iMac G4 17" eller PowerBook G4?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-05 09:51

Jag är en av Sveriges veligaste personer skulle jag tro, och nu står jag inför ett av de svårare valen.

Jag tänkte att jag skulle åka med på personalköpskarusellen innan staten stänger av den. Bra sätt att komma ifrån den gamla 4400:an. Problemet är bara att jag måste välja. Eftersom det är så gott om kloka och hjälpsamma människor här på 99mac, så tänkte jag att en vilsen själ kunde få lite tips och idéer.

Jag väljer mellan följande två modeller:

• iMac G4 800 MHz 17" (Billig och cool)
• PowerBook G4 800 MHz (Smidig och cool)

Jag gissar att de är ganska likvärdiga i prestanda eftersom båda har en G4 på 800 MHz och 32 MB VRAM. Hur grafikkorten är i jämförelse vet jag inte.

När det gäller mina behov så duger båda, så det har inte så mycket med saken att göra. Det hänger mer på pengarna.

Pris på AppleStore är ca 28.000:- för iMacen och 47.000:- för TiBooken. Men blir det en TiBook så blir det nog en blåtand-adapter också.

Det vore ju självklart trevligast med en bärbar med alla dess fördelar. (Det kändes verkligen helt rätt när man såg Jobs keynote 17 juli). Men sen så har vi ju det där med pris/prestanda. iMacen är ju grym i den aspekten. Lika mycket dator,större skärm, större HD - 20.000:- billigare!

Vad fan gör man!?

Jag skulle verkligen uppskatta lite goda råd...

Ja du, det var ju rätt svårt val. Hade prisskillnaden varit försumbar hade jag sagt TiBooken alla gånger. Men nu är det ju inte riktigt så enkelt.

Har du haft någon bärbar innan? För har man väl använt en bärbar ett längre tag är det rätt svårt att gå tillbaka till en stationär dator. Fast med den prisskillnaden får du ju en iMac G4 *och* en iBook å andra sidan och ändå har du pengar över.

• Medlem
  • International user
  • 2002-08-05 10:18

hmm, det var inte lätt, det är ju två vitt skilda modeller du har plockat fram...

För att ge dig exakt det rådet du antagligen inte vill ha så skulle jag råda dig att köpa en PowerMac 933 eller 1 GHz DP med 17" alt 22" Apple display..

(förutsätter utan att veta att modellerna finns med i ditt p-köp erbjudande)

Det baserar jag på att du har råd att lägga 47 papp på en PB800 men att bärbart inte är ett absolut krav eftersom du oxå kan tänka dig en iMac.

Du tappar tystheten, den coola designen och det lilla formatet, men du vinner så mkt mer i prestanda och skärmyta..

Inte för att jag gjort det, men att sitta och jobba framför en Cinema Display med en 1GHz dual under huven måste ju vara rena drömmen...

Mellan dina två modeller hade jag nog tagit Powerbooken, iMacen är cool men jag gillar inte att den har så dåligt med cache...

Det beror sig ju helt på om du verkligen måste ha en bärbar dator eller ej. Vad kommer datorn främst att användas till?

De bärbara är ju som bekant inte optimerade för spel (Trots detta har jag hört rapporter om att någon testade Q3 med ganska hög upplösning och fick hela 80-90 fps. Det är ungefär vad jag får med min statuinära dator.), deras processor är inte lika snabb som de som sitter i de stationära. G4 800:an kan vara ett undantag, den är tydligen väldigt snabb.
Fördelar för TiBooken:
Smidag-Portabel, lätt at ta med
Snygg design
Bra prestanda
Stor bildskärmsupplösning
Platta skärmar från Apple kan kopplas in nu
Kan ha mycket minne(1Gb)
L3 Cache, skall tydligen snabba upp datorn
Gigabit kort
Bra utrustad i allmänhet för Jaguar
Nacdelar
Dyr
Ingen IR-port längre

iMac G4 800 fördelar:
Snygg design
Bra prestanda för billigare pris än TiBooken
Jämför inte grafikkorten då de är jämlika

