Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags att köpa Mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-03-24 20:07

Hej, jag är ny på forumet och vill ha era goda råd inför mitt köp beslut. Är PC användare sedan 15 år men tycker nu i och med os x att det är dags att byta miljö. Jag har gjort hemläxa och surfat runt efter så mycket fakta som möjligt men blir inte så mycket klokare.

Jag behöver två datorer, en bärbar i jobbet och en stationär hemma som familjen kan använda men som även kan fungera som jobbdator vid behov. I jobbet är det mest skriva och räkna. Familjedatorn ska kunna lite video och foto.

Mina frågor:

1. Jag vill ha en tyst dator och läser på många ställen att G4 låter mycket. Är det så att det skiljer mellan olika leveranser eller låter de alla lika mycket ?

2. Jag kan inte hitta några officiella siffror i G4 specarna avseende ljudnivå. Någon som vet ?

3. Jag har även läst om folk som bytt fläktar etc och fått dem tysta, har någon här på forumet gjort det ? Finns det någon auktoriserad verkstad som gör det med bibehållen garanti ?

4. Powerbooken verkar bra specad. Hur ofta går fläkten på den ? Är den oftast tyst eller behöver den myclet kyla ? (nuvarande thinkpad är oftast tyst).

5. Jag har tittat på Studio Display 17 som får massvis med beröm för sin fina bild. Själv är jag lite besviken över hur den visar text. 12 punkters Times New Roman är riktigt svår att läsa. Har jag rätt eller är jag bara känslig eller var det ett dåligt exemplar. Även i Macen tycker jag är lite otydlig avs text.

6. Finns det prutmån hos handlarna ?

7. Kan man köra os x på en Cube ?

Tacksam för svar ppå några av mina frågor.

// tomas

Citat:

Skapades ursprungligen av: tby:
1. Jag vill ha en tyst dator och läser på många ställen att G4 låter mycket. Är det så att det skiljer mellan olika leveranser eller låter de alla lika mycket ?

Har för mig att jag hörde att det sitter samma fläktsystem i alla QS, alltså ett som är dimensionerat för en dual 1GHz, bla. därav att den låter mycket

Citat:

4. Powerbooken verkar bra specad. Hur ofta går fläkten på den ? Är den oftast tyst eller behöver den myclet kyla ? (nuvarande thinkpad är oftast tyst).

Min PB brukar brusa upp lite allt som oftast när man gör något processorintensivt, typ spelar upp film, och då kan den låta rätt illa, men större delen av tiden är den mycket tyst och trevlig

Citat:

7. Kan man köra os x på en Cube ?

Så vitt jag vet, ja

[ 24 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: odlund ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: tby:
4. Powerbooken verkar bra specad. Hur ofta går fläkten på den ? Är den oftast tyst eller behöver den myclet kyla ? (nuvarande thinkpad är oftast tyst).

Fläkten går bara om man gör något processor-, disk eller cd-intensivt under ganska lång tid om man kör OS X. Kör man gamla OS 9 går fläkten alldeles för mycket och ofta även om datorn bara står och inte gör nåt.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-25 00:02
Citat:

Skapades ursprungligen av: tby:
7. Kan man köra os x på en Cube ?

Svar: Ja, definitivt!
- Rekommenderar bara ett stalltips (som vanligt när det gäller Mac), mer RAM = mindre väntan!

Kan rekomendera PowerBook G4 jag med. Visst den är lite dyr men så bra. Kör du Office och liknande så går fläkten nästan aldrig igång. Bara disken som susar lite. Min gamla iMac hade ingen fläkt men den disken lät som en metalkula i en burk när man jobbade. PBn är mycket smidig och tyst.

Och till familjedator så har du väl kollat in nya iMac, du måste dock nöja dig med 15" än så länge.

Välkommen till Macvärlden.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-25 06:22
Citat:

Skapades ursprungligen av: tby:
7. Kan man köra os x på en Cube ?

Jepp, tänk dock på två saker, X blir betydligt segare på 450-500 G4 än på en ny QS, dessutom så är inte kuben ljudlös längre om du köper en med Radeon kortet eftersom det har fläkt. Med ett Pro128 kortet så är den underbart tyst.

//mattan

Jag har fixat en Cube och den kör Mac OS X 10.1.2 (ska uppgradera till 10.1.3) och det fungerar utmärkt. Däremot är det plågsamt att använda gamla 10.0.x-versioner, men de är ju ute ur bilden.

Vill du ha en tyst maskin och känner att du inte behöver de senaste finesserna är en Cube/450 eller 500 ett bra köp (kolla bara grafikkortet). Är du händig går det att bygga om den till en Cube/450MP, men det är ett stort ingrepp och kräver dessutom fläktkylning.

Annars, om du står ut med buller, rekommenderar jag en MP-maskin med G4-processor eftersom de är snabba och trevliga när man kör Mac OS X. 450, 500, 533, 800 och 1000MP är alla bra köp.

  • Medlem
  • 2002-03-25 18:02

Tack för de svar som kommit. Inga synpunkter på frågan om skärm ? Eller någon som byggt bort fläktljudet ur QS G4 ? Vad jag egentligen behöver är väl iMacen men bara klumpen, utan skärm....

1
Bevaka tråden