Häva köp, öppet köp, returrätt?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-15 00:24

Hej!
Kan jag häva köpet av en MacBook och iPod inom 14 dagar från leveransdagen? Båda produkterna är uppackade och har används det lilla man hinner på de få dagar från leveransen som var 11/8. Vad säger lagen om ångerrätt/öppet köp/returrätt/you name it?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-15 00:35

Konsumentköplagen hittar du här.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-15 00:43

Så här står det, för den som inte orkar leta själv:

----------------------------------------

Rätt att häva köpet

13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för honom.
Har köparen förelagt säljaren en bestämd tilläggstid för varans avlämnande och är den inte oskäligt kort, får köparen även häva köpet om varan inte avlämnas inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får köparen häva köpet endast om säljaren meddelar att han inte kommer att fullgöra köpet inom denna tid.
Har köparen utan att förelägga säljaren någon tilläggstid krävt fullgörelse av köpet, får köparen häva köpet om varan inte avlämnas inom en skälig tid efter det att kravet framställdes.
Avser köpet en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt för köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan säljaren inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen häva köpet endast om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

Rätt till skadestånd

14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror dröjsmålet på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.

Meddelande om hävning och skadestånd

15 § Har varan avlämnats för sent, får köparen inte häva köpet eller kräva skadestånd på grund av dröjsmålet, om han inte inom skälig tid efter det att han fick kännedom om avlämnandet meddelar säljaren att han häver köpet eller vill kräva skadestånd. Om köparen häver köpet, behöver han dock inte lämna särskilt meddelande om att han dessutom vill kräva skadestånd.
Meddelande om hävning eller skadestånd kan, i fall som avses i 1 § andra stycket, i stället lämnas till näringsidkaren.

----------------------------------------

Det finns förstås mer information. Här till exempel. Googla!

• Oregistrerad
  • 2006-08-15 00:47

Okej, tack. Läste igenom och det som verkar väsentligt är:

Citat:

Som huvudregel gäller att du endast kan häva köpet eller
kräva omleverans om du kan lämna tillbaka varan väsentli-
gen oförändrad eller oförminskad.härifrån om meddelandet har avsänts på ett ändamålsenligt
sätt (till exempel per post, telegram, telex eller telefax).

Frågan blir då: hur fungerar det i praktiken? Räknas en dator som _inte_ har några fysiska skador som "väsentligen oförändrad"?

Om jag skickar tillbaka, var ska jag skicka paketerna? Tillbaka dit de kom från (Holland) eller till AppleStore Sverige?

Edit: Det där om 14 dagars ångerrätt stämmer, det kan man utläsa bl.a. här. Har man däremot köpt från Holland gäller 7 arbetsdagars ångerrätt. Men visst köpte jag datorn från ett svenskt bolag, AppleStore finns väl registrerat i Sverige? Då spelar det väl ingen roll varifrån den i själva verket skickats? Och det ska även skicka tillbakas till AppleStore Sverige?

Senast redigerat 2006-08-15 01:31
  • Oregistrerad
  • 2006-08-15 17:09

Varför så mycket krångel?
Ring 0200-81 03 86 eller 020-1209971

Denna info finns på AppleStore

Citat:

7. Ångerrätt

7.1 Du har rätt att lämna tillbaka Produkter du köpt hos oss och få tillbaka erlagd köpeskilling förutsatt att du kontaktar oss inom 14 dagar efter det att Produkten levererades till dig. Du har emellertid inte rätt att återlämna och få tillbaka pengarna för Programvara som levererades till dig i obruten förpackning om du har brutit förseglingen.

7.2 För att lämna tillbaka en Produkt skall du kontakta oss på vårt avgiftsfria telefonnummer (020 120 9971) Vardagar 09.00 - 18.00 så att vi kan avtala om återlämnandet. Därefter skickar vi ett Returmedgivande. Denna handling innehåller uppgifter om telefonnummer till en fraktfirma som du skall kontakta för att avtala om avhämtningen av de Produkter du vill lämna tillbaka. Produkterna måste lämnas tillbaka genom den fraktfirma och till den adress som anges på Returmedgivandet. Produkterna skall returneras i sina originalförpackningar.

7.3 Vi återbetalar erlagd köpeskilling men debiterar en avgift för fraktkostnaderna (beloppet motsvarar den fraktkostnad du debiterades i samband med leveransen av Produkterna).

Ursprungligen av qnx:

Okej, tack. Läste igenom och det som verkar väsentligt är:
Frågan blir då: hur fungerar det i praktiken? Räknas en dator som _inte_ har några fysiska skador som "väsentligen oförändrad"?

Om jag skickar tillbaka, var ska jag skicka paketerna? Tillbaka dit de kom från (Holland) eller till AppleStore Sverige?

Edit: Det där om 14 dagars ångerrätt stämmer, det kan man utläsa bl.a. här. Har man däremot köpt från Holland gäller 7 arbetsdagars ångerrätt. Men visst köpte jag datorn från ett svenskt bolag, AppleStore finns väl registrerat i Sverige? Då spelar det väl ingen roll varifrån den i själva verket skickats? Och det ska även skicka tillbakas till AppleStore Sverige?

• Oregistrerad
  • 2006-08-15 17:27

Tack, vet inte hur jag kunde glöma att kolla på AppleStore först!
De nämner inget om att datorn/iPoden måste vara obrutna vad jag ser, men vill bara försäkra mig om att nån annan tolkar det som jag.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-16 07:00

Läs en lämpligare lag istället. 9§ och framåt borde kunna vara till din hjälp. AppleStore's egna villkor ser ut att vara konforma på den här punkten.

• Oregistrerad
  • 2006-08-16 10:01

Tack! Följande paragraf verkar besvara min fråga:

Citat:

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten.

