Nintendos mobilspel tidig succé

Nintendos första mobilapp Miitomo har redan 4 miljoner användare cirka två veckor efter internationell lansering.

I mars släppte #Nintendo sin första mobilapp i form av det sociala spelet Miitomo för Android och IOS. Appen är gratis och går ut på att användare umgås med sina vänner genom att svara på olika frågor. Miitomo släpptes först i Japan och kom 31 mars till flera länder internationellt, bland annat USA, Frankrike och Tyskland.

Appen verkar också ha blivit en ordentlig succé, och laddades ned i genomsnitt 370 000 gånger om dagen under förra veckan. Detta enligt data från Survey Monkey, som också beräknar att appen just nu har cirka 4 miljoner användare. Av dessa använder ungefär en miljon appen varje dag.

Nintendos intäkter från köp inuti appen beräknas till 40 000 dollar varje dag, motsvarande ungefär 323 000 kronor. Ungefär 80 procent av intäkterna kommer från IOS-plattformen.

Än så länge finns inte Miitomo tillgänglig i Sverige, och landet finns för närvarande inte med på listan över planerade marknader.

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.