Vad skall jag köpa för imac???

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-01-05 00:46

Hej!

Jag är en PC användare som nu har haft PC i drygt 10år. Tycker om att lära mig nya saker. Har länge beskådat Mac världen men har i princip aldrig någonsin använt en Mac (på sin höjd tittat på skyltexemplar i affärer)... så min nyfikenhet gör mig snart galen. Det gör ju ingenting att Macen är snygg dessutom...

Så därför funderar jag starkt på att skaffa någon form av iMac. Dock har jag inte så mycket pengar (då jag är student) så därför funderar jag att köpa en begagnad imac.

Vill ha en så ny imac som möjligt för så lite pengar som möjligt. Ge mig exempel på en bra kompromiss... Vill helst inte ge mer än 5000-6000kr. Vad får man för det?

• Medlem
  • 2003-01-05 01:06

Med lite tur kan du få en G4/400-500 för det. Beroende på vad du tänker använda den till är det inget dumt val heller. Du kan nog få en iMac (utan plattskärm) också, men G4:an är lite snabbare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-05 01:06

För det borde man väl få en G4 i alla fall, utan skärm. Men skärm kanske du har redan?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-01-05 01:16

G4:an är en så´n "burk" eller? Vill nog hellre ha en imac då den är snyggare.

Vad jag skall ha imacen till? Vet faktiskt inte... mest är det för att jag aldrig har använt en mac och då jag är så fruktansvärt nyfiken så känner jag att det skulle vara kul att helt enkelt köpa en och börja testa.

Annars kan man väl säga så att jag kommer använda den till det som den klarar av. Eftersom jag inte vet vad jag får för 5000 spänn så är det i princip det enda jag kan säga...

Förklara gärna för mig oxå vad de olika beteckningarna innebär. Jag söker ju givetvis på nätet men det underlättar om ni förklarar oxå.

• Medlem
  • 2003-01-05 01:21

Du får kolla här och försöka bilda dig en uppfattning om utbudet. Priserna som står angivna där är ofta ganska högt räknat.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-01-05 01:23

Hur bra dator bör man ha för att köra senaste operativsystemet X?

Det funkar utmärkt, om än inte så snabbt, på en 4 år gammal, blåvit G3 350. Men en avgörande detalj är att stoppa i bra med minne (>3-400 MB), då funkar det nog ok på de flesta G3 och uppåt.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-05 12:44

Om det är de nya iMacarna med platt skärm du har sett och är sugen på,så får du kanske svårt att hitta en beg för 5-6000:-

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-01-05 13:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ariel:
Om det är de nya iMacarna med platt skärm du har sett och är sugen på,så får du kanske svårt att hitta en beg för 5-6000:-

Jag är ny Mac användare men inte en idiot! Hmm...

Du har ju kört PC i 10 år...

:rolleyes:

En iMac G3/500 borde man kunna hitta för under 5000:- och på den ska OS X flyta på hyfsat.

• Medlem
  • 2003-01-05 16:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: C.K.:
G4:an är en så´n "burk" eller? Vill nog hellre ha en imac då den är snyggare.

Vad jag skall ha imacen till? Vet faktiskt inte... mest är det för att jag aldrig har använt en mac och då jag är så fruktansvärt nyfiken så känner jag att det skulle vara kul att helt enkelt köpa en och börja testa.

Hmm, om jag var dig så skulle jag nog ändå ta en Powermac G4, efterssom de är snabbare och har mer utbyggnadsmöjligheter än en iMac (och därmed längre praktisk livslängd). Men visst har iMacen en speciell charm.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-05 16:23

Har du tur kanske du kan hitta en beggad eMac för c:a 8000 kr, annars skulle jag rekommendera en G4 helt klart. Ska du köra OSX (vilket du borde om du vill lära dig dagens Macar) så kommer det löna sig. Annars borde det inte vara ett problem att hitta en beggad iMac 500-600 Mhz för 5000 kr alls. Jag har dock väldigt lite erfarenhet av dessa burkar i OSX… 

Tidigare har jag jämfört en G4/350 mot iMac:ar på 400-500 Mhz i OS9 och skillnaden finns där. Det är inte bara en prestandaförbättring, utan allt vad gäller möjlighet till större skärm, mer, billiga hårddiskar m.m.

Lycka till!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-01-05 16:44

Skall jag köpa en G4-burk då måste jag ju ha den där (fula) platta skärmen oxå vilket blir lite väl dyrt...

Dessutom har jag nog ingen direkt nytta av en G4... en imac plus mina två PC räcker.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-01-05 16:45

Apropå det. Fungerar det bra med en imac tillsammans med PC i ett nätverk?

Citat:

Skall jag köpa en G4-burk då måste jag ju ha den där (fula) platta skärmen oxå vilket blir lite väl dyrt...

Måste och måste?!? Vilken PC-skärm som helst funkar ju.

Citat:

Apropå det. Fungerar det bra med en imac tillsammans med PC i ett nätverk?

"Bra" är en defenitionsfråga. Jag har inga problem med att komma åt skrivare och fildelning från macen, däremot macens delade filer kan jag inte se från pc:n.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-01-05 17:46
Citat:

quote:Vilken PC-skärm som helst funkar ju.

Jo, men då förstörs ju Macens enhetliga yttre design...

Som sagt har jag inte heller någon nytta av en burkmac när jag ju ändå har två välfungerande PC.

