Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nest Protect på väg tillbaka

Rökdetektorn Protect kan återkomma till butikshyllorna inom några veckor. Tony Fadell avvisar också rykten om att Googles uppköp kommer att leda till annonsering på Nests produkter.

Nest, grundat av bland annat den tidigare Apple-chefen Tony Fadell, gjorde sig kända genom sin designade och smarta termostat. I höstas lanserade man också rökdetektorn Protect som bland annat såldes i Apples butiker.

I april slutade den dock att säljas på grund av en säkerhetsbrist. Protect har en funktion där larmet kan tystas genom en handrörelse under den takfästa rökdetektorn. Under tester visade det sig att Protect skulle kunna bli avstängd ofrivilligt genom en rörelse, något som skulle innebära fara i händelse av en riktigt brand.

Det numera Google-ägda företaget meddelar nu genom sin talesperson Kate Brinks att Nest Protect kommer att börja säljas igen inom några veckor. Enligt Wall Street Journal uppgav Brinks inte någon mer exakt tidsram, och gav heller ingen information om huruvida funktionen att tysta larmet med en handrörelse kommer att finnas kvar, eller om den blivit helt borttagen.

Dessa besked kommer strax efter att den amerikanska motsvarigheten till Konsumentverket, CPSC, i onsdags gått ut och återkallat rökdetektorn, med en uppmaning till köpare att stänga av den berörda funktionen, eller lämna tillbaka den fysiska enheten. Cirka 440 000 enheter berörs av det så kallade återkallandet. Myndigheten noterar dock att inga olyckor eller skador på varken människor eller ägodelar rapporterats.

Redan i april, innan CPSC:s beslut, uppmanade Nest alla kunder att stänga av den berörda funktionen, och sa att uppkopplade enheter skulle få en uppdatering som också avaktiverade den. Alla kunder erbjöds också att återlämna sin Protect och få pengarna tillbaka.

Inga annonser i Nests produkter

Samtidigt som farhågorna om säkerheten i Nests produtker skapar PR-problem har det också återigen uppstått en oro över vad Googles köp av #Nest kommer att ha för inverkan på företagets produkter.

När Google köpte Nest för cirka 20 miljarder kronor i januari uppgav de att Nest skulle fortsätta att drivas självständigt, och att det inte fanns några planer på att slå ihop eller dela användardata mellan bolagen. Som Apple Insider rapporterat har dock Google nyligen i en ansökan till den amerikanska myndigheten SEC öppnat upp för möjligheten att införa annonser på bildskärmar i produkter som kylskåp, kroppsburna enheter och bilars instrumentpaneler.

I ett e-post-meddelande till Recode klargör nu Tony Fadell att Nest inte kommer att omfattas av Googles planer på en bredare annonsering. Enligt Fadell fortsätter Nest att drivas separat från Google, med en egen ledning, eget varumärke och företagskultur. Till skillnad från Google som framförallt tjänar sina pengar på annonser är Nests inkomster produktbaserade. Fadell skriver:

Vi har ingenting emot annonser – Nest själva gör ju mycket marknadsföring. Men vi tycker inte att annonser passar in i Nests användarupplevelse.

Skriven av Jakob Nilsson

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.