Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Master/Slave i OSX?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-03-13 16:16

Spelar det någon roll om man kör OSX på en masterdisk eller en slavedisk? I 9an och tidigare spelade det ju ingen roll, eller det gick ju iaf. Tänkte mest på om det spelar någon roll prestanda mässigt. Jag har två diskar en 30GB på 5400rpm och en 60GB 7200rpm, men den snabbare går ju ändå ner i hastighet eftersom de är kopplade på samma IDE-buss (iaf om jag förstår det rätt), så av den anledningen spelare det ju ingen roll. Något annat man bör tänka på?

Nu blev jag orolig
Jag har som du två olika hårddiskar, på Masterplatsen en Western Digital som gör 5200 rpm och på Slave en IBM som "skall" göra 7200rpm.
Jag kör OSX på den sistnämnda hårddisken.

Så du menar att den som gör högst varv anpassar sej efter den som har lägre om de ligger i samma kedja? Var ju ingen vits att att skaffa en 7200rpm disk då
Nu är jag på gång att byta ut Masterdisken mot en större (IBM/80GB/7200rpm) så det borde alltså bli en farthöjning nu då

Tog upp ämnet i MacPressens forum angående hastigheten och en lär sej lite nytt varje gång
Här fick jag ett svar:
Din disk på 7200 varv/minut snurrar 7200 varv/minut oavsett vad den är kopplad till (så länge den har ström).
Däremot om du har en ATA66 och en ATA100 disk på samma bus kommer ATA100 disken bara klara 66MByte/s även om datorn har ATA100 men varvtalet ändras inte.

Besök gärna forumet och läs mer svar

  • Oregistrerad
  • 2002-03-14 18:09

Klart det måste vara så, det vore lite väl grymt om disken varvade ner, . Har också läst lite kring IDE nu och kom fram till samma sak som du, diskarna anpassar sig efter varandra, men bara i överföringshastighet. Därför är det inte så lyckat att ha en HD på samma buss som en zip tex. eftersom de är så pass mycket långsammare.
Har nu provat att köra OSX från både master och slave och det verkar fungera bra vilket som.

1
Bevaka tråden