Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Apple släppa någon ny iSight?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-01 17:59

Vad har hänt med Isight-kameran ?

Kommer apple släppa någon ny. Den verkar inte finns på Apple Store längre.

Apple har inte bemödat sig att göra den RoHS-compliant så den säljs inte här längre. Med tanke på att det är ett amerikanskt företag är det väl inte så konstigt iofs.

http://en.wikipedia.org/wiki/RoHS

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-01 18:19

Men... är inte kameran borta från hela EU? Isåfall är det ju en stor marknad de går miste om ifall de inte gör en ny.

Har du tur kan du finna den hos någon återförsäljare som tex Macoteket

  • Oregistrerad
  • 2006-08-06 14:58

Ja. En ganska stor marknad. Framförallt eftersom det typ inte finns några kameror till mac i överhuvudtaget (Nä, jag vill inte ha en iMac).

Den gamla kameran är ju också.. gammal (Om man jämför med den som sitter i iMac MacBook). Sämre upplösning etc. etc.

Apple lär nog inte lansera någon ny just nu, vilket är lite synd.

Kan de inte bara sätta in iMac-kameran i det gamla höljet, eller vad är det som måste innehålla farliga ämnen i den separata kameran när den integrerade inte gör det?

Ursprungligen av cable_guy6:

Kan de inte bara sätta in iMac-kameran i det gamla höljet, eller vad är det som måste innehålla farliga ämnen i den separata kameran när den integrerade inte gör det?

Det kan vara vad som helst i kameran som innehåller farliga ämnen. En skruv, nåt i kabeln t ex. En skruv räcker. Vi har hållt på med detta på jobbet och farliga ämnen finns på betydligt fler ställen än jag kunnat föreställa mig...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 16:33

jo precis,

Jag tror inte CCD chippet är farligt. Det är förmodligen något annat. Kan vara färgen som dom använt exempelvis. Hur som helst borde det vara busenkelt för dom att byta ut det farliga materialet mot något icke farligt motsvarande.

Finns det inget sätt att fixa Cam för Mac för tillfället?

Jag tror att vi kommer få se kameror i nästa generations skärmar från Apple. De verkar verkligen gilla att använda kameror i iChat osv, och nu när kameran är så liten så kan de med lätthet lägga in den i skärmen.

Mina argument:

  • Det går hand i hand med Apples designfilosofi med att göra arbetsytan renare. En sak mindre som ligger och skräpar, och en sladd mindre.

  • Man diversifierar sig från andra skrämtillverkare och ökar argumenten för att kunder ska köpa just deras skärm. Det kan dessutom motivera ett lite högre pris vilket ger viktiga pengar. Design kostar pengar och jag tror många applekunder kan tänka sig att betala extra för att slippa en extern webkamera.

  • Man ökar webkameratätheten hos Appleanvändarna, vilket gör att man kan fortsätta lägga ner en massa tid på div. keynotes på att visa skumma saker man kan göra med sin webkamera. Jag ser framför mig att iChat i 10.6 får panoramavy & 3D-vy i iChat för de som har fler än en skärm.

  • Man får en produkt mindre i sortementet. Vilket ger ett problem mindre.

Ursprungligen av thefinger:

Finns det inget sätt att fixa Cam för Mac för tillfället?

Logitech har en MacOSX-drivrutin för sin QuickCam Pro 4000, men kameran verkar ha utgått ur sortimentet. Annars en hyfsad kamera, då min sambos dotter har det till sin PC. I annat fall kolla på Ecamm:s hemsida som erbjuder ett program iChatUSBCam som gör det möjligt att använda tredjepartskameror med extra drivrutiner. Det finns en lista på kameror som stöds på http://www.ecamm.com/mac/ichatusbcam/configs.html.

Är det någon som har goda erfarenheter av iChatUSBCam och tredjepartskamera, hör gärna av er. Tips på bra webbkameror mottages gärna. Går i funderingar på att skaffa en. ISight känns förlegad.

1
Bevaka tråden