Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TiBook DVD till TVn blir svartvit

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tänkt köra DVD på TVn från min Powerbook G4 via S-video utgången. Så jag köpte en kabel med S-video i ena änden och scart i andra. Men jag får bara svartvit bild på TVn annars helt ok. Scarten har alla stift men S-videon har bara fyra st. Om man kollar på porten bakom datorn så är det ju fler hål än så.

Har jag fel kabel eller. Har provat olika upplösningar utan resultat. Har även testat med olika regioner på DVD-skivorna men alla är svartvita.

Du måste använda den lilla medföljande kabelsnutten som konvertar från S-VIDEO till RCA

Vilket operativsystem kör du?

I Mac OS X så fungerar inte dvd-spelaren fullt ut när den är kopplad till tvn via s-video. Det fungerade med en genväg, men den slutade fungera när jag uppdaterade till senaste versionen av dvd-spelaren i tian.

Jag kör med en s-video direkt til min tv. Startar i nian och kör därifrån.

Jag köpte min dator beg. och tror inte jag fick med den kabeln. Måste det vara just den. Jag trodde att den jag hade gjorde samma sak fast med den skillnaden att jag har scart i andra änden och att den medföljande har RCA. Jag har testat både via 10.1.3 och OS 9.2.2.

Har ni andra också bara 4 stift på er S-video kabel ?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-25 19:01

Du skriver att du testat olika upplösningar, har du testat byta PAL/NTSC också?

Jajamen. Men det syns ju ingen skillnad på PAL/NTSC, allt ser helt ok ut förutom att det blir svartvit. Klar fin bild annars. Jag har också testat att sätta scarten i videon och i TVn, två olika TV t.o.m.

Gissningsvis så är felet som du skriver att det bara är 4-pinnar i båda ändarna av kabeln. Jag hade detta problem just pg.a felköpt kabel. Ska vara 6-pinnars. Min scart var en lös scart men som även har valiga composite kontakter förutom s-vhs - köpt på Clas Ohlsson. När jag körde med powerbookens (Tibook 550) lilla kabel så var färgerna någorlunda hyffsade de första minutrarna men mot slutet av långfilmen så var allt sepiatonat och minst 75% all färg borta... inte så kul.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-25 20:22

TV´n klarar inte svideo/svhs-signaler. Då blir symptomen att det blir svartvitt. Inget att göra åt tyvärr, förutom att köpa ny TV.

Behövs det en avancerad Tv för detta Jen$. Min stora TV kan jag förstå för den är gammal, men så har jag en liten nyare "husvagnsTV", men den kanske ändå är för enkel. Ska kolla om jag kan få tag i en kabel med fler stift.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-25 22:08

Inte en jätteavancerad men en relativt avancerad bra tv behövs. Din husvagns-TV lär inte ha stöd för svhs. Småtevar har inte det så ofta. Om det finns två scartar så brukar teven med största sannolikhet klara signalen på den ena scarten (finns dock tevar med bara en scart som klarar svhs också). Jag har heller aldrig sett en widescreenteve som inte klarar svhs, så de är helt säkra antar jag.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-25 22:22

Vilken jäkla djungel. Jag har också letat prylar, men backat i affären pga att adaptrar å pryttlar faktiskt kostar en smärre förmögenhet. Berätta gärna var ni köpt grejerna, ni som fått det att funka, och vad ni betalade. Jag höll på att köpa prylar för typ 620:- men återfick balansen och bad att få återkomma.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-03-25 22:37

Jag köpte en liten s-videoadapter till SCART ingången på TV:n (ca 50 - 100 kr). Sen kopplade jag en gammal hederlig skrivarsladd/tangentbordssladd från min gamla performa mellan s-videoutgången och adaptern. (samma kontakter som s-video... )
Resultat: Kanonbild!

Dock var jag tvungen att välja "s-vhs" som under inställningarna för ingången i TV:n. Tror det var "AV1"
(TiBook + Grundig från 2001)

(Att använda den medföljande adptern ger sämre bild, då den gör om s-video till "composit" som, typ, blandar färg och ljud (?) och därigenom sabbar signalen...)

[ 25 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

  • Oregistrerad
  • 2002-03-25 22:47

Powerbook G3 och G4 (+laptops med svideo-ut) behöver:

1st scartadapter som har phonokontakter för ljudet samt svhs för bilden. (Avancerade tevar som har svhs och phonokontakter direkt i burken behöver ju inte dessa såklart.)
1st svideo/svhs-kabel standard med hanar i båda ändar.
1st ljudkabel som kopplas in i miniplugg-ut på datorn till två phonos på scartadaptern eller teven. 3.5mm stereoplugg till 2xphono rca.
Detta funkar bara i tevar med stöd för svideo/svhs. Annars blir det svartvit bild.

En ny iBook behöver en AV-kabel som Apple säljer. Den går från iBookens AV-port till tre rca-kontakter som är 2x phono ljud samt en kompositvideo. En del tevar kan plugga in direkt i, andra inte. Till de behövs en helt vanlig scartadapter som har 2xphono + komposit. Detta funkar i så gott som alla teveapparater men kompositvideo har bra mycket sämre bildkvalité än svhs. Men det får man leva med då man inte har något val.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-26 08:05

Det ska bara vara 4 pinnar på en S-videokabel. Om jag förstått det hela rätt (vilket jag är rätt säker på att jag har) förmedlar kabeln två signaler: ljus och färg. Det finns alltså ingen anledning till fler pinnar. Om kabeln är sönder på så vis att färginformationen inte förmedlas visas bilden i svartvitt. En bra bild utan störningar och dessvärre utan färg. Jag köpte en S-videokabel på Kjell&company som hade detta problem. Det var glapp i kabeln vilket gjorde att färginformationen försvann om jag kom åt kabeln eller flyttade datorn.

Hoppas att detta kan vara till hjälp. Jag skulle dock prova på en TV som med säkerhet har stöd för S-video innan jag lämnar tillbaka kabeln.

Tackar så mycket för alla tips och hoppas fler än jag behöver veta lite om denna soppa. Jag har inte hunnit testa på en bättre TV ännu, men det låter ju rimligt. Sladden jag köpte är en S-VHS direkt till scart, 1,5 m kostade 149 kr. Nackdelen är ju att man inte få in ljudet i TVn. Men det låter ju ändå bättre i stereon.

Tänkte avsluta denna gamla och givande diskussion med att berätta att det har löst sig. Jen$ var inne på rätt spår. Det funkar bra med s-video till scart om bara TVn klarar av det. Har nu en ny 32wide och äntligen kan jag se på DVD. Den har 2 scart men bara en har s-video stöd. Sedan finns det en s-video ingång så enklare kan det knappast bli.

Tack igen för all info i denna fråga.

1
Bevaka tråden