Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudlig HD i TiBook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-04-18 23:01

Grump!

Tycker att HD:n i minTiBook låter mer och mer illa. Vinande ljud, inte missljud men ändå så att det stör.

Har just suttit några timmar med en sprillans 14" iBook och där var HD:n i stort sett ljudlös.
Hmmm.

Vilken Tibook har du? Jag har Tibook 400 och min hårddisk susar. Det som sitter i chefens Tibook 550 låter ingenting jämfört med min.

Sitter en Toshiba i min.

Om den låter mer och mer illa med tiden skulle jag illa kvickt ta backup på den och sedan köra något "hårddiskmotionerar"-program som hårdkör den i några timmar eller så. Dör den av det kan du lugnt konstatera att den redan var på väg att den vägen vandra.

Jag har en 500 med toshiba 20 gb disk och min låter betydligt mer nu än när jag köpte den. Har för mig att jag läst tidigare att folk klagar på att disken blir mer högljud med tiden. Det är nog sånt man får lära sig att leva med.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-19 03:19

Första generationens TiBookar hade inte "vätskelagrade" hårddiskar. Att hårddisken börjar låta på dessa maskiner är ett vanligt fenomen, som Apple känner till. Har du garanti kvar så "kanske" du kan få en ny???

Har Apple Care till min Tibook 400. Dags att försöka utnyttja den kanske.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-04-19 08:29

OK - tack för alla snabba svar!
Det är en 500:a, dvs första generationen med en 20 Gb Toshibadisk.

Tror inte det är fel på disken, snarare att den "åldrats". Trist är ju att ju mer jag tänker på det, destå mer hör jag ljudet... :rolleyes:

Har även jag Apple Care till datorn, men tror utan att ha snackat med Apple att det inte räknas som ett fel att den viner så länge den fungerar?

[ 19 April 2002, 08:30: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-04-19 17:34

Min Pb 500 med 20 gig lät som ett tröskverk bara efter några veckor. Tröttnade på detta. Apple ville inte byta. Så jag satte in en IBM travel.. 48gig. Fortfarande inte ett knysssst..

  • Medlem
  • International user
  • 2002-04-19 19:25

Gränsen går vid 39 dBA (eller var det 35 kommer inte ihåg riktigt, finns dokument hos apple) uppmätt precis ovanför tangentbordet. Har bytt en 30 GB disk till min Ti 500, den började väsnas redan efter någon månad. Mätte själv till ca 45 dBA. Ringde apple, var av med datorn i 3-4 dagar, fick tillbaka med en tyst hårddisk. Sedan började den nya väsnas efter ca en månad, men har tyvärr inte hunnit vara av med min maskin i 3-4 dagar igen. Speciellt när apple inte kan garantera hur länge man måste vara av med maskinen allt de säger är att de flesta får tillbaka datorn inom 3 veckor.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-04-19 23:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hgu:
Gränsen går vid 39 dBA (eller var det 35 kommer inte ihåg riktigt, finns dokument hos apple) uppmätt precis ovanför tangentbordet.

OK ! Det verkar bra. Hittar dock inte dokumenten. Vet någon vart mer info finns?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-04-20 07:01

Det är en tidig morgon. Barna o frun sover fortfarande. Måste bara delge min förtjusning över hur tyst Pb:en är. Alltså- byt Hd.

1
Bevaka tråden