Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple .mac borde kopiera Google Blogger

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kommit att mer och mer gilla Googles små fiffiga program/lösningar.

Bortsett från sökmotorn och Google Earth har jag kommit att verkligen använda Blogger och alla smarta ställen man kan blogga ifrån.

Just vad det gäller bloggdelen av iWeb har Apple mycket kvar att göra. Jag skulle vilja att Apple hejdlöst snodde idéer av Google (eller att Google utvecklade mer tjänster för mac).

Att blogga ska vara snabbt och enkelt. Annars blir det inte gjort. Det är det inte med iWeb men det är det med Blogger.

- Jag kan skicka bilder från min mobil (K800i) till Blogger direkt efter jag tagit bilden.
- Jag kan från jobbdatorn skicka bilder jag har i Piccasa direkt till bloggen utan att behöva starta nåt mer program. Bara att välja en bild och sen skicka den till bloggen. Samtidigt får man möjligheten att skriva en text och så bara ladda upp allt till bloggen. Så himla smidigt. Med iPhoto kan jag skicka en bild till bloggen men då måste jag gå omvägen via iWeb vilket är både segt och tidsödande.
- Från Google toolbar för IE i Windows kan jag genom en knapptryckning skicka intressanta länkar direkt till Blogger utan att behöva starta nåt extra program.
- Google har en widget för Mac OS från vilken jag ursnabbt kan publicera små korta inlägg utan att starta nåt extra program. Det finns ingen widget för iWeb utan jag måste starta hela programmet för att skriva något. Och det är för krångligt så det blir inte gjort.
- Med Blogger kan jag redigera och publicera bloggen från vilken dator som helst via en webläsare. En blogg från iWeb kan bara ändras från iWeb.

Eftersom Blogger är så smidigt och enkelt har jag helt slutat använda använda iWeb och helt gått över till Blogger. Och för första gången nånsin har jag hållt en sida på webben frekvent uppdaterad eftersom det är så ruggigt smidigt.

Men jag saknar ändå iWeb lite för ibland vill man piffa upp sidan lite mer än vad som går med Blogger. Drömmen vore iWeb med möjlighet att snabb-blogga från en widget eller via webben. Sen laddas ändringarna ner till datorn varje gång man startar programmet.

Ingen mer som önskar nåt liknande?

Nu är jag inte så insatt i Blogger, men kan man inte redigera den HTML och CSS som bygger upp sidan? I så fall så kan du ju göra samma saker där som i iWeb.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-22 22:27

Nån som vet en plugin som gör att man kan skicka bild från iPhoto till Blogger?

Nej men det finns en plugin för att ladda upp bilder till Picasa Webalbums. Sen kan man integrera albumet i Blogger. Enkelt och smidigt.

http://picasa.google.com/web/mac_tools.html

Låter grymt bra. Saknar mycket av det där med "hemmalösning" baserad på Expression Engine. Ska kolla lite närmare på det.

Flyttar tråden till Blogforumet på 99webb!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-18 12:05

Jag förstår vad Rickard är ute efter, men iWeb är inte gjort för att blogga med. Visst, funktionen finns där men det känns mest som en kompromiss. Det går inte att jämföra med en webbaserad bloggtjänst som Blogger. iWeb är till för att göra enkla webbsidor som ser bra ut på ett snabbt och lätt sätt. Inget mer.

Tyvärr man inte köra det på .Mac, men mitt tips om man vill ha en blogg som man hostar och sköter själv är att installera Wordpress på en server som har php och MySql. Då kan man blogga och ladda upp bilder från valfri internetuppkopplad dator med en webbläsare.

Men sen kan jag också tycka att det borde ingå en blogg i .Mac för den som vill. Förslagsvis på blog.mac.com/username.

Det är just uppdatering när man inte är vid sin egen dator jag saknar som mest med .mac/iWeb. iWeb är fullt tillräckligt för mig men det är så osmidigt att blogga ifrån.

Ta förra året när jag var i Indien i jobbet, då hade jag konto hos Blogger där jag kunde dela med mig av vad jag var med om där. Hela familjen kunde läsa och kommentera och allt var hur smidigt som helst.

Om man iaf kunde uppdatera bloggen i iWeb via mail (det kan man med Blogger) som man kan lägga till bilder till .mac gallery via mail vore det jättesmutt. Sen synkas det till iWeb som bilder synkas till iPhoto. Man vill ju inte bara blogga hemma framför sin dator utan saker kan ju dyka upp närsomhelst.

Eller som Hugin säger en webbaserad blog på .mac.

1
Bevaka tråden