Men det som väger tyngst är ju att iMacen är så pass mycket biligare än TiBooken
Nackdelar:
Låg bildskärmsupplösning
Går inte att bygga ut (minne och AirPort räknas inte

)
Större i verklignheten än vad folk först trodde

iMac har många fler portar än TiBooken, man kan expandera till en viss grad
"Bara" 100Mbps kort
Ingen L3 cache
Endast nVidia Geforce 4 Mx i toppmodellen

Nja, svårt val du står inför

Nää, men jag hade satsat på TiBooken, den är helt underbar. Även om jag sitter med en TiBook 550 nu som är lite "omodern" så sitter jag mer med min TiBook än den QuickSilver som står 2 meter bakom mig just nu. Använder den bara till spel och såna lite tyngre grejer. Men med TiBook 800, skulle jag nog aldrig använda QS´en

Satsa på den bäraba tycker jag, trots att den är dyrare, men den är helt klart värd sina pengar

Vad använder du din hemdator till? Det är nog den första frågan du ska ställa dig. Behöver du ha datorn med dig blir nog den andra frågan.

Jag har en TiBook och tycker om den. Men när jag sitter långa stunder framför den så vill jag gärna ha både externt tangentbord, mus och skärm. Men att sitta och slö-surfa i soffan är underbart och går inte med Imacen.

Christian

[ 05 Augusti 2002, 10:25: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 10:28

TiBooken skulle jag välja. Har själv sen jag hade min första PB 165c 1993 varit helt frälst i bärbart. Har även hunnit med ett antal stationära Macar men jag har alltid gillat dom bärbara PB bäst. iMacen med 17" är ju inget dåligt val och betydligt mer prisvärd men har du råd med TiBooken så tycker jag du ska välja den.
Kör TiBook 400 nu och är hur nöjd som helst.

Jag är en stor fan av bärbart, men jag valde själv en TiBook 667 istället för 800:an. Det är ändå en prisskillnad på 10.000 spänn för de sista 133 megahertzen.

Visserligen har den dyrare TiBooken mer RAM, något större hårddisk och inbyggt airport också, men RAM-minnet levereras i två 256 mbmoduler som gör att man ändå måste byta minst en minnesmodul om man ska uppgradera minnet.

667:an känns toppenfin snabbhetsmässigt. Med 1 gigabyte RAM installerat har jag inget att klaga på.

Jag är inget tech-head, men jag undrar om inte level-3 cacheminnet på 1 mb i TiBooken gör att 667:an känns mer responsiv än iMacen trots färre megahertz.

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 10:40

Tidigare i våras så valde jag en TiBook 550 via personalköpserbjudande. Jag har inte ångrat mitt val. En av mina kompisar köpte samtidigt den "nya" iMacen, så jag har haft god tid att jämföra. Dom är väldigt lika, det som skiljer mest är prislappen. (Och i mitt fall att iMacen är något snabbare).

Fast i ärlighetens namn så skulle jag gott och väl kunna klara mig med en stationär dator. Behöver du inte en bärbar dator så väljer du iMacen och sparar en rejäl slant, annars Tibook.

Jag gissar ändå på att du väljer TiBook

Jag hade valt iMacen direkt. Större skärm, bättre grafikkort, större HD. Dessutom Superdrive.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-05 10:59

För att hålla mitt första inlägg kort så nöjde jag mig med att skriva "När det gäller mina behov så duger båda", men jag tror jag får förtydliga.

Jag har inga speciella behov. Jag gör inget speciellt. Den främsta anledningen till att jag inte gör något speciellt är att jag har en så gammal och slö dator hemma. Men med en ny dator som kommer jag göra lite av varje. Främst enkla saker som inte kräver något monster som olika internettjänster (e-post, web, internetbank, ftp osv.) men även lite spelande och framför allt, allmänt datorpillande. Jag har haft Mac sen -88 och jag tröttnar aldrig på att sitta och "pilla". Det finns alltid saker att göra. Speciellt med en snabb dator. Det första jag ska göra är att lära mig OSX. (Jag har kallats Mac-guru, men nu när jag inte använder datorn hemma längre, och inte kan OSX så jättebra så vet jag inte...)

