Airpods tar en fjärdedel av marknaden

Apples hörlurar Airpods har blivit en stor succé, och står redan för 26 procent av marknaden för trådlösa lurar.

Efter en försening började Apples trådlösa hörlurar #Airpods att säljas först 13 december förra året, men de små vita lurarna blev en rejäl succé under julhandeln enligt Apples vd Tim Cook.

Nu har analytikerföretaget Slice Intelligence presenterat en rapport som visar att Airpods på kort tid blivit de mest populära trådlösa hörlurarna, och redan står för 26 procent av marknaden. Siffrorna baseras på försäljning över nätet i USA.

Siffror från Slice visar att den största tillverkaren av trådlösa lurar innan Airpods-lanseringen var Beats (som #Apple också äger) med 24,1 procent av marknaden. Därefter kom Bose med 10,5 procent. Efter Airpods-lanseringen har Apple alltså gått från noll till över en fjärdedel av marknaden, följt av Bose med 16,1 procent och Beats med 15,4 procent.

Trådlösa hörlurar beräknas också ha stått för 75 procent av online-försäljningen av hörlurar överlag i december, vilket kan jämföras med 50 procent under december 2015. Lanseringsdagen för Airpods 13 december blev dessutom dagen då det såldes flest hörlurar online under hela 2016, inklusive den stora shoppingdagen Black Friday.

Det ska dock tilläggas att siffrorna samlats ihop av ett begränsat antal konsumenter som deltagit i Slices undersökning. Totalt uppges över 245 000 nätshoppare omfattas, men siffrorna bör därför inte tas som exakta utan som tecken på en generell trend på hörlursmarknaden.

För att vara en mobilmässa har det inte funnits ett överflöd av telefoner att välja mellan, men Andreas har hittat en klar favorit.

Efter att ha missat företagets pressevent har vi istället tagit chansen att klämma på deras nya produkter i Huaweis område på mässan.

En bild på vad som uppges vara Samsungs nya telefon Galaxy S8 har publicerats på Twitter, och tycks bekräfta många av förhandsryktena kring mobilen.

Under årets MWC-mässa visar Lenovo uppdaterade produkter i företagets utbud av bärbara datorer och surfplattor.

Apple kryddar sin musiktjänst med Yotube-fenomen och reality-serier för att utmana Spotify i kampen om kundernas hundralapp, och allt handlar om att locka en av de mest inflytelserika köpgrupperna.

Nästa Iphone kan byta Lightning-anslutningen till förmån för USB Type-C enligt en ny rapport.