Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mp3 spelare syns inte i 10.4.7

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-09-11 13:51

Har nyligen instalerat 10.4.7 på datorn och nu visar sig inte döttrarnas mp3-spelare längre varken på skrivbordet eller i iTunes.
Det är väl nån inställning i brandväggen men vilken?:confused:

Testat starta om spelarna medans de är anslutna till datorn? Så måste jag göra med t.ex. min mobil för att den ska dyka upp som bärbart minne.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-09-11 14:52

Funkar inte, går inte att stänga av utan att "mata ut". Men det går inte att "mata ut" något som inte syns på skrivbordet.

Jag menar starta om som i stänga av på powerknappen och sen slå på igen. Alt. ha spelaren avslagen, plugga in den och sen slå på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-11 21:34

Lägg inte ned tid på att gräva i brandväggens inställningar. Där är du helt fel ute. Vad är det för märke på MP3-spelaren?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 22:05

Antar att det är en Ipod (Lite osäker om andra spelare syns i itunes).

I så fall går du in under ipod inställningar och "visa ipod på skrivbordet".

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-09-12 07:56

Den ena är en SanSun. den andra är en Logik.
Sen har vi en tredje i familjen, en Advent(!), men den uppför sig som en iPod och visar sig snällt i skivlistan.
Vad som får mig att misstänka brandväggen är att det även var problem med den enkla digitalkameran som ungarna har, en Kodak D300.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-09-12 08:00

Ska bara lägga till till förra posten:
Problemet är att de inte visar sig varken på skrivbordet som de gjorde förut eller i skivlistan.

när jag kopplar in min nano i min ibook kommer den varken upp på skrivbordet eller i itunes länge. men det får inte kopplas från visas i skärmen. i ipod inställningar står det att ingen ipod är ansluten..

Brandväggar har inget som helst att göra med perifialprodukter som du kopplar direkt till datorn. Brandväggen kontrollerar trafik på nätverkskortet. Inget annat.

Testa zappa PRAMen. Det rensar ett litet minne som håller koll på all perifialutrustning som varit kopplad till datorn bland annat. Sök på forumet så hittar du hur man gör för att zappa.

EDIT: Ähh, ser att vissa skrivit fel om hur man gör, så följ detta: Håll in commando+alt+p+r DIREKT efter en omstart. Datorn kommer starta om sig själv flera ggr så länge du håller ned den kombinationen. Låt startljudet plonga till minst 3 ggr innan du släpper upp knapparna.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Testa zappa PRAMen. Det rensar ett litet minne som håller koll på all perifialutrustning som varit kopplad till datorn bland annat. Sök på forumet så hittar du hur man gör för att zappa.

EDIT: Ähh, ser att vissa skrivit fel om hur man gör, så följ detta: Håll in commando+alt+p+r DIREKT efter en omstart. Datorn kommer starta om sig själv flera ggr så länge du håller ned den kombinationen. Låt startljudet plonga till minst 3 ggr innan du släpper upp knapparna.

jag provade att återställa PRAMen men det blev ingen skillnad.. kan inte lägga in låtar längre, inte ta bort för den delen. krångel krångel..

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-09-15 08:14

Det var ju intressant att inte ens en Nano funkar. Då är det inte så att Apple slängt ut alla andra än Appleprodukter. Jag har både zappat och zippat. Kört Onyx. Men det märkliga är ju att mp3 spelarna syns i systeminfo! Jag kan till och med flytta omkring den mellan portarna och den dyker upp på rätt ställe men inte på skrivbordet eller i iTunes.
Påminner om när 7.5.3 kom. Då slutade bara skrivaren fungera. Slet som en vilde för att få igång den. Gick bara inte förrän 7.5.5 kom. Så fort jag installerat brakade skrivaren igång och skrev ut allt som jag försökt med förrut.
Fattar inte att Apple tar såna rövare och släpper halvfärdiga operativsystem samtidigt som det krigar för fullt för att ta över musikbranschen.

Om de syns i systeminfo, finns det då en möjlighet att du kan använda dig av Disk Utility och köra en manuell mounting? Förutsätter dock att de syns i Disk Utility. D.U finns i Utilities-mappen under Program.

jag har vid vissa tillfällen varit tvungen att göra så för både externa diskar och min iPod.

Prova att skapa ett nytt användarkonto och se om det funkar bättre där. Om så är fallet bör det vara en inställningsfråga (möjligen korrupta filer någonstans). Vet inte om det är så troligt, men då det inte löst sig ännu så är det värt att testa.

Jag uppdaterade te iTunes 7 och nu syns den och så.. men iTunes hänger sig när man försöker lägga in låtar...

1
Bevaka tråden