Eftersom att det är jag som sköter datorerna på jobbet (ca 10 st OS9-burkar), och jag gärna vill byta till OSX så är det ju bra om jag kan det också. Men för att komma till saken. Alla G4-Macar som säljs idag uppfyller mina behov. Jag *behöver* inte bära med mig datorn, men det vore jäkligt trevligt. Inte minst för att just kunna slösurfa i soffan, som Åhs påpekar.

Köper jag en PB så komme jag att köpa ett tgb + mus. Glömde räkna in det i priset.

Någon nämde PowerMac som alternativ. Vi har inget speciellt personalköpsavtal, så jag kan köpa vilken dator som helst. Så visst, det går. Men jag tror ändå att jag ska välja mellan det billiga alternativet (iMac) eller det smidiga alternativet (PB). Prestanda-alternativet (PM) är ju lockande (speciellt med GF4Ti), men är både dyrt och osmidigt. Ju tystare och ju mindre plats den tar desto bättre.

Egentligen så skulle jag klara med med en iMac G3, men det finns flera skäl till att jag inte väljer en sån. Jag vill dels ha en dator som fortfarande duger om 3 år när den är betald, och jag vill dels ha prestanda för att testa tunga program (Photoshop, InDesign osv). Dessutom vill jag gärna ha LCD/TFT (vad nu skillnaden är?).

Så det handlar egentligen bara om pris, tror jag. Ska man nöja sig med en billigare dator (som ändå är ett monster jämfört med min 4400, och som förmodligen spöar min jobbdator som är en Dual G4 450 med ATI Rage 16 MB) för ca 28.000:- eller ska man slå på stort och köpa en smidig och cool bärbar som med blåtand och extra tgb + mus kommer att kosta strax över 50.000:-?

Så vad tror ni nu då?

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-05 11:01

Vad tror ni om andrahandsvärde?

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-05 11:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:
Jag hade valt iMacen direkt. Större skärm, bättre grafikkort, större HD. Dessutom Superdrive.

Större skärm är iofs trevligt. Värt att tänka på.

Superdriven skulle jag välja bort om det gick. Jag kommer aldrig (ja, jag vet att man inte ska säga så) att bränna DVD. Jag nöja mig med en vanlig DVD+cd-rw-combo.

60 GB, 80 GB. Jag tror det kvittar. Om jag skulle fylla hårddisken (vilket lär ta något år) så kommer nya hårddiskar vara rätt biliga. Redan idag får man en IBM 120 GB för 1500:- + moms.

Har du någon koll på skillnaden mellan grafikkorten? Jag har gissat att de är ungefär likvädiga, men det kanske inte stämmer?

[ 05 Augusti 2002, 11:09: Meddelandet ändrat av: hugin ]

Måste du köpa den allra dyraste PowerBooken då?Den som kostar 50 000?

Det som skiljer de två 800 modellerna är bara hårddisk utrymme och minne. Vilket måste vara billigare att köpa löst. Kankse inte hårddisken förresten, men 40 Gb räcker långt skulle jag tro

Minnet kan man absolut beställa löst, det blir mcyket billigare.

Dessutom, tangentbord och mus är ju inte speciellt dyrt. Men den dagen kommer då du vill ta med dig datorn till jobbet, eller kankse en polare bara föra att få stajla lite om vilken häftig och tunn bärbar dator du faktiskt har

Välj bärbart, du bara kan inte bli besviken

Ang. andrahandsvärdet, det verkar som om Apples maskiner har ett betydligt bättre andrahandsvärde än PC....De tappar inte så fort sitt värde med andra ord, om nu inte Apple släpper 1 Ghz TiBook inom rimlig framtid, vilket jag inte tror. Så ett hyfsat andrahandsvärde skall det väl kunna vara sen när det är dags att byta igen

Rättelse bara: Priset på AppleStore är 42.995,00 inte 47 000 för TiBooken och för iMacen 24.995,00 inte 28 000

Edit:Rättade till några stavfel

[ 05 Augusti 2002, 11:20: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

Skulle också satsa på PowerBooken. Eller varför inte en iBook? Beror ju helt på vad du ska ha datorn till.

