Nya iMac på AppleStore

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu finns maskinerna på AppleStore, med svenska priser och allt.

• Medlem
  • International user
  • 2002-01-08 18:11

powerbook G4 väger 2.5 kg, nya imac väger 9.7 kg. Vad är det som väger 7 kg som man har stoppat in i imacen, dessutom har man inte inkluderat tangentbord osv i imacen. Vad jag förstår har man väl tyngre spännings aggregat, tyngre hårddisk, tyngre cd/dvd, plus lite järnskrot, men behövde det verkligen bli 7 kg extra?

Nätaggregatet väger nog en del och om datorn är fläktlös så kanske det är gott om kylflänsar (fast dom brukar vara av nån lättmetall iofs). Men framförallt så tror jag det är tyngder i den!

Jag läste nämligen en grej som killarna på MacFixit skrev (de hade fått se den nya iMacen efter keynoten i egenskap av press). Dom förvånades över hur tung den var, men dom såg det som en positiv grej, för det kändes som om den inte fanns någon som helst risk att skärmen skulle välta hela datorn, hur man än vände och vred på den. Så min gissning är att Apple lagt in tyngder för att få den stabil eftersom skärmen är ute och svänger runt så mycket!

Vidare skrev dom också att den var ännu läckrare IRL än på bild och att den verkade väldigt stabild och robust byggt.

Ärt det inte skärmen i sig som väger en hel del? 22´ ifrån apple väger ju mer än vad en normal man orkar bära (därmed inte sagt att jag är normal). Eller menar Ni att det bara är det halva bowlinklotet som går på nästan 10kg?

MVH Mattias

• Medlem
  • International user
  • 2002-01-09 11:58

men powerbook har ju en lika stor skärm varför väger den också då många kilon? Det kan vara bakgrundsbelysningen som väger för skärmen ser ut att vara tjockare än powerbookens.

Jag *tror* den platta skärmen är rätt lätt, om det var den som var tung skulle väl den nya iMacen tippa rätt lätt, eller hur? Jag har en 15 tums platt skärm hemma, den väger en del, men jag tror det också är i stabiliseringssyfte. Skärmen på min iBook väger ju ingenting.

Men "cinema display" har ju "glas" framför vinylen som skyddar den. Vilket ju inte ibook och powerbook har (Tibook?). Glaset gör den (cinema display) väldigt tung... Dessutom - tycker jag - att det är väldigt trevligt med skyddande repfritt glas framför en så känslig display, men har den glas eller inte? Detta b-o-r-d-e göra den lite tyngre....??

MVH mattias

Jo, rimligtvis gör det skärmen tyngre, det tror jag med. Men då finns det ju ännu större skäl att lägga i tyngder i foten, så den klara att sträcka ut halsen utan att tippa.

Troligen så väger stål chassit innuti bollen en hel del. Armen är nog den också ganska robust.
Den verkar inte ha glasruta.

[ 17-01-2002: Meddelandet ändrat av: nicke30 ]

1
Bevaka tråden