John Sculley vill satsa internationellt med Obi Mobiles

Apples tidigare vd John Sculley startade nyligen telefontillverkaren Obi med fokus på Indien, men under nästa år vill Scully sprida märket internationellt.

John Sculley tjänstgjorde som Apples vd mellan 1983 till 1993, och lockades till företaget från Pepsi Cola av Steve Jobs med de kända orden "Vill du sälja sockervatten resten av livet, eller vill du följa med mig och förändra världen?". Sculley blev sedan en av nyckelpersonerna som tvingade ut Steve Jobs från Apple 1985.

Sculley har nyligen varit med och startat Obi Mobiles, ett företag som tillverkar och säljer Android-telefoner. I slutet av april lanserade Obi Mobiles i Indien, men enligt Scully är planen att skapa ett internationellt märke och sprida Obi till andra växande marknader under 2015.

Det är alltså inte i första hand fråga om en direkt konkurrent till Apples Iphone, utan ännu en spelare i det billigare segmentet av smarta telefoner, enligt den indiska upplagan av The Economic Times. Sculleys mål för Obi Mobiles är fem procent av den indiska marknaden för smarta mobiltelefoner.

"Vi vill vara en snabb följare på andra marknader, men Indien bestämmer tempot. Under 2015 kommer vi snabbt att växa över hela världen", säger Sculley.

Skriven av Jakob Nilsson

Verizon-ägda Yahoo lägger ner sin populära nyhetsapp News Digest som sammanfattar och sammanställer de viktigaste nyheterna två gånger om dagen.

Apples avtal med de stora skivbolagen löper snart ut, och teknikjätten vill nu omförhandla med lägre ersättning för musiken.

En andra våg av betaversioner har släppts för Apples system Mac OS, IOS, TV OS och Watch OS.

Apples tidigare IOS-chef Scott Forstall är tillbaka i strålkastarljuset. Computer History Museum har lagt upp en filmad intervju på sin Facebook-sida med anledning av tioårsjubileet av Iphone.

Den tredje generationen av superlätta datorn Macbook med Retina-skärm får en märkbar prestandaförbättring, och lockar med en mycket välkommen förändring av hårdvaran. Jakob Nilsson har testat.

Fulkultur dyker ner i de två första Terminator-filmerna, och utreder massproduktionen av Arnold-liknande mördarrobotar, samt tidsresans logik och konsten att göra en bra actionfilm.