Lokal butik vs apple store (internet)

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det skiljer ungefär 500 kronor i pris till apple stores fördel. Butiken har service lokalt.

Hur skulle ni gjort? Motivera!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 22:20

"alltid" lokal butik, det är trevligt att ha någonstans att gå när man vill klämma på grejer.
Men om det rör sig om större summor skulle jag kolla om butiken kan matcha Apples bud, alternativt att man får andra "perks" som väger upp.

Annars Apple

/Tangen

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-15 22:42

"alltid" Apple, du får ju ändå servicen hos din lokala handlare! Mohahha!

Plus att man kan ångra sig enligt distansköplagen, plus billigare, plus mycket mera... spännande!!

Whateva.

Ursprungligen av Tangen:

"alltid" lokal butik, det är trevligt att ha någonstans att gå när man vill klämma på grejer.
Men om det rör sig om större summor skulle jag kolla om butiken kan matcha Apples bud, alternativt att man får andra "perks" som väger upp.

Annars Apple

/Tangen

Precis.
Och sen så får man ju produkten på en gång istället för att vänta på att få den på posten. Det är ju guld värt.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-11-21 03:28

Jag har besökt 3st Apple återförsäljare i Skåne. Och jag måste tyvärr säga att det är helt otroligt hur dryga, sura och otrevliga de kan vara.

Besökte en återförsäljare för att hämta hem en Mac Mini för några dagar sedan. Det enda problemet är ju att man endast kan få dem i standard utförande. Så jag frågade vad de skulle ha för pris om de uppgraderade den till 1gb. Fick till svars att de kan byta ut ena ram minnet så att jag får 1.25Gb. Och för de skulle de ha ca 1800kr.

Jag frågade om de kunde matcha Apples pris på ca +800kr. För jag hade ingen lust att betala 1000kr extra bara för att köpa lokalt. Efter det tappade han lusten helt att sälja till mig. Och han blev sur och grining. Gick direkt för jag har inte lust att köpa från någon som blir sur bara för att man vill ha samma pris som Apple.

Fattar inte hur dumsnåla återförsäljare kan vara. Det är väl bättre att uppgradera datorn för 800kr och få sålt en Mac Mini. Spelar väl ingen roll om de skulle tvingas byta ut minnet till inköpspris.

Och att beställa en dator via en återförsäljare är bara dumt. Du har mycket sämmre villkor än om du handlar via Applestore. På nätet har du 14 dagars öppet köp. Handlar du i en butik så kan du förlorar rätten till återköp så fort du öppnar kartongen. Och skulle du få problem med datorn, så skickar Apple oftas en ny till dig. Medans butiker tar in den för reparation.

Gör som jag. Köp från Applestore via 99bonus. Du får mer trygghet och samtidigt sponsrar du 99mac.

Enkelt. Din lokala handlare.

a) du kan förhandla om priset

b) du slipper tjafsa med TNT och vänta (vi kommer mellan 9-17 ojämn torsdag i jämn vecka, kanske...)

c) Saker och ting kommer inte bort. Handlaren har vad du vill ha och du köper det och tar med det hem. Apple vill skicka det från Asien till dig.

Liten frågeställning

Brukar inte nästan alla här på forumet vilja att Apple skall marknadsföra sina produkter bättre?

En lokal ÅF tillför det som Apple varken har resurser för eller klarar.

Berabetar kommunens lokala inköp och IT-avdelning för att påverka till inköp av Apples prylar till verksamheten och skolan. Besöker lokala företag i alla möjliga branscher. Anordnar visningar/seminarier.

Utbildar personal så att lokal kompetens för service och support skall finnas på orten (viktigt att det finns för alla som använder datorn i jobbet)

Osv...

Köper alla på nätet och avstår från att stötta företag som satsar pengar på din lokala marknad så finns bara ett litet gäng anställda på Apple i Stockholm och en webshop kvar i förlängningen.

Leder detta till något som är positivt för er själva totalt sett?

Absolut lokal butik. I synnerhet när du lärt 'känna' personalen och dom vet vem du är och kanske rent av blivit måna om att ha dig kvar som kund. Får du minsta strul med maskinen är det så oändligt mycket bättre att ha en 'personlig' kontakt å göra.
Men det är klart, köper du nåt på Macoteket som du får problem med vill de inte ta i dig med tång när du kommer å bölar. Dom hänvisar till en lista på sin sajt med telefonnummer till alla deras underleverantörer.

Om datorn pajar så lämnar jag alltså in den hos min lokala applebutik när jag handlat på internet?

Ursprungligen av ThomasT:

Om datorn pajar så lämnar jag alltså in den hos min lokala applebutik när jag handlat på internet?

När min dator (och iPod) krånglat har Apple Care på telefon sagt åt mig att gå till mitt lokala Apple Center. Har fungerat bra alla (5-6) gånger och servicen har varit utmärkt! (Iofs sög supporten på MacSupport i Lund, dit gång jag aldrig tillbaka..)

