Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Repor och defekter i TiBook-skärm

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu i snart tre månader drivit fallet med min defekta TiBook-skärm mot Apple utan resultat.

Skärmen har en lång rep-rand i höjd med kanten som går nedanför tangentborde, samt två stora "fläckar" där själva LCD-panelen inne i skärmen är skadade.

Detta har orsakats av att skärmen lätt trycks mot denna kant när datorn är ihopfälld.

Apple vill inte reparera detta på garanti, eftersom de anser att det är mitt fel att gummidistanserna i nedre hörnen på datorn trillat av och skärmen därmed inte hålls på tillräckligt avstånd från tangentbordet när datorn är stängd.

Till det intressanta hör dock att medan jag (eftersom jag inte kunde få garantireparation) väntade på besked från mitt försäkringsbolag (som såklart också vägrar ersätta mig eftersom de anser att jag använt datorn i mitt förvärvsarbete) fick jag låna en annan TiBook av Apple och nu har även denna fått samma defekter, trots att gummidistanserna på denna dator sitter kvar.

Apple vill att jag ska betala det fullständigt löjeväckande priset av 15.000 kr (sic!) för att få skärmen utbytt. Plus en avgift på nästan 3.000 kr för kostnadsförslag från reparationsavgift - en tjänst jag aldrig ens begärt.

Är det någon annan som har drabbats av denna typ av defekter i skärmen som orsakas av att den skaver mot tangentbordet/kanten nedanför tangentbordet och vad har i så fall Apple givit er för besked?

MVH
Karl Wiechel

  • Oregistrerad
  • 2002-05-28 10:26

På min iBook och min kompis TiBook blir det märken av tangenterna på skärmen. Det är inte bra, men märkena är smuts som går att gnugga bort försiktigt.

Man kan köpa speciella tunna dukar att lägga på tangentbordet när man slår ihop datorn så slipper man smutsen från tangentbordet på skärmen. Eller göra en egen förstås.

Japp, men i detta fall är det alltså även frågor om skador inne i skärmen...

Om du inte hanterat datorn vårdslöst så låter det jävligt dåligt av Apple att inte ta sitt ansvar.

Vill de inte göra något åt det, gå direkt till Apples VD i Sverige och gnäll. Att förklara sitt case direkt för högsta hönset på ett vänligt och intelligent sätt gör susen oftare än man kan tro.

Det är lite störande att Apple inte kunnat fixa konstruktionen av sina bärbara så att risken för skador på skärmen elimineras helt. Även min iBook, 600 combo, får märken efter tangenterna. Men det är ju som sagt smuts och kan torkas av försiktigt med en ren, mjuk och lätt fuktad bommulsduk. Jag har för övrigt just tillverkat ett skyddande mellanlägg av en bit gamla långkalsonger....

1
Bevaka tråden