Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var lägger sig information om shareware-program?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, som topic: Var lägger sig egentligen informationen angående ett program att man t.ex. använt det i över 30 dagar och därmed måste köpa det?

Även om man (med Spotlight) letar reda på och tar bort .app, .plists och Application Support-mappar (och allt annat som kan tänkas tillhöra programmet) är ju uppenbarligen inte all information om att programmet existerat på datorn borta:
--> Installerar man en nyare version flera månader efteråt, känner ju ändå programmet av att det funnits och använts förr.

Var finns den här informationen? Varför jag undrar är inte för att jag har nåt 30-dagarsprogram som jag är redo att manuellt ta bort och ominstallera varje månad. Det skulle jag se som ett hån (Har bara den senaste veckan köpt två shareware-program, NewsFire och Mellel).

Varför jag undrar är helt enkelt av nyfikenhet - var gömmer OS X och utvecklare dessa filer? Framförallt skulle det vara kul, då jag går in för att ha i första hand en dator med bra program: Apples inkluderade, GPL-, FSF- eller Open Source-mjukvara och framförallt lagliga versioner.

--> Jag kan erkänna att jag varit syndig vad gäller ett känt bildmanipulationsprogram. Det är kastat, alla filer jag hittat som verkar associerade till Fotobutik CS är slängda och ja: Det skulle vara kul att få en andra chans, att kunna sopa bort alla spåren från min (faktiskt) enda utanför-lagen-utflykt vad gäller program på min (relativt nya) MacBook.

Viktigt: Om ovanstående bryter mot någon regel så behöver jag såklart inte få något svar på den programspecifika frågan - men var filerna göms skulle vara intressant, ur en rent kunskapssynvinkel.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-19 00:57

Ta bort allt med AppZapper.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-19 10:06
Ursprungligen av Konrad:

Ta bort allt med AppZapper.

Testat detta med Photoshop CS2s trial - det tar inte bort vad det nu är som håller reda på trial-tiden.

Nu har jag löst det med ritprogram på annat sätt, men det vore ändå intressant att veta var sånt här lagras.

Ursprungligen av Konrad:

Ta bort allt med AppZapper.

Tack, men jag betalar inte pengar för ett program som tar bort "allt skräp" från program jag avinstallerar. Dessutom räcker ju .plist, Application Support-mappen och själva programmet alldeles utmärkt att slänga - det slöar ju inte direkt ner OS X (som de flesta borde ha märkt som använt en Mac under regular basis).

Dessutom var det inte ett svar på min fråga, snarare en lösning (som ju inte ens verkar göra sitt jobb, enligt malesca). Malesca, jag håller med - det vore intressant att veta. Med "löste på annat sätt" - hur menar du då? Total borttagning eller förlängning av giltighetstiden?

(Om det handlar om total borttagning är jag klart intresserad att höra hur du gjorde )

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-19 12:10
Ursprungligen av disposable:

Malesca, jag håller med - det vore intressant att veta. Med "löste på annat sätt" - hur menar du då? Total borttagning eller förlängning av giltighetstiden?

(Om det handlar om total borttagning är jag klart intresserad att höra hur du gjorde )

Jag vet inget sätt att förlänga eller återställa giltighetstiden, så jag drog in något annat program.

Diskussionen tangerar det tillåtna, så tänk er noga för vad ni skriver.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Diskussionen tangerar det tillåtna, så tänk er noga för vad ni skriver.

Nej, det gör den inte. Förklarade klart och tydligt att förlängning av trettiodagarsperioder alternativt återställning av dagräknare i sharewareprogram och dylikt INTE var något jag var intresserad av.

Jag gillar Mac OS X och jag gillar att gräva på djupet i de saker jag tycker om. Om Spotlight hittar allt på datorn - hur kan datorn ändå minnas vad som varit installerat? Det är en intressant fråga. Och ännu obesvarad(?). Jag tycker det är en sak man bör ha rätt att veta - framförallt kommer det påverka mina beslut när det handlar om att installera och prova på nya program.

