Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny PowerBook med Bluetoth

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-04-13 04:32

Det spekuleras i en ny PowerBook med superdrive och Bluetooth inför World Wide Developers Conference i San Jose 06-10 maj.

Det ryktas även att Bluetoothtekniken skulle möjliggöra batteribyte samtidigt som datorn är i gång, alltså strömöverföring trådlöst! Det låter som ett rejält skämt... :eek:

Processorhastigheten på Motorolas redan existerande nya G4 processorer med låg strömförbrukning, skall ligga på max 1Ghz. Om nu dessa hamnar i TiBook vet man inte.

iBook får också en mindre uppdatering, den skulle då vara av kosmetisk art enligt YourDailyMac. Samt möjligtvis G4 processor, fast det senare skulle vara mindre troligt.

Jag tror det är lite tidigt att bygga in BlueTooth i PowerBookarna, men det kommer nog i framtiden, som ersättare till IR.

G4 i iBooken tror jag faktiskt inte på, den kommer köra uphottade G3 processorer ett tag till, främst för att pressa priserna skulle jag tro. IBM sitter och klämmer på nya versioner av G3 processorn också, varför inte använda sig av dem?

Främst för att de är billiga att tillverka, och priserna på i-produkterna måste vara så låga som möjligt. Jag tycker det är synd att Apple klämde in en G4 i iMacen. Skulle hellre sett nya G3 processorer i iBook och iMac samt nya G4 processorer i PowerBook och PowerMac.

Om Apple nu skulle använda sig av en G4 i iBooken skulle nog 12" serien upphöra att existera, som jag förstått det alstrar G4:an för mycket värme för att kunna sitta i en så kompakt konstruktion.

Detta är mina gissningar i alla fall, vi får se nu i sommar..

[ 13 April 2002: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

[ 13 April 2002: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

  • Oregistrerad
  • 2002-04-13 18:08

Vad tror ni, finns det någon sanning i Bluetooth ryktet. Inte går det att skicka ström trådlöst via det "protokollet" ???

Nästa iBook kommer att innehålla PowerPC 750FX "Sahara". Den processorn har klockfrekvenser på 700-1000 MHz.

Glöm iBook med G4 för tillfället. Chansen är väl högst 10-25% att det blir en PPC 7460 i kommande iBook. PPC 7460 är främst riktad för PowerBook G4.

Blåtand inbyggt i PowerBook G4 - räkna med det! Så ersätter den IR-porten. iBook kommer kanske att ha Blåtand via USB-adaptern från D-Link även i fortsättningen. Fast å andra sidan - blåtand är ju busbillig teknik - borde inte höja priset på iBook med mer än 200 kronor..

Håller med Carl-Johan på alla punkter, dock tror jag det kommer dröja innan Apple bygger in Bluetooth i sina bärbara maskiner. De kommer nog avvakta tills det släppts fler Bluetooth produkter på marknaden.

Kanske Januari 2003?

  • Oregistrerad
  • 2002-04-13 20:45

Jag tror på "speedbumpade" produkter. Särskilt PowerBook G4, som börjar kännas rejält frånåkt av övriga Macprodukter.

Superdrive i PowerBooken torde inte vara en omöjlighet. Apple behöver ge användarna en anledning till att välja den dyraste PowerBook modellen, den som dom förmodligen har mest marginal på.

Bluetooth kanske får vänta till G5 Macarnas inträde, likaså Gigawire. Det har även ryktats om en något tjockare PowerBook, denna lösning skulle möjliggöra bättre kylning av en eventuell G5 processor. Men det lär vi definitivt få vänta på.

Det är rätt kul att höra hur alla snackar om Gigawire utan att EGENTLIGEN veta vad det är.

Vi säger att PowerMacen får en G5 nu i sommar, då kommer det endå dröja rätt länge innan PowerBooken får en sådan. Och först då kommer vi få se G4 iBook.

Det är i alla fall det mest logiska. Fast med Apple vet man aldrig riktigt..

  • Oregistrerad
  • 2002-04-13 23:44
Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Det är rätt kul att höra hur alla snackar om Gigawire utan att EGENTLIGEN veta vad det är.

Nää, det är sant. Jag gissar på snabbare FireWire, men här kan man läsa om andra teorier.

Jag har läst en del om det själv, det låter rimligt att det är snabbare FireWire, men som sagt.. EGENTLIGEN vet ingen 100%.

PowerMac G5 kommer dröja _länge_. Inte ens i sommar. Sannolikheten är väldigt liten då PowerPC 7470 är som gjord för PowerMac G4...

