Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraschad 5300c

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, nu fixar jag inte detta längre...

Jag har under längre tid kört sv. OS 8.5 på ovanstående PB i två år utan problem. Nyligen ville den inte starta upp, helt svart, inget ljud inga symboler. Jag flyttade på den för att koppla upp den mot en annan mac och se där nu startade den som vanligt. Jag tänkte att det var bäst att köra Norton i alla fall.

Jag kopplade upp den med scsi doc adapter mot en 4400 med ett egelskt 9.1 och körde Norton Disc Doctor (5.0.2). Media, Partitions och Files var OK men det hakade upp sig på Directories. Norton hittade fel på root directories som han inte kunde reparera. Körde ett par gånger till med samma resultat.

Ok, jag provar med Diskwarrior (2.1) som heller inte klarar av att reparera. Programmet kommer dock åt alla filer så jag backar upp och bestämmer mig för att formatera om.

Jag kör Drive Setup från 9.1 systemet på 4400 och formaterar om utan problem och försöker sedan installera en färsk 8.5. Det vill sig inte då systeminstallationen inte kan öppna skivverktyg från 8.5 installationenscdn. Jag provar med att anpassa installationen och väljer att den inte ska uppdatera Apple hårddiskdrivrutiner. Nu går det igång bättre men mot slutet vill den inte installera Open transport, Webbdelning, Quickdraw 3D, MacOS Runtime for Java och Colorsync.

Efter denna installation startar inte PB alls, jag får disketten med ? och hårdisken står och hackar. Zappar PRAM utan lycka.

Jag misstänker att det är något lurt med hårddiskdrivrutinerna då detta strulade innan och provar att formatera med ett äldre system. Provar skivverktyg från både 7.5.3- och 8.5-systeminstallationscdn men inget av dem kan starta under 9.1. Jag provar att formatera om med 9.1 disc setup igen men nu går det inte längre. PB Hårdisken som var monterad på skrivbordet försvinner men kommer tillbaks vid omstart med felmeddelande om att PB:ns system är kass.

Jag provar både Norton och DiskWarrior igen men nu är det kört och även min hjärna, jag misstänker kass hårddisk men då borde väl Norton sagt nåt om Media vid första körningen...?

Jag behöver hjälp för att få igång rackaren

Jag vet inte om det hjälper i det här fallet, men jobbiga PowerBooks brukar ju piggna till vid en Power Manager Reset.

På powerbook G3 brukar förfarandet gå till enl. följande: Dra ur nätkabeln och håll inne reset-knappen med ett gem eller liknande i minst 5 sekunder. Starta sen upp som vanligt.

1
Bevaka tråden