• Oregistrerad
  • 2006-11-16 09:47
Ursprungligen av johan_fbg:

När min dator (och iPod) krånglat har Apple Care på telefon sagt åt mig att gå till mitt lokala Apple Center. Har fungerat bra alla (5-6) gånger och servicen har varit utmärkt! (Iofs sög supporten på MacSupport i Lund, dit gång jag aldrig tillbaka..)

Vad var felet med Macsupport i Lund?
Jag har precis beställt en dator från dom och än så länge har dom varit väldigt hjälpsamma.
Men börjar bli lite orolig nu.

Ursprungligen av Cappachino:

Vad var felet med Macsupport i Lund?
Jag har precis beställt en dator från dom och än så länge har dom varit väldigt hjälpsamma.
Men börjar bli lite orolig nu.

När jag lämnade in min dator tittade de knappt på mig och uppförde sig allmänt otacksamma för att ha mig som kund. När jag har varit inne i affären och tittat på produkter har de aldrig frågat om jag vill ha hjälp och när jag frågat efter hjälp har jag fått väldigt korta svar. "Ja" eller "Nej" är nog deras favoritsvar.
Kan dock tänka mig att servicen är bättre om de känner till en och om man köpt datorn där (läs: gett de en inkomst...)

Hmm. Jag hade fått för mig att om man handlar via nätet att man måste skicka iväg prylarna med bud till Irland. Det stämmer alltså inte? Killarna i butiken jag pratade med sa inget när jag tog upp det...

• Oregistrerad
  • 2006-11-16 08:33

Man måste väl ändå kunna gå till typ MacForum för att få sin applestore.com-produkt lagad? :eek:

Tacka vet jag personalen på Kullander & Kullander i Malmö, mer hjälpsammare folk har jag aldrig varit med om!! I synnerhet Paul där!!

Enormt bra Service, Kan svara på minsta lilla fråga utan att behöva säga "öööh"

Enligt mig, så är Kullander en grymt bra butik.... har varit inne i flera andra Apple butiker, men Kullander "Lätt bäst"

Och nej jag jobbar inte där, jag är en vanlig kund

Jag har nog också varit där inne 511 ggr o pillat och känt och aldrig minsta lilla tendens till "åååh nej inte han igen"

U go Kullander!!

• Medlem
  • 2006-11-16 15:29

Johan. Jättetråkigt att du känt dig illa bemött i vår butik. Vår ambition är naturligtvis att alla ska känna sig lika välkomna, oavsett var man köpt sina produkter. Det är ju enda sättet att du nästa gång det kliar i plånboken överväger oss som ett alternativ.
Hoppas du hittar in till oss igen, och att vi då följer vår ambition.

Mvh/Jonas på MacSupport i Lund.

Det var ju trevligt att få ett svar här Vi får hoppas att ni får de mindre kunderna att känna sig välkomna i fortsättningen, Lund har en del studenter..
Numera bor jag i Malmö så jag kommer nog tyvärr inte åka till Lund för att kolla på min nästa mac. Men gärna till MacSupport här, de var oerhört hjälpsamma när jag var där igår!

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2006-11-25 00:46
Ursprungligen av johan_fbg:

Det var ju trevligt att få ett svar här Vi får hoppas att ni får de mindre kunderna att känna sig välkomna i fortsättningen, Lund har en del studenter..
Numera bor jag i Malmö så jag kommer nog tyvärr inte åka till Lund för att kolla på min nästa mac. Men gärna till MacSupport här, de var oerhört hjälpsamma när jag var där igår!

Det var verkligen glädjande att höra!

Jag hoppas att alla som känner att de har någon kritik (positiv som negativ) att höra av sig till mig så vi kan ge feedback både till er och oss själva.

vänligen
/Peter Esse - Ansvarig MacSupports Malmöbutik.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-19 13:36

Sitter själv här och funderar exakt samma sak! Funderar på att köpa en till ACD och final cut studio (på avbetalning...)

Är det någon som vet hur avbetalningen går till via AppleStore?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-21 09:36

99Bonus i all ra, har inte använt det ännu - handlar sällan via Applestore, men kanske ska börja med lite smågrejer i alla fall - så att 99 får sin del av kakan.Men ang Panic - jag handlar rätt mycket via telefon och MAcforum i GBG alt humac i Stockholm, tycker att bägge är väldigt bra.

Go On, Luleå

Efter att ha försökt göra affärer med Go On Databutiken i Luleå vill jag råda samtliga att ALDRIG göra affärer med dem. Apple Store är mycket smidigare och betydligt mera trevligare.

Ursprungligen av bastuman:

Efter att ha försökt göra affärer med Go On Databutiken i Luleå vill jag råda samtliga att ALDRIG göra affärer med dem. Apple Store är mycket smidigare och betydligt mera trevligare.

Du skulle gått till grafit på andra sidan gatan istellet.
Väldigt bra/kunnig personal, det märktes att dom verkligen gick in för att hjälpa mig med mina dumma problem jag hade när jag switchade till mac tidigare i år (köpte iMac 20" c2d).

1
Bevaka tråden