Varan är knappast förstörd, men kan inte heller ses som oförändrat, då den packats upp och använts under en kort tidsperiod. Men för mig verkar det som att mitt problem faller under "åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den" (dvs. varan). Stämmer min tolkning?

Hej
Jag tror att det bästa är att ringa Apple och fråga. Du är säkert inte den förste som får det här problemet och Apple har garanterat en lagenlig policy för fall som dessa.

Juridik är en svårt konst att bemästa och skulle du få problem så kan du då ta kontakt med konsumentverket. Är man inte insatt i konsumentjuridik är det väldigt svårt att surfa runt på nätet, hoppas att man träffar på rätt lag och sedna hoppas på att ens lagtolkning är korrekt. Tyvärr, för det hade ju varit bra om det var så.

MItt tips är att ringa apple direkt och höra vad de säger.
Det är säkert inga problem. De löser säkert flera fall av den här typen per dag och har garanterat inarbetade rutiner för återlämnande av varor.

/Martin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-16 18:36
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Hej
Jag tror att det bästa är att ringa Apple och fråga. Du är säkert inte den förste som får det här problemet och Apple har garanterat en lagenlig policy för fall som dessa.

Juridik är en svårt konst att bemästa och skulle du få problem så kan du då ta kontakt med konsumentverket. Är man inte insatt i konsumentjuridik är det väldigt svårt att surfa runt på nätet, hoppas att man träffar på rätt lag och sedna hoppas på att ens lagtolkning är korrekt. Tyvärr, för det hade ju varit bra om det var så.

MItt tips är att ringa apple direkt och höra vad de säger.
Det är säkert inga problem. De löser säkert flera fall av den här typen per dag och har garanterat inarbetade rutiner för återlämnande av varor.

/Martin

Ja, jag fattar inte heller varför du inte bara ringer upp Apple och frågar. Det verkar enklast.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-16 15:21

Ring inte konsumentverket, ring hellre din kommunala konsumentvägledare om du behöver råd och hjälp i enskilda ärenden. Ett förslag till tolkning av väsentligen oförändrat skick lämnar prop. 2004/05:13 s. 139. Om du inte har gjort mer än att packat upp och provkört datorn verkar det som att du befinner dig inom gränserna och får utöva ångerrätten. Förhoppningsvis delar Apple den tolkningen.

• Oregistrerad
  • 2006-08-16 19:32

Ska göra det när jag funderat färdigt. Tack för all hjälp med att hitta bland alla paragrafer!

/Jacob

• Oregistrerad
  • 2006-09-03 14:40

Jag fick en felaktig iMac 20"..

Jag lämnade tillbaks den, och gjorde en orderbeställning på en ny. Den nya förväntas anlända til mig på Torsdag. Nu är det bara en sak jag undrar över. Skulle det vara så att Apple på 5 dagar efter (på tisdagen) i Paris skulle presentera en uppgraderad version av iMac 20" så skulle jag känna mig lite snuvad. Då måste det väl vara min fulla rätt att byta till en sån istället?

• Oregistrerad
  • 2006-09-03 14:43

14 dagar har du på dig (enligt svenska lagar) att häva köpet.

• Oregistrerad
  • 2006-09-03 15:42

Ok! Tack!

Då behöver jag inte vara orolig. Vore trist att köpa en dator för 17 000kr och få en gammal version.

Tycker gott Apple kunde säga till sånt ett bra tag i förväg. I slutändan drabbar bara deras jobbiga hemlighetsmakeri kunden..

• Oregistrerad
  • 2006-09-03 19:00

Kom bara ihåg att ringa Apple Store och säga det så fort du bestämt dig för att häva köpet (om det nu skulle komma en uppdatering den 12te). Det kan ju finnas en risk att det tar lite tid att ordna sånt, även om de lär ha en policy för det.

Ursprungligen av qnx:

Kom bara ihåg att ringa Apple Store och säga det så fort du bestämt dig för att häva köpet (om det nu skulle komma en uppdatering den 12te). Det kan ju finnas en risk att det tar lite tid att ordna sånt, även om de lär ha en policy för det.

Deras handläggningstid är inte med i de 14 dagarna. Om du kontaktar dem inom de 14 dagarna har du rätt att returnera datorn. Om det sen tar dem 1 eller 10 dagar att få tummen ur och ordna returen är inte relevant.

• Oregistrerad
  • 2006-09-03 20:16

Vad ligger frakt kostnaden på ifall man skulle vilja bruka Öppet Köp hos Apple Store som Ola Hansen ger.

Så ifall man köper en dator så är det alltså fraktavgift ifall det skulle komma en ny modell och man vill byta med hjälp av Öppet Köp?

//Adam

Eftersom Applestore skickar mycket av grejorna gratis betyder väl detta:

Citat:

7.3 Vi återbetalar erlagd köpeskilling men debiterar en avgift för fraktkostnaderna (beloppet motsvarar den fraktkostnad du debiterades i samband med leveransen av Produkterna).

att returerna är gratis.

• Oregistrerad
  • 2006-09-03 20:56

Men innebär inte det bara alltså att du ska räkna med denna summa, alltså inte retur=frakt eller?

//Adam

Om man handlar på Applestore och inte får fri frakt är frakten enbart 69kr.

Alltså, skulle du åka på returfrakt är det 69kr. Knappt värt att höja ögonbrynen åt.

• Oregistrerad
  • 2006-09-03 21:42

Självklart inte vid den summan trodde att den låg uppåt 5-600 kr.

//Adam

• Oregistrerad
  • 2006-09-04 23:34

En ny utbytt dator borde väl generera nya 14 dagars öppet köp eller? Jag menar.. Det är ju ett nytt serienummer och ett nytt ordernummer!

1
Bevaka tråden