Försök till bedrägeri via Blocket

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en annons på Blocket där jag erbjuder våra Xserve G5 till försäljning. Har fått många bra svar och en annons där är värd mycket. Men man får också konstiga svar och idag var det någon som ville lura oss på pengar:

Kunden mailar och säger att han vill köpa en Xserve. Vill ha 3GB RAM och 320GB hårddisk monterad. Maskinen skall levereras till deras serverhall i Stockholm. Köparen är privatperson och har väldigt bråttom.

Han ställer inga frågor om garantier (något som brukar vara fråga nummer 1), känner inte till mig eller 99mac (låter konstigt men ganska många Xserve-användare brukar vet vem jag/vi är för något) och har inga tekniska frågor överhuvudtaget. Han säger dock att han vill köra Linux på maskinen vilket är lite ovanligt.

Maskinen ska levereras till deras serverhall så fort som möjligt. Jag skickar över en faktura och ber honom maila över kvitto på betalningen. Han blir förvånad över att det är "förskottsbetalning" men jag förklarar varför vi inte ger bort Xserves till okända privatpersoner - vi skulle ju inte ens leverera direkt till köparen.

Han svarar att "ekonomitjejen" är borta till fredag (detta är en privatperson) men säger att betalning är på väg. Får ett mail i morse med kvitto på inbetalning från hans privatkonto till vårt bankgiro. Vårt företagsnamn är felstavat på kvittot. Ordet kvitto är stavat med tre t. Mottagarens mobilnummer är kontantkort. Köparen är listad som ej kreditvärdig pga anmärkning på Ratsit.se.

Jag väljer att hålla i servern i väntan på betalningen ska komma fram. Han ringer en gång och mailar två gånger och säger att "det är bråttom".

När jag förklarat att maskinen finns redo men att vi måste få pengarna innan vi levererar mailar han tillbaka:

Ok jag hinner inte vänta på den jag har en kille som kommer med en om 20min måste ha servern igång före 24 inatt
Så jag ringer banken och bryter köpet..
Tack för hjälpen...

Vi återkommer och säger att vi kan ordna ett konto i samma bank som köparen så att betalningen kommer fram direkt. Det är inte längre aktuellt - han har hittat en till begagnad Xserve G5 Cluster node till samma pris...vilket är minst sagt lite otroligt.

Allt slutade ju bra. Servern står kvar hos oss och resultatet blev lite förlorad tid. Kan vara en varning till andra som säljer via Blocket - tro inte att ett kvitto på inbetalning betyder att ni kommer få betalt...

Klart skumma vibbar från en sådan person. Tur att ni inte blev av med något.

Bra att du var så grundlig som du var. Kommer du att göra någon polisanmälan på personen ifråga eller bara lämna det bakom dig? En kan ju misstänka att han gjort detta tidigare och kommer fortsätta med den här typen av bedrägerieri.

Men är det bara jag som är knäpp eller betyder inte kvittot att pengarna är betalda?
Eller kan han dra tillbaka pengarna ändå?
Kolla med banken om utbetalningen är gjord?

Nåja bra att det gick som det gjorde i alla fall.
Frågan är varför man köper en Xserve för att köra linux på den... för 1000 kr kan du hitta en gammal PC som fixar det med bravur. Men men...

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-11-29 22:14

[QUOTE="Mattias Hedman"]Men är det bara jag som är knäpp eller betyder inte kvittot att pengarna är betalda?
I normalfallet torde det vara så. Här tolkar jag kvittot som hemsnickrat. Företaget heter ju Mantaray och inte Mantary som det står på "kvittot".

Saken var ju den att "kvittot" han skickade inte var äkta - eller att transaktionen gick att ångra innan pengarna skickades. Han ville ju ha en gratis Xserve G5 såklart men så blev det inte.

Hade nästan varit kul att gå ett steg längre och fått bild på killen

• Oregistrerad
  • 2006-11-29 22:56

Heter de inte SVEDDBANK nu? De bytte väl namn från FSB? eller gäller inte det alla? Hänger inte med i deras "utveckling" längre...

Ursprungligen av Scumpi:

Heter de inte SVEDDBANK nu? De bytte väl namn från FSB? eller gäller inte det alla? Hänger inte med i deras "utveckling" längre...

Den förmodligen fejkade skärmdumpen tycks vara gjord från en fristående sparbanks nätbank.

• Medlem
  • Harestad
  • 2006-11-29 23:09
Ursprungligen av Scumpi:

Stämmer bra, även Internetbanken hos forna FSB har bytt profil till Swedbank och ser inte likadan ut längre. Det är ny logga och nya grafiska detaljer här och där som är nytt.

Så det är helt klart en fejkad skärmdump.

Galet!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 23:15

Notera att det där är sparbanken. Inte föreningssparbanken aka swedbank.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2006-11-29 23:42

Nej, Sparbanken Skaraborg heter fortfarande så men skärmdumpen är sannolikt fejkad, inte speciellt svårt förstås.

• Medlem
  • Haparanda
  • 2006-11-30 09:43

Jag var utsatt för en liknande försöksblåsning. En pryl jag hade ute till försäljning fick en engelsman att vilja göra affär. Han skulle skicka en check som var på ett större belopp än vad jag begärt. Mellanskillnaden skulle skickas tillbaka till honom.

