Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa steg för PowerMac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-27 10:43

Vad kan nästa steg för PowerMacarna bli? Vi har ju sett ett antal mindre uppgraderingar och prissänkningar, men kommer det att hända något större inom den närmaste framtiden? Fler uppdateringar, G5or? Ordet är fritt...

  • Medlem
  • 2003-02-28 09:40
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jehu:
Vad kan nästa steg för PowerMacarna bli? Vi har ju sett ett antal mindre uppgraderingar och prissänkningar, men kommer det att hända något större inom den närmaste framtiden? Fler uppdateringar, G5or? Ordet är fritt...

Jag gissar på MPC7457, av somliga kallad G5, från Motorola i iMac under tredje eller fjärde (vi snackar ändå Motorola...) kvartalet i år. Fördel med G5:orna: låg strömförbrukning och därmed liten värmeavgivning, vilket passar bra i iMacarnas små chassin med lite utrymme för fläktar. Hastigheter från 1,3 GHz.

Hälften gissning, hälften önsketänkande är att IBM:s PowerPC 970 (en avläggare från deras lika nya Power 4), en 64-bitarsprocessor med hastigheter på 1,8-2,4 GHz, som medger systembusshastigheter på upp till svindlande 900 MHz (har Apple ingenjörer som klarar den utmaningen?) letar sig in i nya PowerMacar under fjärde kvartalet i år eller första kvartalet 2004. Förhoppningsvis ges PowerMacarna en helt ny design för att markera processorskiftet. Räkna med ett högt lanseringspris.

Det spekuleras på sina håll vilt kring att Apple tänker omfamna Intel, men det tror jag hela tiden varit ett andrahandsalternativ. Det mesta hänger nu på IBM. Håll tummarna.

Spekulativa hälsningar,
Johan

[ 28. februari 2003, 10:02: Meddelandet ändrat av: Gg ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-28 10:52

Ett par saker som bör komma:
- PCI-X
- PCI, 64Bit, 66Mhz
- Snabbare buss och äkta DDR till/från processor
- AGP 8X
- ATA133 el. Serial ATA
- Hypertransport buss el dyl.
- Bättre architektur för MP-maskiner (en buss per processor?)
- Snabbare minne
- Möjlighet till Quad CPU

and the list goes on...

Det vore intressant om Apple kom med ett par riktiga värstingar.

iMac c:a 10-20 000 kr
PMG4 c:a 15-30000 kr
PMG5 c:a 30 000 -> ??? kr

Toppmodellerna skulle ha "best of the best" saker... Quad CPU har det ju rycktats till och från om... Vore intressant om det fungerade, tror dock mer på IBM PPC970.

Nu när Apple har saker som Shake så MÅSTE de komma med riktiga feting maskiner. Shake på PC kan rulla på 4 eller 8 processor-maskiner, på Mac är du fast med 2st 1.4 Ghz som BÄST...

Om Apple är på väg dit de verkar vilja vara (high-end video/grafiks) så måste nästan en ny serie värstingar komma.

G5:an BÖR se olik ut den maskin vi har idag -> kanske/förhoppningsivs åt PowerBook G4/Xserve-hållet i design (borstad metall... mmmmm... )

Här är mina önskningar:

1. Långsammare men exakta processorer som kräver mindre kylning.
2. Bättre mjukvara som utnyttjar hårdvaran. Mjukvaran är nyckeln till riktigt snabba maskiner - inte hårdvara.
3. Totalt fläktlösa maskiner. Det är 2003 nu.
4. Full 1394b för 3GB/sec nätverk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-06 12:28

Och här är mina önskningar:

1. Mycket, mycket snabbare processorer som kräver mindre kylning.
2. Mer avskalade program och system som utnyttjar processorer och grafikkort effektivare.
3. Fläktlösa, ljudlösa maskiner.
4. Bättre kvalitet.
5. Lägre priser.
6. Större valfrihet.
7. En Cube II.
8. På sikt en standardiserad 64-bitarsarkitektur från Apple, IBM och Motorola för Mac OS X och Linux, något i stil med CHRP, PReP eller POP.

Skillnaden mellan min och din önskelista mondo65 är att min är realistisk

Självklart vill alla ha en Kray II i arbandsuret - men vi lär få vänta ett tag

+ En tio ggr snabbare processor kommer att belastas av en tio ggr mer tungrodd mjukvara. I allafall efter dagens affärsmodeller.

[ 06. mars 2003, 13:25: Meddelandet ändrat av: Martin Munthe ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-06 13:52

Jag vill inte ha långsammare men exakta processorer som kräver mindre kylning. Jag vill ha snabbare (och naturligtvis exakta) processorer som kräver mindre kylning.

Javisst. Men du kommer att få det på bekostnad av mer tungrodd mjukvara. Jag tror inte att det kommer börja hända riktigt häftiga saker i datorernas väld förens vi slutar stirra oss blinda på GHz. Hemligheten till hastighet ligger i optimerad mjukvara. Inte i hårdvara.

Jag önskar mej en storstilad lansering av de nya 3GHz-64bits-900MHzbuss-Macarna, med en stolt Steve som stolt kör Mac-mot-PC-jämförelser där han fullt övertygande visar hur Macen gör dubbelt så mycket lika många gånger per sekund som den "långsamma" PC´n. Och sen önskar jag mej att oberoende tester visar att Steve visserligen överdrev lite... men bara lite för Macarna visar sen lika förbaskat vara en bra bit snabbare. Och sen till slut önskar jag mej att det ger Apple en hälsosam dubbling av marknadsandelen, lagom mycket för att ge lite bättre volymer.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Munthe:
Hemligheten till hastighet ligger i optimerad mjukvara. Inte i hårdvara.

Håller med.

Jag har ett bra exempel på det.

Nedan finns en länk till en film (32 MB .mpg) som är gjord på en Amiga med 68k processor och utan något fläskigt grafikkort. Snacka om optimerad kod!

-----
Short: Dolphins Dream BY Push (64kb Aga 68k Intro in 25fps recording)
Author: [email protected] (Push-ent)
Uploader: Lempkee / Push Entertainment (tony aksnes)
Type: demo/party

Push ENtertainment Presents Dolphins Dream 64kb 68k aga , captured to mpg in 25fps , very nice for people who dont have a fast enough cpu on their amiga , also great for others who havent seen this before , it got second place at the party 2001 (64kb intro compo)
-----

http://ftp.uni-paderborn.de/aminetbin/find?recording

Jag vill ha en billig snabb burk utan något extra i! bara bra anslutningsmöjligheter, en massa usb 2, firewire etc, låt mig få slippa en massa hubbar som ligger i vägen

Låt folk köpa/ behålla sin externa utrustning varför skall jag behöva betala för den senaste cd-driven, diskettstation, modem, bildskärm etc. när jag redan har detta?

Jag vill även ha en standardisering av moderkorten, uppgradera moderkortet i stället för att byta hela burken, gillar man inte stuket på burken får man väl ta fram fantasin och sprayburken!

Sen kan Apple sälja "ball" designad kringutrustning för dom som "måste" bränna CD i 48 gånger istället för 12!!

Som ni ser ovan är jag inte prylgalen, gillar bra billiga prylar som är enkla att använda/ uppgradera

F

1
Bevaka tråden