Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDVD och andra brännare

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Visst är det så att man inte kan använda iDVD om man har en extern DCD-brännare, att Apple har gjort något så det inte funkar?
Jag kan förstå varför man gör så, men det är lite sniket.
Man kanske har en fräsig Mac på jobbet med DVD-brännare, men hemma har man en mindre fräsig, utan, men kanske kan köpa en extern DVD-brännare, trots allt. Och det är ju hemma som man har tid att fixa med sina filmer med mera.
Har läst nånstans att det fanns nån patch man kunde köra så det skulle funka ändå.
Är det någon som vet var man hittar den?
Är även tacksam för andra tips.

Ähum....
Ingen som vet?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-13 15:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Visst är det så att man inte kan använda iDVD om man har en extern DCD-brännare, att Apple har gjort något så det inte funkar?
Jag kan förstå varför man gör så, men det är lite sniket.
Man kanske har en fräsig Mac på jobbet med DVD-brännare, men hemma har man en mindre fräsig, utan, men kanske kan köpa en extern DVD-brännare, trots allt. Och det är ju hemma som man har tid att fixa med sina filmer med mera.
Har läst nånstans att det fanns nån patch man kunde köra så det skulle funka ändå.
Är det någon som vet var man hittar den?
Är även tacksam för andra tips.

Jo, det stämmer tyvärr... iDVD funkar inte med varken externa eller interna brännare av annat fabrikat än Apple. Det var någon tillverkare i USA som släppte en patch så att iDVD fungerade med deras brännare, men efter juridiska påtryckningar från Apple så försvann patchen ifrån deras hemsida. Det är dock möjligt att den går att hitta någon annan stans på nätet, men frågan är om den fungerar med nyaste iDVD.

Sniket av apple, det är väl för att man ska bli tvungen att köpa en ny Powermac eller Powerbook för att kunna bränna DVDer...

/arvid

Det jobbiga är ju när man, som jag, har en ”väldigt ny” (sedan i sommras) PowerBook som inte hade möjlighet att fås med Superdrive.

Jag vill att Apple ska släppa en extern!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-13 16:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Jo, det stämmer tyvärr... iDVD funkar inte med varken externa eller interna brännare av annat fabrikat än Apple.

iDVD fungerar utmärkt med OEM Pioneer Superdrivar så länge de sitter internt, dvs det finns inget lås på själva driven, men iDVD stödjer bara drivar på interna bussen. Jag vet för min OEM DVR-103 funkar felfritt med iDVD och den sitter i en G4a 450 MHZ Sawtooth.

1
Bevaka tråden