Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bekämpa HIV/AIDS - köp en iPod

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-15 12:39

Klart snygg färg! Kanske blir tvungen att köpa en bara för det.

Jag köpte en igår på 5th Avenue. Mycket fin!

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag köpte en igår på 5th Avenue. Mycket fin!

Är den eloxerad eller "bara" målad?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 18:24

jag vill ha en blå en, det känns mera rätt just nu

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-10-15 19:01
Ursprungligen av reze:

jag vill ha en blå en, det känns mera rätt just nu

Känns blå mer rätt ? ?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 19:02
Ursprungligen av basic:

Känns blå mer rätt ? ?

hur kan du fråga så?:)

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-10-15 19:04

Haha ja kan du inte föklara vidare varför blått e mer rätt ?

Ursprungligen av basic:

Haha ja kan du inte föklara vidare varför blått e mer rätt ?

*host* Ny regering *host* :rolleyes:

Ursprungligen av Kristofer:

*host* Ny regering *host* :rolleyes:

Men eftersom det ändå mest verkar vara tomtar i regeringen så passar väl rött lika bra?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-22 22:22
Ursprungligen av Kristofer:

*host* Ny regering *host* :rolleyes:

men jag vill ju inte att delar av min ipod ska avgå dom första dagarna

Jag förundras bara över att det i princip aldrig är någon som skriver något positivt!

Alltså bli glad någongång för tusan... Skit i vad de kunde ha givit mer istället för $10. Det är ALLTID bättre att ge $10 än $0.

Eller gör bättre själv! Folk på detta forum är tillräcklig vuxna, utbildade, kloka etc för att förstår att Apple kunde ja skänkt ännu mer...

hahah LOL.... Den var bra...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-10-15 23:35

HAHA ja så var det kanske

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 09:40

Steve Jobs gör alltså en Bill Gates. Intressant.

Häftig färg. Hade nano fungerat med kamera-adaptern så skulle jag köpa en.

Det är förvisso ett bra initiativ Apple hoppat på, men man bör sätta in det i ett större sammanhang också.

RED-kampanjen går, enligt deras hemsida, till bromsmediciner för AIDS-sjuka, vilket är utmärkt.

Men samtidigt går nu utvecklingen åt andrahållet, orsakat av framför allt regeringen i RED-företagens hemland, USA. Sedan Bush kom till makten har han styrt om biståndet till HIV/AIDS-bekämpning radikalt. Man villkorar biståndet och sätter upp regler för hur AIDS-bekämpningen skall bedrivas.

Eftersom den fundamentalistiska kristna rörelsen (motsvarande Livets Ord i Sverige och andra galningar) genom Bush-administrationen har ett mycket stort inflytande på den amerikanska politiken villkorar nu USA sitt AIDS-bistånd genom att t.ex. kräva av mottagarlandet att de inte ska dela ut kondomer som ett medel i AIDS-bekämpningen. (Eftersom det är synd, och varje spilld spermie är ett liv och man ska minsann inte pippa för nöjes skull, för då blir gud vresig och ja, ni vet hur det låter....)

Istället kräver USA av mottagarländerna att man skall predika avhållsamhet. Detta är en starkt bidragande orsak till att AIDS-bekämpningen i flera Afrikanska länder, som t.ex. Uganda, är rent kontraproduktiv. I dessa länder går utvecklingen åt helt fel håll och AIDS sprider sig istället för att minska.

Vad har detta med iPod att göra? Jo, det är vesäntligt att titta på vad RED-kampanjen gör med de insamlade medlen. Eftersom det är en amerikansk kampanj är det viktigt att ta reda på hur själva AIDS-bekämpningen går till. Om RED-kampanjen ägnas sig åt fundamentalistisk avhållsamhetspolitik eller om de seriöst bekämpar AIDS med de metoder som är effektiva och som t.ex. gjort Sverige mycket framgångsrikt i bekämpningen av AIDS i Sverige.

Jag har inte själv granskat RED-kampanjen ingående, men det bör lltid göras innan man väljer om man ska ha en blå, grön eller röd iPod.

Jens

Ursprungligen av jensohlsson:

Eftersom det är en amerikansk kampanj är det viktigt att ta reda på hur själva AIDS-bekämpningen går till.

Den är väl internationell, men om du måste sätta en landsettikett på den så är den väl snarast engelsk?

Bobby Shriver är ordförande och Bono är talesman.
Organisationen Global Found är en FN organisation.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-10-19 21:39
Ursprungligen av jensohlsson:

Det är förvisso ett bra initiativ Apple hoppat på, men man bör sätta in det i ett större sammanhang också.

RED-kampanjen går, enligt deras hemsida, till bromsmediciner för AIDS-sjuka, vilket är utmärkt.

