Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Partner Support slår rekord igen...

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ringde Apple Partner Support idag, de tog rekord i dumma kommentarer.
Kolla denna kommentar som säger det mesta om deras sviktade kompetens.
Apple Killen : "Vi har bara support för GUI delen i Mac OS X".
Jag svarade: "Ni har alltså ingen support för funktionerna i systemet?".
Apple Killen : "Nej, just precis.".

Jag blev rätt matt och la på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-26 14:23

Apple-killen borde få sparken direkt, eller också har det skett ett missförstånd. Du har ju köpt systemet, alltså har du rätt till support. Ring upp igen och be att få tala med killens chef. Anteckna namnet telefonnumret!

[ 26 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-03-26 14:40

Det blev nog ett missförstånd tror jag. Det jag tror att de menar är att de supportar dig som vanlig grundläggande användare. Inte om du loggar som root eller meckar runt med underliggande systemfunktioner i terminalen. Sånt får man ju göra på eget ansvar ju. Inget speciellt konstigt med det tycker jag. Applesupporten gillade knappast när man mixtrade runt med ResEdit förut heller skulle jag tro...

[ 26 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Jen$ ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-26 16:30

Mne det är ju kasst. Tänk om Linux-företagen eller Sun, IBM, HP osv skulle bete sig så? De skulle bli utskrattade.

[ 26 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • 2002-03-26 18:06

De stora UNIX-leverantörerna säljer för det mesta en eller ett par funktioner. Kan du inte få igång Castle Wolfenstein på din server, så får du ingen hjälp med det.

Hela linuxkonceptet bygger på OpenSource™ och OpenMind™, den mesta supporten förväntas ske användare emellan. Det är svårt att ha en bra support, speciellt för Apple, på saker som få kan bra och som man inte gjort själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-26 18:27

Okej... Så om jag köper en Volvo och har problem med kopplingen så får jag ringa komponenttillverkaren i Taiwan eller?

Klart Apple ska ha totalsupport, fattas bara!

  • Medlem
  • 2002-03-26 18:54

Jovisst, det kan man tycka, men IBM och Sun tar inte ett helhetsansvar. De som levererar Linux till slutanvändare (Red Hat, Mandrake) har olika communities och tar väl i egentlig mening inget ansvar alls.

Varför tycker folk att det är så kul att jämföra med bilar eller stereoanläggningar egentligen?

Jag har som tekniskt ansvarig hos en kund haft att göra med SUN support. Vi hade ett Guld-support avtal som kostade oss 20 000 i månaden som bland annat gav oss möjlighet till kvalificerad support.

Den support som "ingår" när man köper en dator brukar vara skötas av ett tredjepartsföretag, förslagsvis något företag i norrlands inland, med etableringsstöd. Den sköts av eh... ganska billig arbetskraft som inte alls behöver vara häxmästare på data. Dom brukar ha mallar -- flödesscheman -- som hjälper dom i dialogen med kunderna. Systemet är designat för att klara av vanliga och förhållandevis enkla problem. Den naturliga målgruppen för supporten är riktiga noviser. Lite hårddraget. Systemet är designat för att vara mycket billigt för kunden, och som en följd av det blir det sämre kvalitet än dom system som är 1000 ggr så dyra.

För den som är priskänslig, och orkar bry sig lite själv kan ju försöka använda något forum av den här typen.

  • Medlem
  • 2002-03-26 19:06

Jo, sådana avtal kan man ha. Då kommer det ett team på 1-4 tjejer/killar och kodar om kärnan, om det behövs. Det kan inte Apple göra gratis.

Med UNIX följer en hel del strul, som slutanvändaren antingen får lära sig leva med, eller byta tillbaka till OS 9. Jag har till viss del själv gjort det senare.

Vad är Apple Partner Support?

Partner Support tar hand om flickvännerna - om dom tröttnar på att man sitter framför datorn hela dagarna...

Mycket har hänt på 10 år :-D. Idag sitter dom lika mycket framför burken och iPhonen :-). Partner Support är obsolet.

Ursprungligen av Björnström:

Partner Support tar hand om flickvännerna - om dom tröttnar på att man sitter framför datorn hela dagarna...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-11 10:43

Hittade den här gamla tråden... Gäller det här Apples egna support och är den i så fall lika "bra" nu som för tio år sedan?

  • Medlem
  • 2012-03-11 12:11

Årtiondets dump! En 10 år gammal tråd väcks återigen till liv...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-11 15:32

Jepp!

Dock lika aktuell för det...

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ringde Apple Partner Support idag, de tog rekord i dumma kommentarer.
Kolla denna kommentar som säger det mesta om deras sviktade kompetens.
Apple Killen : "Vi har bara support för GUI delen i Mac OS X".
Jag svarade: "Ni har alltså ingen support för funktionerna i systemet?".
Apple Killen : "Nej, just precis.".

Jag blev rätt matt och la på.

Fick du ordning på det? Vad var det du skulle fråga om?

