Macfientlighet och okunnighet i butiker...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-09 15:01

Macfientlighet och inkompetens är ju en dålig (men inte så ovanlig) kombination. Jag tror att jag just fick bevittna nån slags världsrekord inom området, som jag bara måste få dela med mig av :

Bakgrund: Jag är ute efter en USB-dosa som ger mig både midi in/ut och audio in/ut. Lite research har lett mig fram till M-audio Quattro som verkar uppfylla mina krav. Jag har redan snackat med en duktig säljare på Estrad om saken, men råkar nu gå förbi Musikpunkten på Sveavägen och kilar in för att få en second opinion. Musikpunkten sägs ju vara en välrenommerad musikaffär så det kan inte skada, tänkte jag.

Följande replikskifte utspelar sig:

Jag: "Hej, jag skulle vilja titta på ett USB-interface som kan hantera både midi och analogt ljud."

Säljaren: "Nej du, det finns inte. Du måste köpa både ett midi-interface och ett separat ljudkort som du sätter i datorn."

Jag: "Jasså, varför det? Jag är ute efter en pryl som klarar både och."

Säljaren: "Det funkar inte så. Ljud kan aldrig gå genom usb-porten, det kan bara midi-data göra."

Jag: "Vad konstigt, jag trodde att t ex M-audio Quattro klarade både och, och den säljer ni ju." *jag pekar på hyllan*

Säljaren: "Nä du. Jag är helt hundra på det här. För att få in ljud måste du ha något som kallas AD-omvandlare."

Jag: "Ja, men Quattron innehåller ju en AD-omvandlare?"

Säljaren börjar nu se riktigt överlägsen ut och springer och hämtar en katalog, Börjar febrilt läsa om Quattron.

Samtidigt står hans kollega och snackar i telefon med en kund, och följande replik bryter igenom:

"...nej, jag har testat Mac en gång men det tog mig en halv dag bara att konfigurera OMS:en. Ingenting för en nybörjare. Och vet du vad - om du vill mata ut en cd så måste du slänga den i papperskorgen....ha ha! Fruktansvärt osmidigt...nä ingenting vi rekommenderar...."

Jag (till Säljare 1, som fortfarande försöker förstå texten i katalogen): "Oj då, jag är ju Mac-användare, det kanske är bäst att jag går till Estrad. De har bättre koll på prylarna." *lämnar butiken med ett leende på läpparna*

Jag ringde sedan till Estrad, där säljaren höll på att garva ihjäl sig när jag berättade ovanstående

/Nils

[ 09 Augusti 2002, 15:17: Meddelandet ändrat av: Nils ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-09 15:35

LOL. Alltid lika kul att läsa såna där anekdoter. Tyvärr, tyvärr, tyvärr är det lika ofta en dedikerad Mac-försäljare som står för underhållningen. Jag tror det till stor del beror på den attityd säljare har. Ni vet väl att det är ALLTID är bättre att blåljuga än att erkänna att man ingenting vet.

• Avstängd
  • 2002-08-09 16:04

Ah va underbart Har gjort liknande i PC-butiker där de fattat skvatt... asså det är PINSAMT va lite försäljare kan, fast ännu pinsammare är hur trångsynta en del är!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-09 16:57

Säljare som vet mindre om sin egen pryl än vad man själv kan hitta på nätet på 5 minuter känns ju rätt överflödiga, om man säger så. Hade säljaren bara sagt någorlunda rätt saker var jag ju beredd att slanta upp några sköna tusenlappar för prylen, men nu missade han den chansen. Och Mac-skändningen som jag av en händelse råkade bevittna var ju en extra krydda som verkligen bekräftade att jag gått till fel affär.

Klantigt!

/Nils

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-09 18:27

Något som jag ibland blir förfärad över är hur säljare på OnOff, Siba, Elgiganten m.fl. ibland i princip lurar stackars kunder som inte vet något om datorer. Några år gamla Compaqs för ockerpriser som de kränger till de som inte vet bättre.

Jag köpte mitt MIDI interface på Musikpunkten och frågade dem hurvida MIDI iterfacet kommer att fungera på OS X i framtiden. De sa att de flesta av deras kunder använde PC, men att det givetvis kommer att fungera på Mac i all framtid...väntar fortfarande på en fungerande drivrutin ;b idioter. Jam är ett bra ställe också, de kan Mac.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-12 13:06

Det här kanske inte riktigt har med saken att göra, men jag klämmer in det ändå.

Min flickvän åkte till OnOff (någonstans i 08-området) för att köpa en bärbar cd/mp3-spelare. Hon fastnade för en Philips eXpanium, och en till som jag inte minns. Hon frågade en säljare vad som skiljde. Då kommer det fina. Han påpekar då att Philips-spelaren inte alls är lika bra eftersom den har 40 sekunders skakminne, medan den andra har 10 sek. (Eh, va?)

- Men, är det inte bra med långt skakminne?

- Nej, det betyder att det tar 40 sekunder innan den kommer igång! Ju mindre desto bättre. (yeah, right! smart kille.)

Hon sket i honom och köpte den "dåliga" med 40 sek skakminne.

• Oregistrerad
  • 2002-08-12 13:29

Följde med min kompis till PUB igår för att kolla på en vidvinkeltillsats till hans digitalvideokamera (Sony TRV-900, 3-chip).

Eftersom de inte hade tillbehöret i fråga sätter försäljaren igång att förklara för min vän att hans kamera är MYCKET OVANLIG och att det INTE FINNS NÅGON ANNAN BUTIK I HELA STOCKHOLM som har såna tillbehör. Därefter vänder han sig om och går iväg utan att avsluta samtalet.

Samma visa som alltid.

Fy fan vilka idioter.

[ 12 Augusti 2002, 13:30: Meddelandet ändrat av: CubeDude ]

Vi får också höra mycket kommentarer från våra kunder som pratat med olika försäljningsställen och fått alla möjliga konstiga svar.

En kille jag pratade med idag hade varit i en Telia butik i sthlm och fått höra att det inte gick att surfa via en mobiltelefon på Mac (PBG4). Säljaren tyckte att han genast skulle göra sig av med sin dator och köpa en PC...

Det roliga var att den här killen var mycket osäker och var på vippen att sälja sin dator men kom på att han kunde ju ringa till oss först...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 19:24

Det finns faktiskt folk som tror att Macen försvann 1985 och att det var en leksaksdator. De blir mycket förvånade om man nämner att MS Office och IE finns för Mac...

1
Bevaka tråden