Citat:

quote: däremot macens delade filer kan jag inte se från pc:n

Tips: Webbdelning. "surfa" in på macen och plocka det du ska.

Citat:

quote: Jo, men då förstörs ju Macens enhetliga yttre design...

Jag som trodde vi Macsters var fåfänga... Efter egen erfarenhet kommer du ändå inte använda dina PC´s efter ett tag med en Mac. Sen kan du säkert dela skärm med ena PC´n med hjälp av en billig "vga-switch"...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-05 18:03

Man köper väl inte en dator bara för att den är snygg att titta på heller? Lyssna nu på ett gott råd:

Om du vill ha en Mac, köp då en G4 och en elektronisk bildskärmsomkopplare så att du kan använda Macen med en befintlig skärm tills du har råd att köpa en egen skärm till den.

Eller varför inte en iBook?

[ 05 Januari 2003, 18:04: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-01-05 18:08
Citat:

quote:Jag som trodde vi Macsters var fåfänga...

Halva nöjet med en imac är ju det snygga yttre...

Citat:

quote:Efter egen erfarenhet kommer du ändå inte använda dina PC´s efter ett tag med en Mac.

Fel, den ena datorn är en bra speldator (m.m. använder den ju till programmering och webbutveckling oxå.) och den andra en bärbar. Imacen kommer väl då att användas till email, dokument, lyssna på musik och sån´t med. Ingen av de tre kommer således konkurrera med varandra då de var och en har sin specifika uppgift.

[ 05 Januari 2003, 18:09: Meddelandet ändrat av: C.K. ]

En Mac klarar ju alla de uppgifterna? Låter som slöseri med el att ha tre olika datorer för olika ändamål?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-01-05 18:20
Citat:

quote: En Mac klarar ju alla de uppgifterna? Låter som slöseri med el att ha tre olika datorer för olika ändamål?

Utbudet på spel är inte direkt det bästa, och en bra mac med bra grafikkort är dyrt.

Kan man bära runt på en imac? Nej... vill ju inte köpa en bärbar mac och en stationär...

Dessutom vill jag ju inte slänga ut mina PC blir ju lite väl dyrt att köpa in motsvarande programvaror till mac...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-05 18:26

Nu fattar jag inte riktigt... Vad är det du vill ha då? Säg vad du vill ha så kommer vi med olika idéer.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-01-05 18:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Nu fattar jag inte riktigt... Vad är det du vill ha då? Säg vad du vill ha så kommer vi med olika idéer.

Vill ha en så ny imac som möjligt för så lite pengar som möjligt. Som jag skrev högst upp... Dvs för ungefär 5000kr.
Datorn skall vara snygg. Köper den främst för att jag är nyfiken på Macvärlden och vill utforska den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-05 18:57

OK, då spelar ju prestanda mindre roll. För 5 000 skulle jag nog köpa en Power Mac G4, men du gör ju som du vill. Välj sista versionen av iMac G3 då. Men varför vill du inte ha en iBook? Det är ju en utmärkt dator, unik faktiskt. Finns inget liknande på pc-sidan. Men det var ju en iMac G3 500 till salu för ett par dagar sedan. Ta den då!

[ 05 Januari 2003, 18:58: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-05 19:03

En iMac DV 400 är inte så dum den heller. Sådana hitter man ofta till salu lite varstans och den har en dvd-spelare dessutom. Du borde kunna hitta en för cirka 4000 spänn, kanske mindre om du har tur. Kolla annonserna här på 99mac och på macworlds macbörs. Lycka till!

Edit: Du hittar en iMac 500 till salu här till exempel!

[ 05 Januari 2003, 20:26: Meddelandet ändrat av: PJW ]

Det är bara att leta, och hålla sig framme. Jag vann en auktion på QXL. Det var en iMac DV 400 med DVD och Firewire. Fick den för 2451 kronor. den var helt ny i kartong och aldrig använd.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-01-05 21:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Per Selander:
Det är bara att leta, och hålla sig framme. Jag vann en auktion på QXL. Det var en iMac DV 400 med DVD och Firewire. Fick den för 2451 kronor. den var helt ny i kartong och aldrig använd.

Grattis! När var detta? Personen som sålde den måste väl ha känt sig... lurad? Typ glömt att ställa in lägsta pris...

Försök att få tag i en iMac 400 minst, då 350-modellen innan saknade FireWire. Dvs du bör ha en DV-modell.

Lite senare med de prickiga och spräckliga modellerna kunde man även få inbyggd brännare vilket ju är fint att ha.

Jag kan verkligen rekomendera den äldre iMacen om man vill ha en schysst billig Mac. Jag hade en 350. Den var helt ljudlös eftersom fläkt saknas. Hårddisken surrar väl lite förstås.

Det var med 350 som den klarare plasten introducerades samt att de fick slot-in cd och bättre ljud i högtalarna.

Lycka till.

Nej Det var ingen privatperson. QXL har specialauktioner, där säljs tydligen det mesta.
Slå till priset var 3500:- men jag kastade in ett maxbud på 2500 en minut innan stängning, och den lilla grapefärgade burken var min.
Här är auktionen:
http://www.qxl.com/cgi-bin/qxlhome.cgi/SV/QXL/PR/Q1017984408/_39704357
Hoppas länken funkar, jag har testat den hos mig.

1
Bevaka tråden