Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple i filmer

Tråden skapades och har fått 297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2006-07-24 19:57

I Jurassic Park (1993) kan man se några macar.

Har för mig att de drev hela Jurassic Park på en Quadra 700, som de dessutom påstod sig köra Unix på, var det inte så?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-24 20:07

Adam och några i produktionsteamet i Mythbusters använder bärbara macar.
I Extreme Home Makeover ser man macar.
I bägge dessa fall brukar äpplet täckas över...

Har de inte macar i CSI New York också? Vill minnas det i varje fall, men det var ett tag sedan jag såg något avsnitt...

Ursprungligen av GuitarFreak:

Har de inte macar i CSI New York också? Vill minnas det i varje fall, men det var ett tag sedan jag såg något avsnitt...

Jo, i C.S.I. N.Y. så har de Macar. Och PCs...
Jag vill minnas att de har flera iMac G5, och ledaren Mac (hehe) Taylor har en Apple Cinema Display.
Har jag för mig.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-07-24 22:28

Babas Bilar var SKANDAL i alla fall!

Final Destination 3

  • Oregistrerad
  • 2006-07-24 23:51

Finns det inte redan en tråd om det här? Eller följde den med offtopic i graven?

Ursprungligen av Doktor G:

Finns det inte redan en tråd om det här? Eller följde den med offtopic i graven?

Jag vet inte om det var den här du tänkte på, men här är en http://www.99mac.se/allt-om-mac/85438-vanligt-med-mac-i-reklamfilmer.html (det är jag som startae den)

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-07-25 19:41
Ursprungligen av ztaafen:

Jag vet inte om det var den här du tänkte på, men här är en http://www.99mac.se/allt-om-mac/85438-vanligt-med-mac-i-reklamfilmer.html (det är jag som startae den)

Nej det fanns en äldre tråd i ett forum som kallades livsstil, som senare blev offtopic.

Ursprungligen av Onken:

Nej det fanns en äldre tråd i ett forum som kallades livsstil, som senare blev offtopic.

Okej, det var före min tid.

En roligare lek är väl att räkna upp filmer som McDonald's och Coca Cola INTE är med i?
Produktplacering är ett märklligt ting.

(sorry, jag var tvungen, jag verkar ju vara den enda PK-nissen här, hehe)

En Apple II Plus har ett ganska viktigt uppdrag i serien Lost.
Men smygreklam tror jag inte att det är.

  • Medlem
  • 2006-07-25 16:02

OT: Annars tycker jag det var så gulligt när filmer försökte gestalta "cyberrymden" på nittitalet. Som t ex i Gräsklipparmannen eller Johnny Mnemonic. Det kanske var en bild av hur främmande dom här nya datorerna var för äldre människor. Eller det här internet, som man hört talas om.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-25 22:59

I filmen Constantine ser man ett duktigt användande av Mac i en scen. Kvinnan kör Quicktime player för att spela upp ett klipp, plus att man ser docken längst ner. Vi var och såg den på bio, och när man såg Macen puttade jag lite på frun. Hon förstod direkt vad jag menade och suckade.

Jag har letat efter den där tråden på vad det nu blev 50 sidor eller så där vi tipsade om alla Mac som förekommer i filmer, tv-serier och reklamfilmer. Där nämndes tex Dark Angel, Indepence Day och förstås en massa massa mera. Men trots idoga försök att söka, så finns den inte kvar här.

Ursprungligen av Taz_1999:

Jag har letat efter den där tråden på vad det nu blev 50 sidor eller så där vi tipsade om alla Mac som förekommer i filmer, tv-serier och reklamfilmer. Där nämndes tex Dark Angel, Indepence Day och förstås en massa massa mera. Men trots idoga försök att söka, så finns den inte kvar här.

Tråden fanns på offtopic men försvann i och med nedläggningen:tveksam:

Ursprungligen av EricBradley:

Tråden fanns på offtopic men försvann i och med nedläggningen

Hittade den här.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-01 11:06
Ursprungligen av Merovech:

Haha, skön länk där
Jag lider av det syndromet.. Jag ropar alltid "En mac" när jag ser en typ
Jag tror att polarna och flickvännen är färdiga att vrida huvudet av mig snart

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-01 15:50
Ursprungligen av widde:

Haha, skön länk där
Jag lider av det syndromet.. Jag ropar alltid "En mac" när jag ser en typ
Jag tror att polarna och flickvännen är färdiga att vrida huvudet av mig snart

My family hates me for that...