G5:an vet vi inte mycket om. PowerPC 85xx kommer den heta. Allt snack om 32/64 bitar, 64 bitar osv återstår att se vad som är sant - det är mest rykten vi läst - inte alls mycket fakta.

En viss chans finns för G5 i januari 2003 - men det känns som _mycket_ större chans för juli 2003 (MWNY) eller september 2003 (Seybold)...

Kanske en iBook G4 på över 1 GHz i juli 2003? Innan dess skall ju iBook 1000 MHz G3 släppas..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-14 16:54

Vem vet om ens det blir något MW i New York eller Tokyo under 2003!
Det ryktas om helt nya Macsammankomster i helt andra delar av världen...
Och den mest intressanta teorin bygger på en virtuell Mackongress direkt på nätet där du loggar in i en cyberutställning med olika "showrooms". Du blir presenterad för nya produkter online på ett helt nytt sätt än vad du är van från idag.

Trådlös ström? Kom igen nu grabbar!! Ingen kan väl på allvar tro på det skämtet? Hur skulle det gå till? En generator som drivs av ett magnetfält eller?

Mycket kommer vi att få se men trådlös ström? Tror inte det...

Haha! Nej, det vore lite lätt bisarrt med strömmatning via Bluetoothbandet... skulle kräva rätt extrema energinivåer, och förutom ganska stor hälsorisk för användaren borde man lätt och ledigt kunna störa ut varenda 2,4 GHz-produkt inom tre mils radie

Personligen gissar jag på att vi kommer se G5 nu i sommar, om inte så nästa sommar.

Låter troligare med sommaren 2003, men Apple är i stort behov av snabbare datorer och om de inte lyckas klämma ut tillräckligt med kraft från G4:an så kommer de överge den (Fast bara i PowerMac serien, dröjer länge innan vi får se PowerBook G5).

Jag tror inte på det, men möjligheten finns att vi kommer få se en G5 i sommar (PowerMac), isåfall skulle PowerBooken hoppa upp till 1 Ghz G4.

(Jag har svårt att hitta klockfrekvenser som passar bra mellan PowerBook och iMac. PowerBooken ska vara en proffsdator och iMacen en konsumentdator, det är nästan orimligt att iMacen ska vara snabbare än PowerBooken. Även om PowerBook är bärbar och de brukar vara långsammare.)

iMacen får 867 - 933 Mhz G4.

iBooken stannar med G3 på runt 700 - 800 Mhz.

(Det jag beskrev ovan är en gissing på hur serien kommer se ut OM det kommer en G5 i sommar.)

Om PowerMacen stannar med G4 så kommer de hoppa upp till mellan 1.4 och 1.6 Ghz.

Vi kommer säkert få ATA 133 och snabbare minnen (RapidIO).

(Det ovanstående gäller självklart även om det inte kommer någon G5.)

PowerBooken hoppar upp till 933 - 1000 Mhz, iMacen strax under.

iBooken 700 - 800 Mhz.

Notera att jag baserar denna fakta på rykten och min egen fantasi, detta är två möjligheter som jag finner troligast. Säg gärna vad ni tycker men dissa mig inte.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-14 22:34
Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
PowerBooken hoppar upp till 933 - 1000 Mhz,

933 -1000 Mhz, hur tror du/ni att man löser kylningsfrågan?

Min personliga uppfattning är att man inte kommer att satsa på en ny PowerBook design i denna uppdatering. Man kör nog vidare me Ti designen ett tag till. Kanske man trixar lite med skalet, vad sägs om PlBook i Platina design? Eller kanske koppar vore bra för då blir den väl svalare.

[ 14 April 2002: Meddelandet ändrat av: MrT ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Håller med Carl-Johan på alla punkter, dock tror jag det kommer dröja innan Apple bygger in Bluetooth i sina bärbara maskiner. De kommer nog avvakta tills det släppts fler Bluetooth produkter på marknaden.

Kanske Januari 2003?

Nä, jag tror Apple kommer att bygga in Bluetooth så fort dom bara kan, nu när dom väl visat att dom stöjder det så är det helt logiskt att dom i sedvanlig Apple-anda också stöjder det ordentligt. Inte väntade väl Apple på att alla andra tillverkare skulle börja med 802.11b innan dom började bygga in stöd för AirPort i varenda mac?

Citat:

Skapades ursprungligen av: MrT:
Vad tror ni, finns det någon sanning i Bluetooth ryktet. Inte går det att skicka ström trådlöst via det "protokollet" ???

Naturligtvis INTE, det går inte att skicka ström trådlöst på något sätt! Du skämtar va?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Personligen gissar jag på att vi kommer se G5 nu i sommar, om inte så nästa sommar.