Men samtidigt går nu utvecklingen åt andrahållet, orsakat av framför allt regeringen i RED-företagens hemland, USA. Sedan Bush kom till makten har han styrt om biståndet till HIV/AIDS-bekämpning radikalt. Man villkorar biståndet och sätter upp regler för hur AIDS-bekämpningen skall bedrivas.

Eftersom den fundamentalistiska kristna rörelsen (motsvarande Livets Ord i Sverige och andra galningar) genom Bush-administrationen har ett mycket stort inflytande på den amerikanska politiken villkorar nu USA sitt AIDS-bistånd genom att t.ex. kräva av mottagarlandet att de inte ska dela ut kondomer som ett medel i AIDS-bekämpningen. (Eftersom det är synd, och varje spilld spermie är ett liv och man ska minsann inte pippa för nöjes skull, för då blir gud vresig och ja, ni vet hur det låter....)

Istället kräver USA av mottagarländerna att man skall predika avhållsamhet. Detta är en starkt bidragande orsak till att AIDS-bekämpningen i flera Afrikanska länder, som t.ex. Uganda, är rent kontraproduktiv. I dessa länder går utvecklingen åt helt fel håll och AIDS sprider sig istället för att minska.

Vad har detta med iPod att göra? Jo, det är vesäntligt att titta på vad RED-kampanjen gör med de insamlade medlen. Eftersom det är en amerikansk kampanj är det viktigt att ta reda på hur själva AIDS-bekämpningen går till. Om RED-kampanjen ägnas sig åt fundamentalistisk avhållsamhetspolitik eller om de seriöst bekämpar AIDS med de metoder som är effektiva och som t.ex. gjort Sverige mycket framgångsrikt i bekämpningen av AIDS i Sverige.

Jag har inte själv granskat RED-kampanjen ingående, men det bör lltid göras innan man väljer om man ska ha en blå, grön eller röd iPod.

Jens

Ja precis.

Sedan kan man börja titta på vilka personer det är som styr företagen som dragit igång PRODUCT (RED) - kampanjen, och i vilka aids-medicin-producerande företag de också sitter/suttit med i ledning i. Därefter känns det naturligt att gå vidare och granska vilka företag som Global Found köper sin medicin ifrån... någon som är förvånad?

Ja, det var en rad olika företag. Men Apple är amerikanskt i alla fall.

Min poäng var bara att det finns bra AIDS-bekämpning och så finns det sk. AIDS-bekämpning som inte alls är bra,utan som istället gör att FLER drabbas av AIDS. Och då är det ju inte så kul om det är det man lagt sina iPod-pengar på.

Men huruvida RED-kampanjen är bra eller dålig vill jag inte uttala mig om, för det vet jag inte. Ville bara peka på att det kan vara bra att ta reda på det.

Jens

Länge leve konsumentmakt!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-10-24 15:00

Beställde på söndagskvällen. Idag (tisdag) plingar det på dörren och det glada budet kommer med den lilla lådan. Jävlar vad snygg den är! Jag beställde även Nike +kittet och ett armband så jag är riktigt imponerad av leveransservicen.

OT Lite poäng till 99bonussystemet är ju heller inte illa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-25 23:07

Beställde en idag
Hoppas på snabb leverans..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-26 11:08

Beställde min med gravyr "sent"... tisdagskväll (ca:22:30), kom idag torsdag! Snabbaste lev som jag någonsin fått ifrån apple, å andra sidan är det första gången som det jag beställer redan finns på lager i Europa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-27 17:07

Fick min levererad idag. Väldigt snabb leverans.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-10-28 11:29

Jens, det är malaria- och tuberkulosbekämpning också. Jag håller definitivt med dig angående att gräva djupare är ytan. Jag tycker fortfarande att det är ett steg i rätt riktning.

(mitt första inlägg - schysst sida!)

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-11-03 11:23

Nu finns den röda i en 8Gb version för 2.495kr.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-03 11:45

Ja, såg det också!

Väldigt najs, Apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-03 17:11

Jag gillar den röda färgen. Hoppas att nästa version av iPod nano har mer djupa färger. Som den sista iMac G3. En iPod Nano i mörkgrön, mums!

Senast redigerat 2006-11-03 21:15

Apple tjänar ca $100 på varje 4GB nano.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-27 11:00

Hej, jag har dagens i-landsproblem:
jag planerar att köpa denna röda nano, men jag står inför ett dilemma, som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med.
Tror ni att den kommer att försvinna ur sortimentet när nya produkter lanseras i januari?
det är ju ändå en specialutgåva...
(Och ja, jag tänker lite krasst att om jag köper en 4 gb nu, kanske jag kunde fått en 8 gb för samma pris om den inte försvinner ur sortimentet.)

Hea

Bevaka tråden