Om jag skulle veta att en massa osynliga filer sparas på min MacBook för varje program jag installerat, oavsett om jag tagit bort "alla filer", skulle mitt VersionTracker-besökande minska drastiskt. Den saken är klar. "Ni" tolkar jag som att du även syftar på mig - var tangerar jag det tillåtna tycker du?

Självklart har man rätt att ställa allmäna frågor av den typ du gjorde.

Erfarenheten visar dock att den efterföljande diskussionen lätt spårar ur. För att undvika att så sker riktar jag en allmän uppmaning till alla som deltar i diskussionen att tänka sig för innan man gör sitt inlägg.

Det är alltså en service till dig för att tråden ska kunna hållas öppen och on-topic.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Självklart har man rätt att ställa allmäna frågor av den typ du gjorde.

Erfarenheten visar dock att den efterföljande diskussionen lätt spårar ur. För att undvika att så sker riktar jag en allmän uppmaning till alla som deltar i diskussionen att tänka sig för innan man gör sitt inlägg.

Det är alltså en service till dig för att tråden ska kunna hållas öppen och on-topic.

Okej. I de banorna får jag erkänna att jag inte tänkte. Så, ja: tack i så fall

On-topic: Var gömmer OS X den här informationen? Och kan den på något sätt slöa ner operativsystemet, tror ni?

Konrads inlägg och mitt svar drev väl inte direkt tråden framåt... men de handlade trots allt om ämnet... han ifrågasatte frågeställarens motiv, och jag försvarade frågeställarens rätt att ställa frågan...

Så varför är de inläggen borttagna? Och varför görs det ingen notering av moderatorn att inlägg är borttagna? Jag tycker att det bör synas i en tråd att någon har varit inne och "städat" - både NÄR det har skett och VARFÖR.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-19 15:24

Det tycker jag också.

Medhåll.

Inläggen som togs bort innehöll ingen information alls som besvarade frågeställarens önskemål, utan enbart olika moraliska inlägg. Att de har tagits bort som off-topic framgår av kommentaren. Såna synpunkter på modereringen tas med fördel i feedback-forumet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-20 20:55

Problemet med Spotlight är att det inte söker överallt. Det finns ett antal mappar som är undantagna från indexeringen. M.a.o. om ett shareware program lägger sin infofil i en sådan undantagen mapp så hittar du den inte.
Sedan brukar programerare dölja filerna genom att döpa dem till något kryptiskt och orelaterat samt börja filnamnet med en punkt.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-20 23:35
Ursprungligen av Gunnar B:

Problemet med Spotlight är att det inte söker överallt. Det finns ett antal mappar som är undantagna från indexeringen. M.a.o. om ett shareware program lägger sin infofil i en sådan undantagen mapp så hittar du den inte.
Sedan brukar programerare dölja filerna genom att döpa dem till något kryptiskt och orelaterat samt börja filnamnet med en punkt.

Jag använder locate i terminalen för att hitta saker (som systemljuden) som Spotlight inte indexerar. Man skriver t.ex. "locate Basso". Om det är nån nyligen skapad fil kan locate behöva omindexera - se "man locate" för hur man gör detta, har det inte i huvudet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-21 11:58

Annars så fungerar ju "find". (man find)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-21 17:04
Ursprungligen av pcw:

Annars så fungerar ju "find". (man find)

Javisst, under förutsättning att programskaparen döpt filen till något som liknar programnamnet. Har han däremot valt att döpa den till .leytbj.com när programmet heter Putte så ökar svårighetsgraden på problemet:cool:

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-21 17:36
Ursprungligen av Gunnar B:

Javisst, under förutsättning att programskaparen döpt filen till något som liknar programnamnet. Har han däremot valt att döpa den till .leytbj.com när programmet heter Putte så ökar svårighetsgraden på problemet:cool:

Vettigast är väl att köra en sökning på vilka filer som skapats/ändrats kring installationstillfället (och som inte försvinner vid avinstallation). Hur man gör en sån sökning på samtliga filer vet jag inte.

1
Bevaka tråden