Om du minns alltså.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-11 17:13

Det jag skulle vilja veta är hur kvalitén på dagens Apple support är? Har den utvecklats iom. att marknadsandelar har plockats eller är den fortfarande lika oduglig (om den nu verkligen har varit så dålig som det kan tyckas)?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-03-12 08:01

Det stora problemet är väl att _ingen_ verkar veta nått!
Jag hade turen att få igenom frågor _direkt_ till Cupertino för ett år sen genom kontakter i "pie places" Jag fick svar av 2 av de som jobbade med OSXS-utveckling.
Jag fick också 2 olika svar... varav den andra ändrade sig efter att ha sett den förstes svar. Och i slutändan visade det sig att de båda hade fel.
Och detta var en fråga om en högst supportad funktion som är applespecifik (hemkatalogesynkronisering).

Så, jag ger inte så värst mycket för supporten längre ner i hierarkin. Om inte ens de som _gjort_ skiten kan svara på frågor om det som de gjort, tja, då finns det liksom inget hopp

Ursprungligen av bollman:

Om inte ens de som _gjort_ skiten kan svara på frågor om det som de gjort, tja, då finns det liksom inget hopp

Det är kanske därför Apple marknadsför OSX som "Världens mest avancerade operativsystem."
Nu kan dom lägga till: "Så avancerat så inte ens vi vet hur det funkar."

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-12 12:01

Är det verkligen så här illa? Är det någon som har koll på vad Apple tar betalt för sin support?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-03-12 12:56

Apple - Support - AppleCare-produkter för IT-avdelningar

Billigast är "select":
AppleCare OS Support - Select
Skaffa den support i IT-avdelningsklass som du behöver när du tar iOS, Mac OS X eller Mac OS X Server i drift i din organisation. AppleCare OS Support erbjuder support per telefon och e-post för problem med avancerad integrering, migration och serverdrift. AppleCare OS Support – Select omfattar 10 supporttillfällen på företagsnivå för iOS, Mac OS X och Mac OS X Server. Med denna plan får du support 12 om dagen, sju dagar i veckan, med responstid på så lite som fyra timmar under normal kontorstid. Outnyttjade supporttillfällen upphör att gälla efter ett år.
Pris: 68.495,00 kr
Färdig att skickas: 1–2 veckor
Gratis frakt

Dyrast är Alliance:
AppleCare OS Support - Alliance
Skaffa den support i IT-avdelningsklass som du behöver när du tar iOS, Mac OS X eller Mac OS X Server i drift i din organisation. AppleCare OS Support erbjuder support per telefon och e-post för problem med avancerad integrering, migration och serverdrift. AppleCare OS Support – Alliance omfattar ett obegränsat antal supporttillfällen på företagsnivå och över flera arbetsplatser för sex tekniska kontaktpersoner i din organisation och en timmes responstid 24 x 7 för problem med prioritet 1 (servern nere). I denna plan ingår även en genomgång på plats som utförs av en teknisk supportingenjör från Apple samt en teknisk kundansvarig för din organisation under ett år.
Pris:569.995,00 kr
Färdig att skickas: 1–2 veckor
Gratis frakt

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-12 13:15

Yes... Det var ju som hittat! Vad har man för alternativ som småföretagare (eller privatperson) då?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-03-12 14:02
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-12 14:11
Ursprungligen av bollman:

Tack! Det var ju lite mera humana priser. Frågan är nu bara hur kvaliten är... Kan man räkna med att man får hjälp om man väl väljer att slanta upp (Apple verkar betona att ingen garanti på lösningar lämnas)?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-03-12 22:27

Ja, det beror ju _helt_ på vad det är för fråga du ställer. Jag skulle vilja påstå att de frågor du kan få svar på genom den där tjänsten inte nämnvärt skiljer sig i kvalitet mot vad du kan få på det här forumet. Dock kan du nog få svaret snabbare, och dessutom med någon "ansvarig" för om svaret är fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-12 22:53
Ursprungligen av bollman:

Ja, det beror ju _helt_ på vad det är för fråga du ställer. Jag skulle vilja påstå att de frågor du kan få svar på genom den där tjänsten inte nämnvärt skiljer sig i kvalitet mot vad du kan få på det här forumet. Dock kan du nog få svaret snabbare, och dessutom med någon "ansvarig" för om svaret är fel.

Som med alla annan support.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-13 06:31
Ursprungligen av zappee:

Som med alla annan support.

Skojar du? Olika företags/leverantörers support skiljer sig ju oerhört åt i kvalité och ansvarstagande.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-13 08:11
Ursprungligen av lensv:

Skojar du? Olika företags/leverantörers support skiljer sig ju oerhört åt i kvalité och ansvarstagande.

Jag har då inte stött på speciellt många där man inte kan få liknande svar via internet och forum.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-03-13 07:28

Ja, jag kan ju säga att till exempel JAMF som jag har mycket att göra med har en fantastisk support. Snabba svar, tjänstvillighet, och ingår i licenskostnaden

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-13 08:26

Okej, så om man inte kan få svar här är det alltså ingen mening att ringa Apple?

Bevaka tråden