Hårdare regler för appbutiker i Kina

I måndags presenterade Kina nya regler kring appbutikers lagring av information. Bland annat kommer de behöva spara användares köphistorik i minst 60 dagar.

Under våren har Kinas president Xi Jinping fört en hård kampanj för att begränsa och kontrollera såväl stats- som privatägda medier i #Kina, rapporterar bland andra Sveriges Radio. Under 1980- och 90-talet var yttrandefriheten relativt stor och censuren skedde ofta retroaktivt, men sedan Xi Jinping kom till makten har övervakningen av internet ökat drastiskt och nu fokuserar staten snarare på förhandscensur.

Ett steg i detta led är de nya lagarna som presenterades på Kinas officiella webbplats för cyberadministration i måndags. Bland annat måste nu appbutiker spara användares köphistorik i minst 60 dagar. De måste också kunna identifiera köparna samt personerna som publicerar nya appar. Butikerna är skyldiga att rapportera förekomst av förbjudet innehåll till staten. I ett försök att bibehålla viss integritet måste användarna först godkänna att företagen lagrar deras personliga information.

Mobila applikationer har ökat drastiskt i takt med den ökade konsumtionen av smarta mobiltelefoner och det här är den hitintills största aktionen för att försöka kontrollera vilka appar som publiceras och laddas ner.

Kinas restriktioner kommer påverka många olika plattformar och företag som erbjuder appar däribland Apples #App Store. Än så länge har inte Apple gett någon kommentar, men tidigare i år stängdes Apples butiker för digital film, musik och böcker plötsligt av kinesiska myndigheter.

Från och med augusti kommer även inhemska söktjänster som Baidu behöva samla in information om sina användare och rapportera förbjudet innehåll till staten.

Det är ännu oklart hur den nya informationen kommer att användas, men som advokaten Sven-Michael Werner med Kina som expertområde påpekar i en artikel hos Bloomberg är ofta Kinas restriktioner så vaga att de kan användas på många olika sätt.

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.