Jawbone visar Up2 och Up4

Jawbone kastar sig mellan siffrorna när de följer upp Up3 med de nya träningsarmbanden Up4 och Up2.

I slutet av månaden börjar träningsarmbandet Up3 att levereras till de första kunderna, men #Jawbone ligger inte på latsidan och har nu presenterat både Up2 och Up4.

Up4 blir en ny variant och kommer att få en inbyggd NFC-sensor som ska göra det möjligt att utföra mobila betalningar via American Express. Förutom denna funktion är Up4 nästan identisk med Up3 och ska släppas senare i sommar. Priset blir 199 dollar (cirka 1 700 kronor exklusive moms) vilket är 20 dollar mer än Up3.

Jawbone presenterar också Up2, som är en direkt efterföljare till Up24 som kom 2013. Även Up2 liknar Up3 till utseendet, men är mindre. Jämfört med föregångaren Up24 är armbandet 45 procent mindre. Up2 erbjuder funktioner som vibrerande påminnelser och Jawbones sömnmätare som kartlägger användarens sömnvanor och väcker vid den bästa tidpunkten. Armbandet finns redan tillgängligt i Jawbones amerikanska butik och kostar där 99 dollar, motsvarande 856 kronor exklusive moms. Något svenskt lanseringsdatum för de båda modellerna är ännu inte satt.

Skriven av Jakob Nilsson

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.