I "Tillbaka till framtiden 2" (1989) går Marty förbi ett skyltfönster för antika saker. Året är då 2015 och det står en Circa "antique computer" där.

Ursprungligen av martin_stenmark:

I "Tillbaka till framtiden 2" (1989) går Marty förbi ett skyltfönster för antika saker. Året är då 2015 och det står en Circa "antique computer" där.

Hm, jag tror att ordet "circa" är att det helt enkelt betyder att det är en antik dator från ca 1984.. fast jag kan ha fel.

Ursprungligen av martin_stenmark:

I "Tillbaka till framtiden 2" (1989) går Marty förbi ett skyltfönster för antika saker. Året är då 2015 och det står en Circa "antique computer" där.

En Precis likadan bruk står hemma i Jerry Seinfelds lägenhet.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-27 01:00

min exsvåger spelade Baba...
det görs för många svenska långfilmer...

Circa = Ungefär

I filmen Taxi3 (Fransk komedi av Luc Besson) använde en kinesisk spion något som ser ut som ett skärmkalibreringsverktyg för att bryta sig in i polisens datasystem. Självklart är det totalt omöjligt att bryta sig in i systemet genom att sätta fast något på skärmens yta men skärmen i sig är en Cinema Display.

Mac har förekommit i hembyggnadsprogrammet Extreme Makeover Home Edition då de som får sitt hem ombyggt ska titta på videosnutten från Ty.

Simpsons: Här finns det många referenser men en av de mest kända är nog när en av de bråkiga större grabbarna (kommer inte ihåg namnet) på sin Newton antecknar : Beat up Martin och Newton'ens taskiga textigenkänning översätter det till Eat up Martha vilket troligen också kan vara en dubbel referens till Martha Stewart.

Senast redigerat 2006-07-30 14:45

Adam och Jamie i Mythbusters har en Powerbook för surfning och filmvining i programmet.

Antingen är Apple bra på produktplacering eller så gillar filmskapare bara de snygga datorerna. För mycket macar är det i filmer numera.

Såg på Simpsons idag där Bart och Millhouse kollar på lättklädd webshow från Flanders två inneboende tjejer. De hade Mac OS, men det såg ut som OS9.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-31 20:08
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Såg på Simpsons idag där Bart och Millhouse kollar på lättklädd webshow från Flanders två inneboende tjejer. De hade Mac OS, men det såg ut som OS9.

Ja, såg det också, på simpsons använder de alltid Mac när det visar något på datorer, som när homer gör sin egen hemsida, men det e alltid OS 9 eller tidigare.

Men det roligaste är i Family Guy när Stewie leker med sin Mac.

http://youtube.com/watch?v=BZ-b6RfYVGI&search=stewie%20mac

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-25 14:52
Ursprungligen av iigloo:

Ja, såg det också, på simpsons använder de alltid Mac när det visar något på datorer, som när homer gör sin egen hemsida, men det e alltid OS 9 eller tidigare.

Men det roligaste är i Family Guy när Stewie leker med sin Mac.

http://youtube.com/watch?v=BZ-b6RfYVGI&search=stewie%20mac

Åh vilka avsnitt är det?
Vilken säsong och vilket avsnitt? Vore guld om ni kunde få fram det

Förövrigt så ser jag Macar i precis varenda program nuförtiden nästan och även i reklamer m.m.

Hur utbrett är egentligen Macar i hemmen och företagen nuförtiden? De verkar ju onekligen vara på frammarsch i hemmen iallafall. (Läs Macbooks otroliga försäljningsframgångar)

OT:

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Antingen är Apple bra på produktplacering eller så gillar filmskapare bara de snygga datorerna. För mycket macar är det i filmer numera.

Såg på Simpsons idag där Bart och Millhouse kollar på lättklädd webshow från Flanders två inneboende tjejer. De hade Mac OS, men det såg ut som OS9.

Jag tror det beror på att OS 9 är lättare att illustrera .. samma sak som att iPod är lätt att illustrera när man vill vissa en teknad mp3 spelare .. alla vet ju hur iPod ser ut och vad den är ..

Stewie's iPod Commercial (Family Guy) är ganska skön också ...
http://movies.watchmactv.com/movies/ipod/stewiesipod_h264_desktop.mov

Bevaka tråden