Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport med 3Com och Lucent tech?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, sitter här med en utrustning som jag endast har fått låna. En accesspunkt som 3Com har tillverkat och sen ett trådlöst nätverkskort av Lucent technologies.

Accesspunkten sätts i min router och den verkar tycka att det är ok för att den blinkar som en fyr längst upp och det lyser i routern. MEN inte vill nätverkskortet hitta den som en basstation, och eftersom jag är ny på airport nätverk så undrar jag hur jag konfigurerar så att kortet kommunicerar med accesspunkten.

Och allt hade ju underlättat om man kunde göra detta i OS X, men inte kan man det, det fanns två kort listade på Apples hemsida som INTE funkar under OS X, ett av dem var så klart det som jag skall få att funka.

Jag har lite svårt att konifigurera accesspunkten också eftersom det bara finns programvara för PC med, och det finns det ju extremt många i mitt hus.....

HUR skall man göra för att detta skall funka?Några ideér någon?

Ok - vi tar det från början :

Trådlösa nät heter inte Airport. Apple vill gärna att vi ska tro det, men den standard som bland annat Apples trådlösa nätverksprodukter använder sig av, produkter som bygger på hårdvara från Lucent, heter IEEE 802.11b. Numera kallas den populärt WiFi.

Det finns ett antal anledningar till varför det inte fungerar :

1. Kortet fungerar inte med OS X. De kort som jag känner till som fungerar med OS X är bland annat Lucents Orinoco, men det beror mest på att det är exakt samma kort som Apple säljer under namnet Airport. Andra tillverkares kort som fungerar är grejjer från Buffalo Technology.

2. Accesspunkten (eller basstationen som du kallar den) är inställd på en kanal som kortet inte är inställt på. Om drivrutinerna för OS X stödjer det så ska den automagiskt klura ut vilken kanal basstationen pratar på men det är inte alltid säkert att det fungerar.

3. Accesspunkten har en krypteringsnyckel inlagd som du måste lägga in i varje klient för att du ska kunna koppla upp mot den.

4. Accesspunkten har en spärrlista där bara tillåtna MAC-adresser (den åtta tecken långa sträng som identifierar varje nätverkskort. Kallas även hårdvaruadress) får koppla upp sig.

Du måste med andra ord konfigurera accesspunkten, eller åtminstone koppla upp dig mot den på ett eller annat sätt för att se vilka inställningar som gäller. Kanske har accesspunkten även ett webbgränssnitt du kan försöka koppla upp dig mot med en vanlig webbläsare, eller kanske till och med via telnet. Har du riktig tur finns det kanske någon hemmahackad programvara till MacOS för att konfigurera accesspunkten.

[ 12 Juni 2002, 11:08: Meddelandet ändrat av: Joacim Melin ]

1
Bevaka tråden