Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har vad för IP?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-14 15:29

Hej,
Jag har en massa prylar kopplade till min router. IP telefon, TV Dekoder, andra datorer osv. Nu är det ju så att varje gång jag startat om routern så får vissa av aparaterna en ny IP adress tilldelad (om man inte låst den).

Så nu undrar jag om man på ett smart sätt kan se vad som är inkopplat vial LAN och vilket IP nummer det har?

(Hittar inte min IP telefon)

Ursprungligen av Matsaki:

Hej,
Jag har en massa prylar kopplade till min router. IP telefon, TV Dekoder, andra datorer osv. Nu är det ju så att varje gång jag startat om routern så får vissa av aparaterna en ny IP adress tilldelad (om man inte låst den).

Så nu undrar jag om man på ett smart sätt kan se vad som är inkopplat vial LAN och vilket IP nummer det har?

(Hittar inte min IP telefon)

Med vissa IP telefoner kan du konfigurera med webbläsaren. Iså fall kan du skriva in en fast ip nummer till IPtelefonen. Då får telefonen alltid samma IP nummer varje gång du startar om routern. Övriga prylar kan du också köra fast.

Själv kör jag enbart fasta IP nummer. Mina gäster får dock ansluta sig till DHCP. Den lösningen fungerar fint för mig.

Du kan skriva in ping xxx.xxx.xxx.255, så får du fram apparater som är anslutna till det subnät som du pingar till. Annars kan du kolla i DHCP listan i din router och se vilka nummer som har delats ut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-14 15:55

Tackar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-14 16:37

Du kan vanligtvis även ställa in i routern att vissa MAC-adresser skall tilldelas specifika IP-adresser.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-14 17:33
Ursprungligen av Matsaki:

Så nu undrar jag om man på ett smart sätt kan se vad som är inkopplat vial LAN och vilket IP nummer det har?

(Hittar inte min IP telefon)

Om du loggar in i din routers webbgränssnitt kan du se vilka prylar som är anslutna och vad de har för IP. Det brukar ligga under en meny som heter något i stil med "attached devices"

1
Bevaka tråden