där Ciscos sw inte gillar att förhandla. Hur skulle det vara om BB skulle låsa porten till ditt önskemål?
På Wavelan (Orinoco) kan man ställa detta...

Tack.
Efter ett tags exprimenterande är det nu klarlagt att min Basstation kör på halv duplex.

Men att den klarar full. Undrar om man kan be BBB att ställa in i switchen att alltid ge mig full duplex. Hmm undrar just vad supporten säger.
Annars för jag väl byta basstation då - till en som klarar att få detta inställt.

Typiskt Apple må jag säga att snåla med inställningarna för att göra det så enkelt som möjligt. Varför har de slutat med "Advanced mode" för användaren som fanns under 9an?
Då hade jag kunnat ställa in det här när nu Ciscos SW inte fixar förhandlingen.

Ringde och berättade för BBB Support om mitt probem. Antigen har alla där ätit pepparkakor idag eller gått charmkurs.
För jag har fått utmärkt hjälp 2 ggr idag.

Jag bad dom låsa min lägenhet till full duplex - så Airporten slipper förhandla så istället för att misslyckas med förhandlingen mot Switchen och få halv duplex får den nu varken den vill eller inte får full duplex varje gång.

Och till min förvåning så sa dom "Jo det kan vi ordna". Så gjorde dom det.
Nu ska jag starta om AIrporten och få full rulle via luften till datorn.

Tack BBB om ni läser detta.

Fanken vilken bra dag jag har haft idag.
Jag kan inte annat än att säga att jag är lycklig. Inte vara detta utan flera andra saker.

Skall vid tillfälle experimentera med detta. Har både Airport och Cisco på jobbet.
Berätta gärna hur det gick, fick du mer fart.

Tänk vad lite som krävs för att muntra upp oss Norrlänningar....

*skratt*
Om jag då vore norrlänning från början...
Men lika lite krävs det att få en mälardalning glad.

Mer fart?
Jo lite men inte så mycket som jag trodde.

Jag trodde jag skulle komma upp till 800 k/s mot Sunet men inte i går. Toppade på 500. Men det var snabbare innan jag hade full duplex mot basstationen. Då toppade jag på 200 k/s.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Jag trodde jag skulle komma upp till 800 k/s mot Sunet men inte i går. Toppade på 500. Men det var snabbare innan jag hade full duplex mot basstationen. Då toppade jag på 200 k/s.

k/s = tusen per sekund, bananer?

*mummel mummel*

Förlåt att jag använde vad jag trodde var en vedertagen förkortning i datorkretsar.

Ska börja skriva ut hela.
k/s = kilobit per sekund.

Nöjd så saffran?

Vänta, snart kommer det...

Ja

1
Bevaka tråden