Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook eller MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-20 11:47
Ursprungligen av Hermie:

Kan inget om mac men är väldigt sugen på en MacBook Pro (spelar endel spel så det är nog mit val) fast om jag skulle bli hungrig och råka ha ägg med mig skulle jag kunna göra detta om jag bara skaffa en MacBook: http://www.sagags.com/?p=441

om du endast spelar spel skulle jag inte köpa en MBP, köp en Alienware (fula är dom iofs) istället... Eller så kan du ju köpa en MBP och få ett överlägset operativsystem på köpet och så kan du dedikera din Windowsinstallation till endast spel.... Half Life 2 fungerar smärtfritt på min i högsta upplösning....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-20 11:51

och det man inte ska glömma är att många av mina pc-kompisar inte ens kan installera Half-Life 2 för att deras stationära datorer inte pallar.... Då får man lite perspektiv på hur långt fram MBP ligger i grafisk prestanda.....

Ursprungligen av djablo:

och det man inte ska glömma är att många av mina pc-kompisar inte ens kan installera Half-Life 2 för att deras stationära datorer inte pallar.... Då får man lite perspektiv på hur långt fram MBP ligger i grafisk prestanda.....

Jo men så snabba grafikkretsar är inte direkt ovanliga i notebooks från andra företag. Läggar du ner motsvarande pengar på andras maskiner får du också snabba datorer. MBP ligger långt fram men knappast i toppen.

MacBook Pro ! .. rakt av... inget att tänka på .. tro mig ...

har själv en musikstudio ...

är det dock verkligen en bärbar du vill ha ska du satsa på MacBook Pro .. men vänta gärna lite till Core Duo 2 kommer ... vilket är snart ...

dock skulle jag väntat 19 dagar till .. för då kommer med stor säkerhet den nya Mac Pro ... efterföljaren till PowerMac .... då får du en dator med en hastighet som kommer vara ungefär 123 SPECint .... jämfört med med Bärbara 34.5 SPECint ...

tänkt själv hur många Virtuela instrument, trummaskiner, reverb , inserts, eq m.m. du kan köra med en sådan maskin ... den nya Mac Pro kommer vara Apples sanbbaste dator någonsin och många musiker kommer skaffa den ...

desutom finns det många nackdelar att skaffa en bärbar för musikproduktion ... spcielt om du skall spela in grejer ...

du skall ALLTID ha 2 hårdiskar när du jobbar med audio ... där operativsystemet skall ligga på den ena disken och .. enbart LJUD filer skall ligga på den andra disken ...

den nya Mac Pro .. som är efterföljaren till PowerMac kommer vara riktigt JÄVLA kraftig och priset lär inte vara långt ifrån vad en bärbar kostar .. och du får då grymt mkt mer för pengarna ...

som sagt om jag var dig .. verklige nälska att göra musik .. skulle jag vänta 19 dagar och sedan beställa en Mac Pro ....

desutom så tycker jag att du skall ta en titt på TC PowerCore DSP kort Mac .... ett grymt PCI kort som gör att du kan få TC Electronics grymma reverb och andra sjysta Pro Tools TDM plugs till ditt Cubase eller Logic ... bla Access Virus är att rekomendera ...

och safta på med RAM ... viktigt som f*n ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-20 14:42

Föreningen Pro Mac Book Pro håller fett med!

Macbook Pro är inte dubbelt så dyr som Macbook, specar man dom lika (vit Macbook med dvd-brännare och 80GB) är prisskillnaden bara 6300:- (19600:- vs 13300:-). Skillnaden blir ännu mindre med personalköp. Du får också ut någon/några tusenlappar till när/om du säljer den senare.

För pengarna får du en lite tyngre maskin med sämre batteritid men med större skärm, ett bättre grafikkort, bakgrundsbelyst tangentbord och kortplats. Jag skulle personligen satsat på Macbook Pro om inte lång batteridrift är viktigt för dig.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-26 17:07

Jo, det är som sagt en bärbar och inte en ev. Mac pro som är i fokus. Vidare ska jag nog försöka få ut datorn istället för lön från en firma och då hoppas jag att det även blir så att man kan beställa den utan hårddisk och RAM från apple. Köper man det på t.ex. Macoteket får man 160GB HD för 2000 ex moms, och RAM för 1000/GB.

Köper jag den på det här sättet kanske jag kan ta en MBP. Sen är det ju frågan om man vill släpa på 15 tum hela tiden också...

Ursprungligen av JonesH:

...att man kan beställa den utan hårddisk och RAM från apple. Köper man det på t.ex. Macoteket får man 160GB HD för 2000 ex moms, och RAM för 1000/GB.

Det kan man inte. Sen går inte 160GB SATA disk att köpa än (i sverige iaf). 120GB är största. Den 160GB som finns är PATA.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-05 12:41

Ahh, så den som finns på macoteket för montering i PowerBook/MacBook (http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46390&product_id=870163) fungerar egentligen inte i MB/P? Det står inget om seriell eller paralell ATA på deras infosida, jag antog bara att macoteket visste vad de sysslar med

Ursprungligen av JonesH:

Ahh, så den som finns på macoteket för montering i PowerBook/MacBook (http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46390&product_id=870163) fungerar egentligen inte i MB/P? Det står inget om seriell eller paralell ATA på deras infosida, jag antog bara att macoteket visste vad de sysslar med

Jo Macoteket vet (i detta fall) vad de sysslar med.

"2,5" hårddisk 160 GB för montering internt i PowerBook G4. " står det på sidan du länkat till. Den ligger dessutom under gruppen "Powerbook / 2.5"" Sen står det "Seagate Momentus 160GB 2.5" IDE 5400rpm" MacBook nämns inte ens Kan det bli mer tydligt?

För hårddisk till MB/P måste man kolla under "SATA 2.5""

Komplett.se säljer däremot en 160GB SATA som passar till MB/P. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323903

Bevaka tråden