Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera processor - bra?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med en G4/400 med mkt RAM

Känns lite segt och jag planerar nyinköp (när plånboken tillåter) Funderar om det är ett alternativ att uppgradera processorn, eller om det är självbedrägeri.

Frågan är alltså: Är det OK att uppgradera processorn i en gammal maskin, eller är det ny burk som gäller - priset till trots?

Anyone?

Anders

[ 25 Juni 2002, 08:21: Meddelandet ändrat av: Anders Ingelstam ]

Processoruppgraderingarna är förvånansvärt dyra tycker jag.

När det nya systemet Jaguar släpps kommer du automatiskt få vissa prestandaökningar. Jag skulle nog rekomendera ett nytt grafikkort som passar Jaguar bra, för du har väl en AGP-Mac? I annat fall så tror jag att det är mest kostnadseffektivt och sälja din gamla maskin och köpa en ny.

Håller med om processoruppgraderingspriserna.
För en G4 400 bör du ju kunna få ett antal lusentappar, och lägg sedan på vad en processoruppgradering kostar, så har du ju nästa en ny burk. För de tusenlappar du får skjuta till så får du ju även större HD, nyare grafikkort osv osv....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-25 10:50

Håller med om att uppgraderingarna är lite väl dyra, tyvärr... Men å andra sidan så spelar det ju också stor roll hur du har investerat från början. Självklart "vill" datorbranschen att man går och köper en ny dator med jämna mellanrum, samtidigt så är ju vitsen med de nya towermodellerna att de är lätta att uppgradera för alla - man borde inte behöva investera i en helt ny burk mer ofta än kanske femårsperioder.

Nu kommer det ju rätt vassa processorsuppgraderingskort till G4orna och jag har ingen koll på de aktuella priserna. Tidigare kostade ju t.ex. ett Sonnet 500 MHz dualkort ca. 5000:- till en G4...vilket kan tyckas mycket idag.

Ändå resonerar jag såhär om min egen dator: Jag har investerat ett tjugotal tusen kronor i en maskin som bör räcka ca fem år.. Efter tre år bör man uppgradera rejält - kanske med nytt HD-kort,processorkort,internminne och ny HD.
Om du "bara" räknar med vad du får för maskinen i dagsläget + den investeringen du gör för uppgraderingen så kan ett nyköp vara lika kostnadseffektivt. Om du desutom räknar med vad du en gång betalt för din "gamla"dator så kan det kasnke fortfarande vara värt att uppgradera...

Man skall dock kommaihåg att olika modeller blir olika bra uppgraderade. Erfarenheterna av hur dagens G4or funkar med de nya uppgraderingskorten är ju inte så många, om man säger så. Tidigare modeller har haft skiftande problem, om än har de flesta fungerat ganska bra...

Lycka till i valet!

Jag har själv en G4 400, med 576 mb minne och 20GB HD och visst tycker man att det börjar känas slött ,särskilt som jag nästan enbart kör Mac OS X.

Håller med Clavius, jag köpte burken ny för 20 papp och hade min målsättning varit att byta ut den efter 2 år så hade jag lika gärna kunnat köpa en iMac. Dessutom, jag vet inte om det här gäller för andra, men man utvecklar ju en viss relation med sin mac. Börjar tycka om den liksom. Därför är det för mig inte enbart en ekonomisk fråga huruvida man ska köpa ny mac eller inte. Mera om man har hjärta nog att sälja den gamla. Den dator jag har nu är iofs. den första som jag köpt helt ny, det kanske bidrar till att man vill behålla den längre?

Innan jag snöar in för mycket, tillbaka till ämnet. Jag vill själv uppgradera burken, men processoruppgraderingarna är ju löjligt dyra. Större hårddisk, bättre grafikkort än det gamla ati, eller mer ram? Vad säger panelen?

Just det, vad säger panelen?

I synnerhet i grafikkortsfrågan......

Anders

  • Medlem
  • 2002-07-03 00:56

Om man tycker att ett dual-500-kort för 5.000:- är dyrt, tycker man nog det är ändå dyrare när man upptäcker att de kostar 7.488:- på Macoteket. För de stålarna kan man köpa hela datorn i princip.

När det, vad jag kan se, även är det enda kort som finns till G4 så kan jag inte förstå hur man kan se det som ett alternativ. Jag tror man bedrar sig själv med de här uppgraderingarna, men det är konstigt att det inte finns bättre och billigare alternativ däremot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-03 10:31

Anta att du har en G4/350-450. Frågan du första måste ställa dig är vad du gör med maskinen. Är det en tunga-data-maskin/3d-renderingsmaskin/office-allt-i-allo-maskin? Detta påverkar om en uppgradering är värd eller ej.

Det du får i en ny G4:a kontra din gamal är:
- Nytt grafikkort
- Mer minne
- Ny hårddisk (snabbare och större)
- Snabbare moderkort

Kontra en processoruppgradering:
- Ny processor

Kostnaden för en 1Ghz G4 är 14000. Din G4:a är värd minst 6000 kr. Totalt har du nu en maskin för c:a 20000-23000 kr. Att få en NY G4/933 med 256MB RAM, 60GB HD, CD-RW, Radeon 7500 kostar c:a 26500 kr inkl, alltså 3000-6000 kr mer än vad du lagt in i din maskin. Den som i detta sammanhang uppgraderar sin maskin måste vara lite knäpp. Spara ihop några tusen till och köp en ny maskin! Ska du ha nytt grafikkort till gamelburken blir det ytterliggare 2000-4000 kr, mer minne, 500 kr, mer HD, 1500 kr etc. etc.

Något som är mer värt än uppgradering är att titta på beggagnade G4:or istället. Jag gjorde ett jättekap på en DUAL G4/500 för ett halvår sedan. Det finns DP-maskiner för under 15000:-. Dagligt arbete i OSX fungerar hur bra som helst, spel och program som utnyttjar DP fungerar toppen. Till skillnad från att köpa en ny maskin kostande denna mig bara en arm, inte ett ben också

Uppgraderingar som är värda till G4-maskiner är:
- RAM
- Hårddisk
- CD-RW/DVD
- Grafikkort

CPU-kort är å andra sidan ett mkt bra köp till gamla G3:or som känns lite rinrostiga.

1
Bevaka tråden