Storleken på checken förklarades av att han gjorde köpet som agent åt en kunds räkning. Naturligtvis var kunden bortrest och kunde inte skriva ut någon ny check.

Lika självklart var det bråttom. Checken skulle anlända med kurir. Jag skulle lösa in den och skicka mellanskillnaden i retur varpå de skulle organisera transport av den köpta prylen.

Jag begärde att få telefonnummer, adress och namn på köparen. Samt även en bankkontakt i England som jag kunde kontrollera med.

Vid mejlväxlingen höjdes tonen från andra sidan: "vi har inte tid att tjafsa". När jag stod på mig fick jag beskedet att de avblåser, ungefär som Björnström ovan.

Vid en koll med banken visade det sig att det är vanligt med förfalskade checkar som anländer. Det tar 7-10 dagar för banken att kontrollera om den är verklig eller inte.

Här kommer det intressanta: Om det är frågan om en person som är känd av banken, brukar banken betala ut pengarna innan kontrollen är klar. Visar det sig sedan att checken är falsk kräver banken tillbaka pengarna av den som löst in.

Mellanskillnaden skulle då vara skickad och det är den slanten man blir blåst på.

Vad jag lärde mig av detta: 1) Om det är bråttom, är det troligen lurendrejeri. 2) Om det inte finns kompletta och kontrollerbara kontaktuppgifter är det troligen lurendrejeri. 3) Alla som utger sig för att vara agenter eller handla för annans räkning är troligen bedragare.

Ytterligare ett alternativ som finns är att man använder affärer av detta slag för att tvätta svarta pengar.

Mycket skurkeri i rörelse alltså.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-30 10:29

Jag tyckte det var skojigt med en privatperson som hänger runt med en "ekonomitjej"

"Jahapp, då blir det 47 riksdaler för hamburgarn då.."
"Jaa, då ska vi se här..Å nej, ekonomitjejen är tyvärr bortrest.. Jag kan väl ändå betala senare?"

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-08 21:19
Ursprungligen av pekka:

Jag var utsatt för en liknande försöksblåsning. En pryl jag hade ute till försäljning fick en engelsman att vilja göra affär. Han skulle skicka en check som var på ett större belopp än vad jag begärt. Mellanskillnaden skulle skickas tillbaka till honom.

Storleken på checken förklarades av att han gjorde köpet som agent åt en kunds räkning. Naturligtvis var kunden bortrest och kunde inte skriva ut någon ny check.

Lika självklart var det bråttom. Checken skulle anlända med kurir. Jag skulle lösa in den och skicka mellanskillnaden i retur varpå de skulle organisera transport av den köpta prylen.

Jag begärde att få telefonnummer, adress och namn på köparen. Samt även en bankkontakt i England som jag kunde kontrollera med.

Vid mejlväxlingen höjdes tonen från andra sidan: "vi har inte tid att tjafsa". När jag stod på mig fick jag beskedet att de avblåser, ungefär som Björnström ovan.

Vid en koll med banken visade det sig att det är vanligt med förfalskade checkar som anländer. Det tar 7-10 dagar för banken att kontrollera om den är verklig eller inte.

Här kommer det intressanta: Om det är frågan om en person som är känd av banken, brukar banken betala ut pengarna innan kontrollen är klar. Visar det sig sedan att checken är falsk kräver banken tillbaka pengarna av den som löst in.

Mellanskillnaden skulle då vara skickad och det är den slanten man blir blåst på.

Vad jag lärde mig av detta: 1) Om det är bråttom, är det troligen lurendrejeri. 2) Om det inte finns kompletta och kontrollerbara kontaktuppgifter är det troligen lurendrejeri. 3) Alla som utger sig för att vara agenter eller handla för annans räkning är troligen bedragare.

Ytterligare ett alternativ som finns är att man använder affärer av detta slag för att tvätta svarta pengar.

Mycket skurkeri i rörelse alltså.

Fatt flera liknande svar, dock sa de sig kopa till familjemedlemmar som pluggade i flertalet Afrikanska lander. Sa jag skulle skicka varan till Afrika, men ju mer jag stod pa mig och ville ha kontrolluppgifter, sa rann tiden i vag och de blev otrevliga alt slutade skriva..

Här ser man ju faktiskt också fördelen med hemsidor där man utan större besvär kan slå upp löst folk.

Polisanmäl honom, det är ju försök till bedrägeri. Nästa han försöker lura kanske inte är lika observant så för andras skull kan det ju göra nytta att se till att han får stifta närmare bekantskap med länsman.

Det är lite svårare att bevisa bedrägeri än att agera som "Sheriff" Björnström. Har någon bråttom, begär kontanter. Kolla att de inte är i canon-skick [skrivarprodukter], om köparen betalar kontant. Pengar över internetbank kan kallas tillbaka, det behöver inte vara en skärmdumpsförfalskning. En annan sak är ju detta med distansköplagen. Det går ju att "låna" servern om köparen är privatperson. Inte precis ett sätt att hantera affärskritiska applikationer, men kan ju vara inledningen till en prutningsoperation.

Amatörbedragare.

1
Bevaka tråden