Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Powerbook 1400 & program

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er

Jag ska hjälpa min syster att få igång en powerbook 1400. Sjäv tillhör jag en senare generation macanvändare och känner mig lite maktlös.

Först och främst vilket OS ska man installera på den? 7.x, 8.x, 9.x?
Var hittar jag dom äldre OS:en om det är någon av dom som ska installeras?

Om det är typ 7:an man ska ha, vart hittar jag programen? En eudora som funkar o.s.v? Det finns typ en massa coola retro program på den som Image Ready 1.0 och det känns onödigt att bli av med allt innan man vet var man kan hitta retor grejerna igen.

Ska även tillägga att powerbook 1400 är ju så himmla finn. Ska nog skaffa en själv och installera en massa gammal program. Hur kul som helst.

Ja ja
hjälp mig någon

/nico
kan mailas på [email protected]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-28 14:19

Jag skulle satsa på OS 8.6 till en 1400. (Det går att köra OS 9.2 på den, men det tar för mycket minne!)
Kör helst program som är jämngamla med maskinen (1996-98) tex PS 5,5 & Acro4, etc. Flera nyare pgm, tex IE 5.1.6 & OE 5.0.5 går dock utmärkt att köra i OS 8.6.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-28 14:26

Jag har själv en gammal 1400. Har du ont om minne i den så tycker jag att du kan köra OS 8.1, eftersom den är något minnessnålare än 8.5-6. Är det gott om minne så gillar jag 8.5.1.

Om du inte behöver internetuppkoppling i burken så kan du lika gärna köra OS 7.5.3 som finns för gratis nerladdning hos Apple. (Orkar inte leta efter länk, är lite slö idag). 7.5.3 var det som följde med datorn när den var ny.

Lycka till.

[ 28 September 2002, 15:15: Meddelandet ändrat av: ••• ? ••• ]

1
Bevaka tråden