Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon mer än min Macbook som stänger av sig?

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 16:24
Ursprungligen av Mac17:

Lämnade in min MacBook idag på Lan-master. Återstår och se hur länge det dröjer innan man får tillbaka den..

Dom ringde i fredags och då var den redan klar, så det gick snabbt och bra.

Min var in på service idag och heatsink byttes. Den har gått i fem timmar än så länge utan att den stängts av. Har även blivit av med att fläkten "tokvarvar" vid barnsligt låga temperaturer i och med dagens service.

MacRent Service provider har nu dessa delar på lager för att kunna byta direkt på kunders maskiner utan lång väntetid.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 12:50

lämnade in min dator i måndags får se när den kommer tillbaka, de sa att det skulle ta två veckor men man vet aldrig. de skulle iaf byta ut logickortet och heatsinken får hoppas att allt blir bra i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 20:15

Fick tillbaka min idag efter heatsink fix.
Problemen startade förut efter att jag installerar SMC 1.0 för att få ver 1.4f10.
Enligt Apple så är det ju inte mjukvaran som ställer till det utan hårdvaran, och ska inte ha något med uppdateringen å göra.
Så varför är det så nu när jag fått tillbaka min dator och att SMC ver är 1.4f8 och software update säger att SMC 1.0 finns.

Vågar man installera.. eller blir det en två veckors service trip igen då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-17 11:59

Fick tillbaks min MacBook igår efter 3 veckor på service för random shutdowns. När jag kommer hem märker jag att klåparna lyckats deformera CD-sloten. Hela överdelen är nedtryckt, och det går inte att stoppa in skivor!
Bara att lämna in igen...

Kom just tillbaks från MacRent på Birger Jarlsgatan här i Sthlm med en kompis och hans Macbook med avstängningsproblemet. De fixade det snabbt och sa att det är många från andra städer som brukar posta ner sina Macbooks till dem. Testa där om ni sitter på ett måndags-ex av Macbooken.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-19 23:19

Är det någon som vet om RSS problemet är fixat i produktionen...väntar på att min macbook ska komma hem...för första gången alltså. Tror ni att allt är bra nu...inga barnsjukdomar mer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-20 12:53

Nu ringde de från Lan -Master och sa att min dator va fixad! Förvånande snabbt!

Hoppas nu att detta löser problemen med shutdowns. Är det någon som har haft fortsatta problem även efter service?

//F

  • Oregistrerad
  • 2006-10-20 13:03

fick tillbaka min idag efter 1vecka och ett par dagars reparation och hitills så har den funkat perfekt. de sa att de skulle byta logickortet och heatsinken men de har bara bytt heatsinken och jag är nöjd iaf.

Fick mitt heatsink pryl utbytt på InLife, har funkat problemfritt sen dess! Tog nästan 3 veckor för dom att görat. Det mest irreterande från början var att teknikern "visste" enligt egen utsago att det var logikkortet... Jag "visste" efter att ha läst lite här och där att det inte alls var så säkert att det var logikkortet så jag frågade om han var säker, då sa han något i stil med att dom gjorde massa tester och visste att det var problemet... Blev sur men sa inget utan sa bara att jag inte kan avvara den för tillfället i flera veckor.

Efter att ha väntat några veckor för att se om apple hittade problemet kunde jag knappt andvända datorn utan att den stängde av sig så jag lämnade in den. Då sa dom fortfarande att det var logikkortet... Efter en vecka gick jag tillbaks och frågade hur det gick, ja då sa han att dom precis hade fått veta att det var ett ett annat fel (psss).

Efter det har ända problemet varit att dom som brukligt värkar det som säga att datorn apsolut är klar senast onsdag kanske tisdag om tur... Sen får man vänta några dagar till.

Varför kan inte vissa teckniker sluta snacka med oss konsumenter som om vi vore helt blåsta?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-20 16:51

Det är ingen som sitter på bilder med "innan" och "efter" så man ser modden som räddar macbooken

Tekniker tycker inte att konsumter är helt blåsta men de kan inte stå och gissa utan vill alltid få en chans att via en diagnostisering få veta vad som är fel, ibland visar det sig att felet är ett helt annat än det som kunden tror. Dumt att laga fel sak så att säga. Ofta har kunder väldigt bråttom med sina reparationer (klart att alla vill ha sin dator tillbaka asap) Jag tycker dock att det är bra att servicecentret tar sig tid att kolla HELA datorn när den ändå är inne för service. Trist om man ska behöva återvända några veckor för att laga ett fel som man ändå kunnat upptäcka med rätt diagnostisering.
Vad det anbekommer RSS så är det i regel så att det är en sk heatsink som byts, ibland behövs dock hela logikortet bytas.

Vad jag främst är kritisk till är att en tekniker kan stå och vara så säker på att den vet vad som är fel när det är helt uppenbart (genom att läsa lite här och där) att ingen riktigt är så säker. Det är vad jag främst menar med "snacka med oss som att vi är helt blåsta".

Det är ju rätt, ingen kan ju veta på förhand. För drygt två månader sedan "visste" en tysk tekniker vad som var felet bakom RSS, det visade sig sedan att han hade nästan rätt, (en hel del MacBookägare fick således sina logikkort utbytta i onödan). Nu vet man att det i nio fall av tio räcker med att byta en sk heatsink... Det innebär att arbetet tar mindre tid och att AppleServiceCentrat kan leverera reservdelar på direkten (läs ha på lager eftersom en heatsink är avsevärt mkt billigare än ett logikkort). Jag tror att det viktigaste fasen i ett reparationsärende är första samtalet med den som äger datorn, att man försöker ta reda på vad som är felet, när uppstår det et c så att teknikern får en ärlig chans att försöka återskapa problemet. Inget är dock självklart och det verkar som att hur man än vänder så är rumpan bak. Alla är olika och det är svårt att tillfredsställa alla (switchare som genius). Det får bli till att gilla läget...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-28 12:02

Detta kanske kan hjälpa er som har problem med att MacBooken stänger av sig själv,
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=695379&tstart=0 Det
är dock på engelska.

Bevaka tråden