Vad händer om firman lägger ner?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-08-10 13:18

Jag ska nog beställa mig en Mac (Macbook eller Macbook Pro, kan inte bestämma mig, är tveksam till att MacBook räcker, (kanske kanske kommer spela spel någon gång i framtiden ju, då räcker ju förmodligen inte grafikkortet till, utan då är det Pro som gäller med 128Mb) och att skärmen kanske är för liten på Macbooken).

Tänkte beställa genom min farfars företag, då jag ibland hjälper honom i företaget med fakturor och dylikt. Han börjar bli gammal, vad händer med garantier och service om företaget läggs ner? Datorn kommer ju skickas till företaget... Gäller ändå garanti och sånt för datorn, via mig?

Har noll koll.

Är rädd att få ett måndagsexemplar, då många, många klagar på Macbook/Macbook Pro.
Hoppas någon kan "svaret på denna eviga gåta"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 13:50

Om företaget läggs ner (likvideras) säljs alla tillgångar och överskottet betalas ut till ägarna. Datorn måste då alltså säljas och frågan är om garantin även gäller den som köpt datorn i andra hand (du). Det är ofta så att garantin bara gäller den ursprungliga köparen. Känner någon till hur det ligger till hos Apple?

Reklamationsrätten enligt lag borde i alla fall inte kunna åberopas mot Apple av den nya ägaren utan ska istället åberopas mot den tidigare ägaren eftersom den i det fallet är säljare.

• Medlem
  • 2006-08-10 14:02

Aj då!

Då får jag nog köpa privat istället då, (synd, hade ju sparat en del pengar på att slippa momsen)
Tack för hjälpen!

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-10 14:10

Om garantin fortfarande gäller så gäller den även för en ev. ny ägare. Skriv kvitton bara och håll reda på originalpapprena. Se även till att rega datorn hos Apple.

Men tänk på att när du köper som företagare så kan du inte komma dragandes med konsumentköplagen sen. Den gäller inte företag-företag, endast för företag-konsument.

1
Bevaka tråden