Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteri på iBook

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-07-09 13:07

Tja, har sökt runt som en galning och vet att detta varit uppe flera gånger tidigare, men nu lyckas jag inte hitta till tråden jag tänker på.

Iallafall så har jag problem med batteriet på iBooken. Antingen batteriet eller indikatorn. Laddar jag datorn så laddas den fullt vid 79% (ibland 68% och ibland 83%). Och när jag använder datorn utan sladd varnar den för lågt batteri redan vid 20%, och två minuter senare hoppar den ner och blir 0%.
Skulle jag inte koppla in sladd då så tvärdör den istället för att sätta sig i viloläge.

Jag har testat att göra en PMU restart och det hjälpte inget alls. Men jag har för mig att det fanns något till man kunde testa som jag läst i tidigare trådar, nån som är bättre än mig på att söka som kan hitta eller tipsa på nytt?

Batteriet är snart två år gammalt (iBook G4) så jag förstår att det tappar kraft, men det är grymt störande att datorn stängs av istället för att gå i viloläge så det hade varit skönt att lösa det problemet iallafall.

Finns det förresten inget diagnosverktyg för att kolla hälsan på sitt batteri?

Kalibrera batteriet genom att ladda upp det ett par timmar extra efter att lampan slagit om till grönt. Använd batteriet helt till dess den själv lägger sig i vila så att den inte längre går att starta. Ladda därefter upp batteriet helt igen.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-07-09 13:24

Har försökt testa det, enda problemet är att datorn inte går i vila, den stängs av istället.
Förresten varför ska man låta den ladda några timmar extra? Kan inte minnas att jag läste något om det på apple.com om hur man kalibrerade batteriet.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-07-24 13:17

Ingen?

Troligen håller batteriet på att dö. Det är alltså dags att införskaffa ett nytt.

1
Bevaka tråden