Jag skulle inte köpa massa hårddisk till den bärbara då det är billigt och praktiskt med en extern FW hårddisk.

Ciryon

Vi som har bärbara datorer, varför inte visa några exempel på hur vi använder våra datorer.

Jag använder min TiBook/400 hemma. Förrutom att sitta i soffan och skriva på 99mac och i e-postlistor (snart trådlöst) använder jag iMovie. Då har jag externt tangentbord och mus och snart även en exten skärm.

Jag har fotat mycket digitalt nu i sommar. Mycket smidigt att ta med sig datorn och kunna fixa med bilderna när det regnar. Plugga i sladden i telefonjacket och publicera dem på webbplatsen och e-posta släkt och vänner. Regnar länge så går det också bra att surfa in på 99mac och läsa lite.

En iMac G4 och en iBook hade varit en trevlig lösning då iBooken är smidigare att ta med sig.

Christian

Citat:

quote:Superdriven skulle jag välja bort om det gick. Jag kommer aldrig (ja, jag vet att man inte ska säga så) att bränna DVD. Jag nöja mig med en vanlig DVD+cd-rw-combo.
60 GB, 80 GB. Jag tror det kvittar. Om jag skulle fylla hårddisken (vilket lär ta något år) så kommer nya hårddiskar vara rätt biliga. Redan idag får man en IBM 120 GB för 1500:- + moms.
Har du någon koll på skillnaden mellan grafikkorten? Jag har gissat att de är ungefär likvädiga, men det kanske inte stämmer?

Säg aldrig aldrig, som sagt... Hur kul vore det inte med en DV-kamera till din nya iMac, filma och tanka in i datorn, sätt ihop en snygg DVD-film, bränn och skicka till släkt och vänner?

Storleken på disken spelar ingen större roll, det har du rätt i. Det går ju fint att köpa en Firewire-disk och ploppa i, både på iMacen och Powerbooken om man behöver mer plats.

Båda grafikkorten har lika mycket minne, men Nvidia-kortet i iMacen lär vara lite kvickare ändå, speciellt när man spelar tyngre spel. Men om du inte ska göra det, märks det kanske ingen större skillnad.

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 11:48

PowerBook alla gånger.

Köp inte den allra dyraste PowerBooken om du bryr dig i andrahandsvärde. Täker du på pris kontra prestanda så skulle jag vänta lite och välja en NY PowerMac, det lär komma något nytt i höst (hoppas jag).

[ 05 Augusti 2002, 11:51: Meddelandet ändrat av: MrT ]

Jag hoppar på Christans tåg

Min TiBook används till allt.

Alla mina skolarbete samt spel finns på min TiBook. Men de tyngre spelen får QS´en ta hand om

Men nu i höst kommer den även få utstå lite Flash Mx och webbdesign. Aldrig att jag kommer göra det på en PC, aldrig!

Övrigt, mail, 99mac, macworld (ja jag besöker den

), andra sidor. Firsclass (Centrinity som de nu heter), filmvisande, DVD mm, lite iMovie, samt lite bildöverföring från digitalkameror. En "allround" maskin alltså

Rikitgt trevlig dator helt enkelt, jag tycker jag räknat flest röster på den bärbara, eller har jag fel?

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-05 11:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Måste du köpa den allra dyraste PowerBooken då?Den som kostar 50 000?

Det som skiljer de två 800 modellerna är bara hårddisk utrymme och minne. Vilket måste vara billigare att köpa löst. Kankse inte hårddisken förresten, men 40 Gb räcker långt skulle jag tro

Minnet kan man absolut beställa löst, det blir mcyket billigare.

