Spray ADSL !!!!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-04-08 13:14

Hej!
Tycker att det är för dåligt att Spray annonserar om deras förträfliga ADSL uppkopling när det inte fungerar med Mac OS-classic. Man behöver ha Mac OS X för att kunna annvända deras ADSL. Blir så sneé!! Lite bakott kompatibilitet kan dom väll ha. Eller ska man vara glad att det finns för Mac OS i över huvud taget?

Det borde väl egentligen gå att komma runt på något trixigt sätt. Om inte annat med en router för tusenlappen. Vad exakt är det som inte fungerar?

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-04-11 10:40

Vet inte vad det är som inte fungerar, jag har bara gått in på deras sida för att kolla vad det kostar. Då såg jag att det bara gick att köra på X. Jag skickade ett mejl till dom och frågade om det var sant, att det inte var tryckfelsnisse som varit framme. Men det var sant att det bara skulle gå att köra på X.

Låter ju helt otroligt att det inte skulle fungera i 9:an om det funkar i 10.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-04-21 08:34

Tror ni inte att det är som vanligt, att det inte är vad som går som beskrivs utan vad dom supportar....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Tror ni inte att det är som vanligt, att det inte är vad som går som beskrivs utan vad dom supportar....

Det är säkert så... vad skiljer sig OS X i TCP/IP kommunikationen gentemot OS 9? Inget speciellt vad jag vet som gör att just en sån här sak inte skulle funka.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-04-21 21:44

Såvitt jag vet är det väl Telias teknik som döljer sig bakom Spray´s ADSL-erbjudande (liksom Telenordia). Jag har svårt att se att det skulle finnas någon teknisk begränsning, men dom kanske inte tillhandahåller program m.m. för OS 9 (men det har man antingen redan eller tar ju lätt hem själv). Det mesta har du säkert redan.

Citat:

Säkert. När jag hade Telias ADSL och uppkopplingen strulade fick jag reda på att det säkert berodde på min brandvägg som körde Linux. Det visade sig vara ADSL-modemet som var kecko.

Citat:

Såvitt jag vet är det väl Telias teknik som döljer sig bakom Spray´s ADSL-erbjudande (liksom Telenordia). Jag har svårt att se att det skulle finnas någon teknisk begränsning, men dom kanske inte tillhandahåller program m.m. för OS 9 (men det har man antingen redan eller tar ju lätt hem själv). Det mesta har du säkert redan.

Telenordia skiljer sig en smula från Telias ADSL-lösning då de använder PPPoE. Tror faktiskt de är den enda leverantören i sverige som gör det.

Eller det gammla supportmantrat. "Har du Ram doubler" installerat?

Om det är TCP/IP via ethernet så borde väl allt funka. Jag hörde dock om en kompis som hade beställt ADSL med USB-modem.

Kan det vara lämpligt. Och vad gör man då om man vill koppla ADSL-modemet till en AirPort.

Verkar som Telia har många olika modem ute för sitt abonnemang. Jag har ett Nokia (MP5121). Hur ser det ut hos er.

Jag hörde dock om en kompis som hade beställt ADSL med USB-modem.
Kan det vara lämpligt?

Mitt råd är att hålla sig borta från ADSL-modem med USB-anslutning, och istället välja ett ADSL-modem med ethernet port, även om det kostar 400-500 kr mer än för ett USB -modem. Då är man inte beroende av drivrutiner från tillverkaren och kan enkelt ansluta en router, airport eller liknande.
T.ex. finns det inga drivrutiner för Mac OS X, för de "USB-modem" som Telia säljer.

Precis vad jag menade också, USB kräver ju drivisar. Men kommer man upp i samma hastighet då....och kan man ha lika lång kabel osv.

Jag är skeptisk, som Sauk brukar säga...

Jag vill också varna för ADSL-modem med USB! Jag extraknäcker som teknisk support för ADSL, alltså inte den support som en slutkund ringer utan supportens support... USB-modemen är överrepresenterade bland fel på kundernas ADSL-modem. USB-modemen gör det svårare för oss att felsöka (eftersom datorn måste vara på för att modemet ska hålla uppkopplingen), de låser i princip kunden till att använda en (1) dator med ett visst OS och är på alla punkter mindre flexibelt.

1
Bevaka tråden