Lämna tillbaka varan inom 14 dagar

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-01 19:27

Hejsan!

Nu får ni ursäkta mig om jag dels postar i fel forumkategori och om det dessutom redan finns en tråd om det här, men jag har verkligen försökt att undvika båda feltrampen.

Det är så att jag har köpt en Imac, som jag fick förr-förra tisdagen och nu funderar jag på att utnyttja min rätt att skicka tillbaka varan inom 14 dagar och få pengarna tillbaka (och antagligen beställa en MacBook istället).

Är det någon som har erfarenhet av det här? Hur går det till? Kommer det att kosta mig någonting extra? Tar det lång tid innan man får tillbaka pengarna?

Om det blir aktuellt så ska jag ringa apple first thing på måndag. Jag får fundera över helgen

/Martin

Förutsatt att du köpt från Apple ringer du till Apple Store (020-120 99 71) och säger att du ångrat dig så ser de till att fixa det. Det kostar dig inget extra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-02 11:53
Ursprungligen av Björn Leander:

Det kostar dig inget extra.

Ursprungligen av j416:

Eventuellt kan du åka på att betala frakt om det inte är något fel på datorn, jag vet inte vad de har för policy där.

Hmmm

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-01 21:49

Tack för svaret Björn.

Och jag antar att det räcker med att jag meddelar Apple att jag vill lämna tillbaka varan inom 14 dagar från det att jag fått den på posten, och inte att den de facto ska vara återlämnad då...Eller? Jag borde kunna ringa på måndag och fixa det här, inte sant?

• Oregistrerad
  • 2006-12-02 11:34

Dina 14 dagar börjar räknas från det att du fått varan i handen. Kontaktar du dem inom 14 dagar ska det inte vara något problem, även om det fysiska tillbakalämnandet sker något efter denna period. Själv har jag bara erfarenhet av att skicka tillbaks defekta varor, och då kostar det inget alls. Eventuellt kan du åka på att betala frakt om det inte är något fel på datorn, jag vet inte vad de har för policy där.

johan

• Oregistrerad
  • 2006-12-02 12:30

http://store.apple.com/Catalog/se/Images/salespolicies_consumer.html#Anchor-43793

Citat:

7.2 För att lämna tillbaka en Produkt skall du kontakta oss på vårt avgiftsfria telefonnummer (020 120 9971) Vardagar 09.00 - 18.00 så att vi kan avtala om återlämnandet. Därefter skickar vi ett Returmedgivande. Denna handling innehåller uppgifter om telefonnummer till en fraktfirma som du skall kontakta för att avtala om avhämtningen av de Produkter du vill lämna tillbaka. Produkterna måste lämnas tillbaka genom den fraktfirma och till den adress som anges på Returmedgivandet. Produkterna skall returneras i sina originalförpackningar.

7.3 Vi återbetalar erlagd köpeskilling men debiterar en avgift för fraktkostnaderna (beloppet motsvarar den fraktkostnad du debiterades i samband med leveransen av Produkterna).

Eftersom frakten troligen var gratis för din del, kan man tolka detta som att även frakten tillbaks är gratis. Kanske har Apple ett annat sätt att se på det, men det står ju faktiskt svart på vitt att returkostnaden motsvarar den fraktkostnad du debiterades = noll. Skicka tillbaks den, och säger de att du ska betala så hänvisa till denna text. Så skulle jag gjort.

johan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-02 17:10

Ah...Lysande! Tack så mycket för den infon j416.

1
Bevaka tråden