Dessutom, tangentbord och mus är ju inte speciellt dyrt. Men den dagen kommer då du vill ta med dig datorn till jobbet, eller kankse en polare bara föra att få stajla lite om vilken häftig och tunn bärbar dator du faktiskt har

Välj bärbart, du bara kan inte bli besviken

Ang. andrahandsvärdet, det verkar som om Apples maskiner har ett betydligt bättre andrahandsvärde än PC....De tappar inte så fort sitt värde med andra ord, om nu inte Apple släpper 1 Ghz TiBook inom rimlig framtid, vilket jag inte tror. Så ett hyfsat andrahandsvärde skall det väl kunna vara sen när det är dags att byta igen

Rättelse bara: Priset på AppleStore är 42.995,00 inte 47 000 för TiBooken och för iMacen 24.995,00 inte 28 000

Den den största hårddisken i PBn är inte bara störst. Den är snabbast också. Jag vill inte ha en slö 4200-varvare. 5400 är illa nog.

Priset jag angav gäller inte grundutförande, utan med mina modifikationer. Så tro mig, det stämmer. Jag kommer t.ex. att välja 512 MB RAM (och då endast i DIMM i PBn). När det gäller att köpa tillbehör i efterhand (minnen m.m.) så glömmer du en sak. Vitsen med personalköp är ju att man betalar med oskattade pengar, och 3 års uppdelning. Så det måste vara j*kligt mycket billigare om det ska vara idé att hosta upp skattade kosingar i efterhand.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-05 12:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:
Säg aldrig aldrig, som sagt... Hur kul vore det inte med en DV-kamera till din nya iMac, filma och tanka in i datorn, sätt ihop en snygg DVD-film, bränn och skicka till släkt och vänner?

Storleken på disken spelar ingen större roll, det har du rätt i. Det går ju fint att köpa en Firewire-disk och ploppa i, både på iMacen och Powerbooken om man behöver mer plats.

Båda grafikkorten har lika mycket minne, men Nvidia-kortet i iMacen lär vara lite kvickare ändå, speciellt när man spelar tyngre spel. Men om du inte ska göra det, märks det kanske ingen större skillnad.

Jag kan lova att jag inte kommer köpa en DV-kamera. Ingen analog videokamera heller för den delen. Helt ointresserad (så länge det kostar mer än 500:-).

Jag kan även lova att jag inte kommer att göra egna filmer och bränna ner på DVD. Jag har inget intresse, ingen kunskap*, och media är dyrt.

*) jag vet att det är lätt med Apples program, men bara för att vilken idiot som helst kan göra egen film betyder inte det att det blir bra. Sånt man inte kan ska man låta bli.

[ 05 Augusti 2002, 14:12: Meddelandet ändrat av: hugin ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 12:54

DVD bränanren hade avgjort mitt val. Tycker iMacen är mer dator för pengarna... De flesta skaffar en powerbook men har den aldrig med sig. Kommer du resa mycket och vill ha med dig datorn så är ju powerbooken ett alternativ. Annars kan de ju köpa en begagnad iBook för att få både vara mobil och stationär...

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-05 14:43

Kul att så många engarerar sig. Verkligen uppskattat!

Så här långt tolkar jag det som 7-2 till TiBook.

Jag är jäkligt sugen på en TiBook. Total frihet. Men fan, 50.000:-!? Hajjar ni att jag tvekar?

Christoffer uppmärksammade mig dessutom på att den saknar IR-port! Va!? Vad är det för skit!? Det hade jag missat. Hur fan kunde de ta bort den? Får man med en gratis Nokia-kabel istället eller? Skit-Apple! (ja, okej då, jag ska lugna ner mig)

Jag skulle vilja se benchmark-tester för respektive modell...

[ 05 Augusti 2002, 14:44: Meddelandet ändrat av: hugin ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 14:55

Sen är ju stöldrisken stor med för en bärbar.