He he, snacka om vag gissning...

G5 kommer inte i sommar.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-14 23:10
Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Naturligtvis INTE, det går inte att skicka ström trådlöst på något sätt! Du skämtar va?

Nä faktiskt inte, det har varit ett av rykterna som har cirkulerat runt på bland annat the Titanium email list Det är valigtvis en seriös lista med många kunniga användare. Steve Wozniak är med, jo det är inget skämt.

Givetvis så köper jag inte bluetooth ryktet heller, men tekniken är faktiskt inte helt omöjlig. Även om nu Bluetooth garanterat inte klarar det!

[ 14 April 2002: Meddelandet ändrat av: MrT ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Nä, jag tror Apple kommer att bygga in Bluetooth så fort dom bara kan, nu när dom väl visat att dom stöjder det så är det helt logiskt att dom i sedvanlig Apple-anda också stöjder det ordentligt. Inte väntade väl Apple på att alla andra tillverkare skulle börja med 802.11b innan dom började bygga in stöd för AirPort i varenda mac?

Jo, men folk lär knappast sitta i nätverk med Bluetooth.

Det är inte riktigt samma sak, det är inte menat för att koppla ihop datorer utan telefoner, handdatorer och dylikt. Därför tror jag de kommer vänta med det..

Om nu inte Apple släpper en egena PDA med Bluetooth..

Citat:

933 -1000 Mhz, hur tror du/ni att man löser kylningsfrågan?

Samma fråga ställdes innan PowerBook G4 ens existerade - "Hur löser vi kylningsfrågan med G4 i en bärbar?".

Den är uppenbarligen löst.

Det har ju ryktats om att nästa PowerBook kommer vara något tjockare. Vi får se..

Det är ju klart de kommer lösa det på ett eller annat sätt, och PowerBooken är i stort behov av en uppdatering.

Den måste också vara snabbare än iMacen, eller tycker ni en iMac ska vara snabbare än en PowerBook?

Citat:

He he, snacka om vag gissning...

G5 kommer inte i sommar.

Mja, om Apple inte lyckas få ut tillräckligt kraft ur G4:an så kommer de vara illa tvugna att släppa en G5:a.

Citat:

Skapades ursprungligen av: MrT:
Givetvis så köper jag inte bluetooth ryktet heller, men tekniken är faktiskt inte helt omöjlig.

Om tekniken inte är helt omöjlig, hur är den möjlig? Kolla så att inte inläggen om trådlös ström via blåtand dök upp 1a April på epostlistan. Spänning har inget med kommunikationsprotokoll att göra.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-15 01:18
Citat:

Skapades ursprungligen av: ace4711:
Om tekniken inte är helt omöjlig, hur är den möjlig?

Kanske har jag låtit mig inspireras lite för mycket av the PowerPod?

THE COMPLETE SOLAR POWER SYSTEM THAT
GENERATES AND STORES ELECTRICITY

[ 15 April 2002: Meddelandet ändrat av: MrT ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MrT:
Det spekuleras i en ny PowerBook med superdrive och Bluetooth inför World Wide Developers Conference i San Jose 06-10 maj.

Det ryktas även att Bluetoothtekniken skulle möjliggöra batteribyte samtidigt som datorn är i gång, alltså strömöverföring trådlöst! Det låter som ett rejält skämt...

Ha ha, ibland är det kul att gräva upp gamla trådar. Detta är alltså inte WWDC i år utan förra året!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Håller med Carl-Johan på alla punkter, dock tror jag det kommer dröja innan Apple bygger in Bluetooth i sina bärbara maskiner. De kommer nog avvakta tills det släppts fler Bluetooth produkter på marknaden.

Kanske Januari 2003?

Måste säga att du hade väldigt rätt Patrik!!

  • Medlem
  • 2003-03-14 17:32
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
PowerMac G5 kommer dröja _länge_. Inte ens i sommar. Sannolikheten är väldigt liten då PowerPC 7470 är som gjord för PowerMac G4...

G5:an vet vi inte mycket om. PowerPC 85xx kommer den heta. Allt snack om 32/64 bitar, 64 bitar osv återstår att se vad som är sant - det är mest rykten vi läst - inte alls mycket fakta.

En viss chans finns för G5 i januari 2003 - men det känns som _mycket_ större chans för juli 2003 (MWNY) eller september 2003 (Seybold)...

Kanske en iBook G4 på över 1 GHz i juli 2003? Innan dess skall ju iBook 1000 MHz G3 släppas..

G5 i Januari 2003

1
Bevaka tråden