Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ubuntu 6.06 - Creative X-Fi bara att glömma? :(

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bakgrund: Jag har precis hjälpt en kompis att installera Ubuntu 6.06. På Win XP surfade han, såg på film och serier, laddade ner via BitTorrent-protokollet och använde MSN (och Google Talk). På hans dåligt presterande Win XP (två år utan en ominstallation) använde han VLC, Azureus, Firefox och tillhörande extensions. --> Ubuntu kändes som ett självklart val: Det gör allt det han gör nu, gratis, på ett vackert sätt och till och med med samma program som han är van med.

Jobbigt läge: Han har för några dagar sedan köpt just ett Creative X-Fi Platinum av mig. Jag behövde det inte, majoriteten av tiden framför datorn ser han på film och han har dessutom ett par utmärkta hörlurar. Att sälja det till kompispris kändes som en självklarhet.

Det här gör mig orolig: Ljudkort som fungerar till ALSA (ljudhanteraren i Linux) och därmed Ubuntu, från Creative: Deprimerande lista. Knäckande uttalande från Creative.

Jag är helt ny i GNU/Linux-världen och i stort sett också i UNIX (även om hemmappar, usr, filsystemet, volymer osv. går igen i OS X, som jag använt i drygt två år). De program han använder hittade vi enkelt med Lägg till/Ta bort Program under Program i toppmenyn. --> Det är också det enda sättet jag vet hur man installerar saker i Ubuntu.

Kan han ens använda sitt X-Fi i Ubuntu? Jag hoppas verkligen det, han är helnöjd med kortet och jag vill inte känna att jag "lurade på honom" ett operativsystem som inte fungerar med hans dator - framförallt ljudkortet.

--> Jag skulle verkligen bli jätteglad om någon kunde förklara för mig om, och i så fall hur, man får X-Fi att fungera i Ubuntu! Är ganska orolig... Kommer det fungera överhuvudtaget? All hjälp är guld värd - varken jag eller han vill ge upp Ubuntu.

Den andra, som jag ser det, enda utvägen är att gå tillbaks till det han hade förut: Windows XP, hopkoket från året efter det senaste millenieskiftet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-19 11:10

Ett av dom största programen med att köra något annat än Windows, är drivrutinsbiten. Apple kämpar på, och lyckas licensera en hel del. Opensourcebranchen har det svårare. Ibland får dom kod, ibland manualer, och i värsta fall, måste man reverse-engingera. Lyckas man ej med detta, står man utan.

Du kan ju testa med OSS, men fungerar inte ALSA brukar det bli knepigt.

Ursprungligen av desh:

Ett av dom största programen med att köra något annat än Windows, är drivrutinsbiten. Apple kämpar på, och lyckas licensera en hel del. Opensourcebranchen har det svårare. Ibland får dom kod, ibland manualer, och i värsta fall, måste man reverse-engingera. Lyckas man ej med detta, står man utan.

Du kan ju testa med OSS, men fungerar inte ALSA brukar det bli knepigt.

Ja, håller med. Tack för svaret. Jo, Apple gör ett bra jobb. Och open source-/free software-världen blir lågt prioriterad om inte ignorerade. Förståeligt men tråkigt... Jaja. Det får bli XP för vännen.

Och jag för egen del kan nog bara drömma om att lyckas hitta drivrutiner till en Shuttle N25P med inbyggt ljud på moderkortet, liksom gigabit-LAN, FireWire och USB 2.0... Att ersätta Windows XP for good på PC:n med Ubuntu hade inte varit fel, minst sagt.

Ursprungligen av disposable:

Och jag för egen del kan nog bara drömma om att lyckas hitta drivrutiner till en Shuttle N25P med inbyggt ljud på moderkortet, liksom gigabit-LAN, FireWire och USB 2.0... Att ersätta Windows XP for good på PC:n med Ubuntu hade inte varit fel, minst sagt.

det är väl ett nforce4-bräde, så de flesta av de där pryttlarna borde funka rakt av?

Ursprungligen av gabriela:

det är väl ett nforce4-bräde, så de flesta av de där pryttlarna borde funka rakt av?

Tack, där sa du nåt. Ja, det har du rätt i. Men nätverkskortet är från en annan tillverkare, och ljudet är det VIA som står för om jag inte misstar mig helt... Ja, det blir ett heltidsprojekt, vet helt enkelt inte om det är värt det.

--------

Installerar nog en (laglig) Windows Vista Beta Tvåa istället - och kollar om något positivt har hänt på den mörka sidan istället. (Jag vill tro det, Windows är något man får dras med - och inget vore bättre än ett Windows som faktiskt är trevligt att jobba i).

GNU/Linux innebär fortfarande för mycket osynliga hinder, som helt enkelt gör en mer besviken än glad. (För mig, påstår inte att så är fallet för alla.)

Jag blir långsam framför en Mac, jämfört med PC - jag tenderar att läsa mer om Mac och installera och leka med program istället för att jobba. Men Mac OS X Tiger med tillhörande vit (eller ja, svart eller metall) hårdvara är fortfarande den trevligaste kombinationen. Det är min ödmjuka åsikt i alla fall.

1
Bevaka tråden