CES 2016

För LG heter tv:s framtid OLED

LG fortsätter att storsatsa på lyxiga tv-apparater med OLED-teknik, och flaggskeppet G6 har alla möjligheter att bli kung i vardagsrummet.

#LG vill attrahera kunder i det allra lyxigaste produktsortimentet med sitt märke Signature, som omfattar både smarta kylskåp, tvättmaskin, luftrenare och en supertunn ny tv-apparat med OLED-teknik. LG Signature OLED G6 heter den, och är att betrakta som företagets nya flaggskepp i vardagsrummet. Tv:n premiärvisas under #CES i Las Vegas.

OLED-tekniken tillåter både tunnare och mer energisnåla bildskärmar tack vare att belysningen kan kontrolleras på pixelnivå. G6 är också extremt tunn, endast 2,57 millimeter och kommer i två skärmstorlekar på 65 och 77 tum.

En tv så tunn får knappast plats med inbyggda högtalare, men detta har LG löst genom att placera högtalarsegmentet i foten som tv:n vilar på. Ljudkomponenterna har utvecklats i samarbete med Harman Kardon och innefattar en subwoofer. Den som vill väggmontera G6 kan vinkla högtalardelen så att den istället hamnar bakom apparaten.

Något som LG trycker på när det gäller G6 är en oöverträffad bildkvalitet, och tv:n har stöd för både HDR Pro och Dolby Vision. HDR-teknik (High Dynamic Range) innebär i korthet ett större dynamiskt bildomfång, och ska möjliggöra både bättre svärta, mer ljus och fler färger. Dolby Vision är en teknik för att ytterligare förbättra bildkvaliteten och har använts av flera storfilmer det senaste året, bland annat Insidan ut, The Martian och Star Wars: The Force Awakens.

Jämsides med G6 i Signature-serien lanserar LG också OLED-apparaterna E6, B6 och C6. De använder samma HDR-teknik som G6, men är något tjockare. C6 är dessutom en välvd modell.

Kommentarer
3 svar

Under en begränsad tid är teckningsappen Procreate Pocket gratis genom Apple Store-appen.

Kickstarter-projektet Lightpack 2 gör tv-tittandet till en mer färgstark upplevelse tack vare en remsa av LED-lampor och fristående blinkande block.

Både Google och Microsoft lyfter fram problem som måste lösas för att framtidens intelligenta maskiner inte ska skada människor.

Apple förnyar sin reklamkampanj "Shot on Iphone" genom bildserien "Colors" som är en hyllning till alla klara färger som finns i vår vardag.

Datainspektionen sågar lagförslaget om tester av självkörande fordon på svenska vägar, med brister i integritet som skäl.

I måndags presenterade Kina nya regler kring appbutikers lagring av information. Bland annat kommer de behöva spara användares köphistorik i minst 60 dagar.