Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

minne och Photoshop - mer prestanda!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en PB G3/400 FW med 192MB RAM. I photoshop arbetar den mot hårddisken trots att jag bara hanterar filer på 5-6MB. Mac OS 9.1 tar bara upp 30MB, och photoshop (programmet) 8.1MB, Har virtuellt minne avstängt. Varför arbetar den mot HD:n?
Skulle det hjälpa om jag tog ut 64:an som sitter i och stoppar i en 256:a (=384MB).
Vilka andra inställningar kan jag göra i photoshop? På PC kan man säga till att datorn ska använda visst mycket minne till just photoshop. Går inte detta med Mac eller är det min 5.0 LE som sätter begränsningen?
All hjälp uppskattas (som alltid!)

Kan var LE som sätter begrännsningen. Kan inte uttala mig om just LE eftersom jag aldrig använt det.

Men under "riktiga" Photoshop finns det två extra plug-in:er som just hanterar hårddisk och minnes hantering. Piggy Patch heter minnes grejjen kommer inte ihåg vad hårddisk pluginnen heter.

Men det finns med på CDn.

Med dom funkar min PS 6a bättre med mycket minne och lite mindre hårddisk.

Hoppas jag kunde hjälpa lite...

Photoshop behöver komma åt din hd för att flytta runt en massa data så kallade swapfiler, du kan ställa in på vilken partition respektive hd som du vill att Photoshop skall swappa på i photshops egna inställningar.

Vidare så är photoshop hjälpt med hur mycket minne du har tilldelat programmet den sväljer så mycket du bara kan avara till den. Min erfarenhet är att ge programmet minst 500 Mb ram och gärna lite till. Har du möjlighet så försök att tilldela programmet en partition på hårddisken som inte används till annat än photoshops swapfiler då den blir väldigt fort defragmenterad.

Jag har varit med om att en hårdisk blev så defragmenterad så att inte ens Norton Speeddisk kunde rädda den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-09 12:08

Problemet är enkelt att lösa.
Markera Photoshopikonen när programmet inte är igång. Välj Arkivmenyn: Visa info: Minne.
Där ändrar du maximum till ett högre värde.
Photoshop brukar må bra av minst tre-fem gånger filstorleken man använder per bild. Så ger du Photoshop runt 100 MB kan du lugnt ha några bilder öppna samtidigt utan att hårddisken ska behöva börja jobba.

István - DET FUNKAR KANON! Kan dra upp bilder till 50MB, lägga filter, ändra kurvor o.s.v. och det går SNABBT!
Man tackar MYCKET för hjälpen!
Mathias

1
Bevaka tråden