Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Entourage spökar - alla gamla mail borta

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-11-08 08:37

När jag som vanligt öppnade Entourage på morgonen fanns bara ett mail i inboxen. Alla mina tusentals skickade och hämtade mail (jajaja, jag borde rensa) är borta, alla mina inställningar, regelverk och konton är puts väck.

Mailet från Microsoft Mac-gruppen var ställt till alla nya Microsoft-användare. Alltså verkar programmet ha återgått till nån sorts installationsläge. WHY? (För att min gamla trotjänare känner på sig att hon ska bytas ut mot en MacBook om ett par veckor? På ren trots alltså?

Hur räddar jag den här situationen? Jag vågar inte tänka på vilka viktiga mail jag kommer att sakna... Är det något virus i omlopp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 08:47

Hej Manna,

3 saker du behöver kolla först

- Har du döpt om din hemma mapp i findern för att den skulle få ett trevligare namn

- Har du mer än 10 Gb ledigt på Hårddisken

- Har du nyligen lagt till en ny användare

Dessa 3 saker är vanliga saker som orsakar detta

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-11-08 09:00

Hej Tangen,

Du, nu när jag tänker efter. Igår var "plötsligt" Dokument-mappen i Finderfönstret (i menyn till vänster alltså) ersatt med en Microsoft-dokumentmapp med undermappen för användardata. Hur det kom sig vet jag inte, både datorn och jag är ganska trötta och slitna just nu.

Jag minns inte hur jag åtgärdade det där, jag var bara glad över att ha lyckats återställa så att Dokumentmappen blev synlig och undermapparna åtkomliga.

Jag ser att alla tidigare attachments finns kvar. Frågan är bara varför programmet inte hittar den gamla inställningen.

Nej, jag har inte mer än 10 Gb ledigt. Det här är en relativt gammal häck. Och jag har inte lagt till någon ny användare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 09:07

Hur stor är mappen användardata?

Senast redigerat 2007-05-26 13:26
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-11-08 09:09

Oh. Usch. Hjälp. 1,08 Gb. :">

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 09:46

Då är alla grejer kvar, eller jag är ganska övertygad om det...

ska fippla lite - återkommer

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-11-08 09:53

Tack snälla, jag återkommer också. Ska gagga med hantverkarna här en stund. Det är mycket nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 10:03

Någon som har en uppenbar lösning?

/Tangen

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-11-08 10:19

Kanske jag är en lösning på spåren?

På hårddisken finns två Dokumentmappar. En fet med allt junk jag samlat på mig; bilder, textdokument, rubbet. Och så finns en Dokuemntmapp med undermappen Microsoft användardata. Denna undermapp är bara 764 Kb.

I den förstnämnda Dokumentmappen däremot ligger den fullproppade Microsoft användardata-mappen på 1 Gb. Är det där skon klämmer? Är det bara att "lyfta upp" denna högre upp i hierarkin så att den ersätter 764kb-mappen, eller skiter det sig totalt då?

Jag fattar inte hur det kan ha strulat till sig så här. Så väck i skallen är jag inte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 10:54

Kopiera bägge mapparna till skrivbordet, avsluta entourage, och ersätt Microsoftanvändar data på det sätt du beskriver, då kan du i alla fall backa om det knasar.
Starta Entourage igen - då "ska" det funka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 11:40

? - nu går jag på lunch

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-11-08 12:09

Puh! Ordningen återställd. Dagen är räddad. Nära-döden-upplevelsen klingar av. Tack för stödet Tangen. Ersatte den tomma användardatamappen med den fullproppade, verkar funka.

Jag tror ändå att min gamla dator har ett finger med i spelet. Hon är ledsen nu när hon fått för sig att ättestupan närmar sig, efter så många år i trogen tjänst. Snart kommer en vit liten "tipsivips" att ta hennes plats. Men hon ska få en stjärna i himlen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 13:13
Ursprungligen av Manna:

Puh! Ordningen återställd. Dagen är räddad. Nära-döden-upplevelsen klingar av. Tack för stödet Tangen. Ersatte den tomma användardatamappen med den fullproppade, verkar funka.

Jag tror ändå att min gamla dator har ett finger med i spelet. Hon är ledsen nu när hon fått för sig att ättestupan närmar sig, efter så många år i trogen tjänst. Snart kommer en vit liten "tipsivips" att ta hennes plats. Men hon ska få en stjärna i himlen.

Det är viktigt att inte glömma bort processionen och hyllningen till det gamla när man skaffar nytt.

Skönt att det löste sig.

/Tangen

1
Bevaka tråden