Nintendos mobilspel tidig succé

Nintendos första mobilapp Miitomo har redan 4 miljoner användare cirka två veckor efter internationell lansering.

I mars släppte #Nintendo sin första mobilapp i form av det sociala spelet Miitomo för Android och IOS. Appen är gratis och går ut på att användare umgås med sina vänner genom att svara på olika frågor. Miitomo släpptes först i Japan och kom 31 mars till flera länder internationellt, bland annat USA, Frankrike och Tyskland.

Appen verkar också ha blivit en ordentlig succé, och laddades ned i genomsnitt 370 000 gånger om dagen under förra veckan. Detta enligt data från Survey Monkey, som också beräknar att appen just nu har cirka 4 miljoner användare. Av dessa använder ungefär en miljon appen varje dag.

Nintendos intäkter från köp inuti appen beräknas till 40 000 dollar varje dag, motsvarande ungefär 323 000 kronor. Ungefär 80 procent av intäkterna kommer från IOS-plattformen.

Än så länge finns inte Miitomo tillgänglig i Sverige, och landet finns för närvarande inte med på listan över planerade marknader.

Efter en tids vardagsanvändning kan 99mac konstatera att Apples nya grundmodell av Ipad levererar stort när det gäller batteritid, men den överraskar inte.

Stockholms landsting har slagit fast att digitala tjänster ska vara en garanterad möjlighet hos alla vårdgivare i länet framöver.

Svenska Spotify köper upp ännu ett företag, nämligen Niland som utvecklar AI-teknik för musikrekommendationer och sökning.

Bilder på vad som påstås vara gjutformar för Apples kommande Iphone-modeller har dykt upp på den kinesiska mikrobloggen Weibo.

Apples förlängda garantiprogram för grafikproblem som drabbat Macbook Pro från 2011 gäller inte längre, meddelar företaget.

Macstories fantiserar om ny funktionalitet till Ipad i en tre minuter lång konceptvideo för IOS 11.