Tips på bra digital systemkamera

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill börja fota lite smått och letar efter en bra och billig kamera som kan fota i RAW.

Kan inte så mycket om sånt här och undrar om det är nåt man ska tänka på vid inköp?
Har tittat lite på 350D och D50. Är de nåt bra?

K100D från Pentax. Är den nåt bra då? Kom igen nu folk!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-26 14:10

Jag har en D50, eftersom den har fin byggkvalitet och bra sensor. Inte lika lågt brus som Canon, men betydligt bättre på andra punkter. Lagt pengarna som jag sparade på att köpa en D50 på fina objektiv, främst med fast brännvidd och låga bländartal samt en extern blixt! (SB-600). Mycket nöjd!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-26 14:13

En notis är att kit-objektiven som följer mer är dåliga. Om man jämför med ett riktigt objektiv. Blev mörkrädd när jag jämförde med mitt Micro-NIKKOR 55mm 2.8. Ganska stor skillnad, så att säga. Jag hade köpt en kamera bulk, utan objektiv, och sedan lagt till ett i efterhand. Gärna ett med CPU, speciellt om du skall ta kort på natten med extern TTL-blixt.

Vad ska man ha för objektiv då? Är objektiven standardiserade i "tillkopplingen"...?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-27 00:59

För varje tillverkade, ja. Nikon har haft samma kontakt i jag vet inte hur många år. Mitt äldsta objektiv är 35 år gammalt. Även 3:e partstillverkare gör objektiv som passar olika märken, t.ex. Sigma, Zeiss, osv...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-27 01:00

Vad man skall ha? Efter behov.. Jag har ett proträtt, makro och tele samt ett zoom. Föredrar fast bränvidd eftersom det ger SJUKT mycket bättre bild för samma pengar. Läs lite böcker om avancerad fotografering (finns på biblioteket) så förstår du varför.

Tycker att Pentax K100D är klart värd en titt. Specifikationerna motsvarar ungefär Nikon D50, men K100D är bättre rent handhavandemässigt samt har inbyggd bildstabilisering vilket är ett STORT plus. Eftersom det är Pentax ska kitoptiken vara riktigt bra. Har aldrig varit något D50-fan trots att jag egentligen gillar Nikon, tycker den är nästan lika plastig och knölig att använda som 350D faktiskt.

Går man upp ett steg i pris finns annars Sony A100. Mycket potent kamera med dammborttagning, bildstabilisering och en minutiöst genomtänkt ergonomi. Har man tur är kitoptiken dessutom otroligt bra, men kvaliteten varierar. Nackdelen/fördelen är att den har samma 10 MP-sensor som "alla andra", men den är ganska brusig. Till skillnad från Nikon har Sony valt att inte smeta ut bilden lika kraftigt för att dölja det. Kan man vänta ett tag kommer Pentax K10D att hamna i samma prisklass; den har ungefär samma specar som A100 (inkl bildstabilisering) men är regntätad.

1
Bevaka tråden