Att köra backups med en DVDbränanre är en dröm. Skulle inte klara mig utan det numera.

Du får se hur mycket du kommer flytta med dig din dator.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-05 15:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Sen är ju stöldrisken stor med för en bärbar.

Att köra backups med en DVDbränanre är en dröm. Skulle inte klara mig utan det numera.

Du får se hur mycket du kommer flytta med dig din dator.

Jo, det är klart att en PB är stöldbegärlig. Men man får väl vara lite varsam. Man behöver ju inte ta med den till stranden när man ska ligga och snorkla i en timme. Men visst, risken finns.

Verkar lite dyrt att köra backup till DVD tycker jag. Eller har jag missat något? Jag är rätt sugen på att köpa en iPod i samma veva, och då har man ju några gig att använda till backup. Men det blir nog bara om jag väljer den billigare datorn, tror jag.

Måste du ha den snabbaste TiBooken då? Du kan ju komma undan med endast några tusenlappar mer än iMacen och ändå får en bärbar om du tar den billigaste. Det skulle jag nog satsa på. Och så shoppa mer minne, en extern skärm och tangentbord för att ha när man sitter hemma (om man orkar slita sig ur soffan :).

Förövrigt är det Nokia som borde tillverka en USB-kabel till sin telefon, snarare än Apple. Uselt av Nokia att bara ha pc-kabel!

[ 05 Augusti 2002, 15:32: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-05 16:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Måste du ha den snabbaste TiBooken då? Du kan ju komma undan med endast några tusenlappar mer än iMacen och ändå får en bärbar om du tar den billigaste. Det skulle jag nog satsa på. Och så shoppa mer minne, en extern skärm och tangentbord för att ha när man sitter hemma (om man orkar slita sig ur soffan .

Förövrigt är det Nokia som borde tillverka en USB-kabel till sin telefon, snarare än Apple. Uselt av Nokia att bara ha pc-kabel!

Jo, kanske det. Men den billigaste har ju långsam hårddisk. Dessutom så vill man ju ha en dator som står sig i mer än 3 år...

Aaargh! Min värld rasar samman! Först får jag reda på att Apple tagit bort IR-porten, och nu att pucko-Nokia inte har USB-kabel! Man måste alltså köpa 1 Nokia-kabel och 1 Keyspan USB Serial adapter. Skitsmidigt. Inte. Jag tror jag köper en blåtands-adapter och hoppas på att det kommer program med BT-stöd.

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 16:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Verkar lite dyrt att köra backup till DVD tycker jag. Eller har jag missat något?

Ett fempack kostar runt 350.- ifrån Apple. 23,5 Gb får man om man krämar ur hela utrymmet.

34 st CDs kostar ju lika mycket om man nu köper märkes CDs typ Sony för att ta ett märke...

Tycker det är grymt smidigt att köra backup på en dvd än flera cds...

Fast det är bara vad jag tycker!

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 16:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
den saknar IR-port! Va!? Vad är det för skit!? Det hade jag missat. Hur fan kunde de ta bort den?

Du kan få byta mot min TiBook 550, den har IR-port

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-05 16:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
Du kan få byta mot min TiBook 550, den har IR-port

Få se nu... Nej tack.

[ 05 Augusti 2002, 16:28: Meddelandet ändrat av: hugin ]

Alltså, jag undrar hur stor skillnad i hastighet man upplever i praktiken mellan den snabbare och den långsammare hårddisken. Inte mycket, skulle jag gissa spontant.

Mer RAM däremot är en helt annan historia. Min erfarenhet är att 1 gigabyte RAM i OSX ger en betydande, högst märkbar, hastighetsskillnad jämfört med 512 kb. Och det för systemet som helhet, inte bara i extra minneskrävande applikationer.

Varför det är så kanske någon annan kan förklara. Jag kan bara vittna om att skillnaden är påtaglig. Skulle jag välja mellan den snabbare hårddisken och en extra 512 mb modul skulle jag utan tvekan välja det senare.

Bevaka tråden